• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

هفتادويكمين مراسم جوايز توني برگزار شد

برندگان و بازندگان تئاتر امريكايي

بهار سرلك

 

شايد پس از يكه‌تازي «هميلتون» در هفتادمين مراسم اهداي جوايز توني، مراسم امسال سرزندگي سال گذشته را نداشت. هفتادويكمين مراسم اهداي جوايز توني يكشنبه‌شب در راديو سيتي موزيك هال شهر نيويورك برگزار شد كه مانند هر سال نمايشي از استعدادهاي بي‌نظير و برگزيدگان مشتاق بود.
نمايش «ايوان هنسن عزيز» يكي از محبوب‌ترين‌هاي اين جوايز با 9 نامزدي، بيشترين جايزه را به خانه برد. اين نمايش موزيكال نوشته بنج پاسك و جاستين پاول شش جايزه از جمله بهترين موسيقي، بهترين بازيگري مرد و بهترين نمايش موزيكال را به دست آورد. «ايوان هنسن عزيز» درباره نوجواني بي‌دست‌وپا است كه به قهرماني تصادفي بدل مي‌شود. اين نمايش با داستاني بي‌انتها درباره اختلال اضطراب‌ نوجواني و واكاوي لحظه‌به لحظه رسانه‌هاي اجتماعي توانست اكثريت آراي داوران را به دست بياورد. بن پلت كه شخصيت اصلي اين نمايش را بازي مي‌كند و از فصل جاري برادوي به يكي از محبوب‌ترين‌هاي تئاتر تبديل شده است، توانست جايزه بهترين بازيگر مرد نمايش موزيكال را به دست آورد. پلت به هنگام دريافت جايزه‌اش از خانواده‌اش تشكر كرد و با اشاره به موضوع نمايشش گفت: «خودتان باشيد. خصوصيت‌هايي كه باعث مي‌شوند عجيب به نظر برسيد، همان خصوصيت‌هايي هستند كه به شما قدرت مي‌بخشند.»
اين نمايش شش جايزه از جمله بهترين كتاب موزيكال، موسيقي، اركستر و بازيگر زن نقش مكمل را از آن خود كرد. استيسي مينديك، تهيه‌كننده اين نمايش به هنگام دريافت جايزه بهترين موزيكال گفت: «ريشه موزيكال ما مربوط به تمايل به تعلق داشتن مي‌شود. » او طرفداران اين نمايش را مورد خطاب قرار داد و گفت: «شما را در سرتاسر دنيا ديديم و صداي‌تان را شنيديم.»
«ايوان هنسن عزيز» برترين افتخار تئاتر امريكا را در فصلي كه برخي آن را بهترين فصل موزيكال سال‌هاي اخير مي‌دانند، به دست آورد. اين اثر، نمايش‌هاي پيشرويي مانند «زاده دوردست» و «روز گراندهاگ» را كنار زد تا جايزه بهترين نمايش موزيكال را از آن خود كند. «ايوان هنسن عزيز» با كسب اين جايزه نام خود را به فهرستي كوتاه اما قابل توجه افزود كه در آن نام موزيكال‌هاي «Once» و «خانه سرگرمي» ديده مي‌شود كه سال‌هاي قبل اين جايزه را تصاحب كردند.
جاستين پاول در اين مراسم درباره نمايش «ايوان هنسن عزيز» گفت: «اميدواريم نمايشي خلق كنيم كه در آن آدم‌هايي كه در جست‌وجوي خانه هستند، آن را بيابند. » اگر مراسم سال گذشته تجليلي از موزيكال پرفروش «هميلتون» بود امسال توني در تقسيم جوايز منصفانه عمل كرد و جوايزي را براي برخي نمايش‌ها از جمله «اسلو» در نظر گرفت.
اما در اين مراسم تقديري از نمايش «سلام، عروسك!» بازسازي نمايشي كه پيش از اين جري- زكس آن را كارگرداني كرده بود و بت ميدلر را به صحنه بازگرداند، صورت گرفت. اين نمايش چهار جايزه توني از جمله بهترين موزيكال بازسازي شده، بازيگر نقش مكمل براي گوين كريل و براي طراحي لباس به دست آورد. جايزه بهترين بازيگري زن نقش اول موزيكال نصيب ميدلر شد و او نخستين جايزه توني خود را پس از 40 سال فعاليت در دنياي تئاتر به خانه برد. درام خاورميانه‌اي «اسلو» به كارگرداني جي. تي. راجرز جايزه بهترين نمايش و «جيتني» بازسازي نمايشنامه‌اي از آگوست ويلسون جايزه بهترين نمايش بازسازي‌شده را به دست آوردند. هر دوي اين نمايش‌ها محبوب منتقدان بودند. مايكل آرونوف، بازيگر نمايش «اسلو» در كسب جايزه بهترين بازيگر مرد نمايش دني دوويتو را كنار زد. دوويتو كه نخستين تجربه تئاتر خود را در بازسازي نمايش «قيمت» اثر آرتور ميلر رقم زد به يكي از محبوب‌ترين بازيگران فصل گذشته برادوي بدل شده بود. در بخش كارگرداني ربه‌كا تايچمن با نمايش «بي‌حيا» و «زاده دوردست» به كارگرداني كريستوفر اشلي برندگان غيرمنتظره بهترين كارگرداني نمايش و موزيكال بودند. «بي‌حيا» درباره سركوب هنري قرن بيستم و «زاده دوردست» نمايشي از جامعه امريكا پس از حمله يازدهم سپتامبر است. تايچمن به هنگام دريافت جايزه‌اش گفت: «اين نمايش درباره خلق هنر در دوره‌اي مخاطره‌آميز است.»
كوين كلاين براي بازي در نمايش «خنده حاضر» جايزه بهترين نمايش درام را گرفت و جايزه بهترين بازيگر زن درام هم به لاري متكالف براي «خانه عروسك، قسمت دوم» اختصاص يافت.
جايزه ويژه توني نيز نصيب گارد فراي و پيت مالكين صدابرداران نمايش «آشنايي» شد و جايزه يك عمر دستاورد هنري در عرصه تئاتر به جيمز ارل جونز تعلق گرفت. طبق اعلام قبلي جايزه توني «تئاتر بومي» به مركز تئاتر دالاس تگزاس اعطا شد و جايزه «ايزابل استيونسون» به بايورك لي رسيد و جوايز افتخاري درخشش در عرصه تئاتر نيز به نينا لانان و آلن واسر اهدا شدند.
اما بزرگ‌ترين بازنده اين شب، نمايش پاپ‌اپراي نامتعارف «ناتاشا، پي‌ير و ستاره‌ دنباله‌دار بزرگ ١٨١٢» بود كه براساس يكي از بخش‌هاي «جنگ و صلح» تولستوي نوشته شده و در ١٢ بخش نامزد جايزه توني شده بود. اين نمايش با دو جايزه بهترين طراحي صحنه موزيكال و بهترين نورپردازي موزيكال راهي خانه شد. نامزدي اين نمايش در 12 بخش براي بسياري قابل‌ باور نبود.
پس از انتخاب دونالد ترامپ در مقام رياست‌جمهوري امريكا و تماشاي بحث‌برانگيز معاون رييس‌جمهوري منتخب از نمايش «هميلتون»، سياست يكي از ويژگي‌هاي اصلي فصل جاري برادوي شد. انتظار مي‌رفت در جوايز توني كه از شبكه CBS امريكا پخش مي‌شد، بيانيه‌هاي ايدئولوژيك زيادي شنيده شود اما لحظاتي به ياد ماندني جاي اين بيانيه‌ها را پر كردند. سينتيا نيكسون كه جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن نمايش را براي بازي در «روباه‌هاي كوچك» به دست آورد، يكي از ديالوگ‌هاي نمايشنامه ليليان هلمان را درباره افرادي كه طي اعمال بي‌عدالتي كنار مي‌ايستند، ادا كرد: «عشق و احترام و سپاسگزاري من از آن مردمي كه به ايستادگي اكتفا نمي‌كنند. »
جوايز توني در تقاطع زماني ميان دنياهاي تئاتر و سينما برگزار مي‌شود كه موزيكال‌هاي برادوي بيشتر حال‌و‌هوايي سينمايي دارند و فيلم‌هاي موزيكال بسيار رايج هستند. با اين وجود تمايزهايي وجود دارد. پاسك و پاول كه براي خلق ترانه‌هاي فيلم «لالالند» در مراسم اسكار امسال حضور داشتند، تئاتر و جوايز توني را غيرقابل مقايسه با سينما و اسكار مي‌دانند.
مراسم جوايز توني با اجراي كوين اسپيسي، ستاره سريال «خانه پوشالي» برگزار شد. او كه براي نخستين‌بار چنين وظيفه‌اي را بر عهده گرفته بود كمي عصبي به نظر مي‌رسيد و از كهنه‌كاران اجراهاي مراسم‌ اهداي جوايز مانند استفن كولبرت، ووپي گولدبرگ و بيلي كريستال مشورت گرفته بود و درباره اينكه نخستين انتخاب براي اجراي اين برنامه نبوده است، شوخي‌هايي كرد. پس از اتمام مراسم منتقدان، اسپيسي را برگزيده جايزه بدترين اجراي توني ناميدند. اما بسياري از سابقه اسپيسي در دنياي تئاتر بي‌خبر هستند؛ او پيش از اين و در سال 1991 با بازي در نمايش «گمشده در يانكرز» جايزه توني را تصاحب كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون