• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

محمد نعيمي‌پور:

«دولت درسايه» به عنوان اهرم فشار عليه دولت خلاف منافع ملي است

پيشنهاد تشكيل دولت در سايه از سوي سعيد جليلي، فعال سياسي اصولگرا مطرح شد. برخي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب آن را مفيد دانسته‌اند اما
پيش‌شرط‌هايي نيز براي اجرايي شدن اين مدل قايل هستند. مدل دولت در سايه در نظام‌هاي پارلماني معنا و مفهوم دارد. با اين حال محمد نعيمي‌پور، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران معتقد است كه احزاب پرسابقه و توانمندي در كشور هستند و حق‌شان است كه دولت در سايه تشكيل دهند. ولي تشكيل دولت درسايه در نفس خود خوب است اما در شرايط كنوني به نفع كشور نيست. محمدنعيمي‌پور در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تشكيل دولت در سايه با اشاره به ضرورت حضور اين دولت در برخي از كشورها گفت: تشكيل دولت در سايه در كشورهايي كه احزاب قوي دارند بسيار بديهي و طبيعي است.
او در ادامه تاكيد كرد: هر شخصي كه خواهان فعاليت تمام عيار حزبي است، مي‌تواند دولت در سايه تشكيل دهد كه براي كشور بسيار مفيد است. منتها مطرح كردن اين موضوع در شرايط كنوني كشور و اينكه بخواهد به عنوان ابزار فشار استفاده شود حتما برخلاف منافع مردم و نظام است.
عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به اين سوال كه عده‌اي مطرح مي‌كنند كه در ايران حزبي وجود ندارد كه بخواهد دولتي در سايه تشكيل دهد، عنوان كرد: چنين موضوعي صحت ندارد ما در كشور احزاب پرسابقه و توانمندي مانند حزب موتلفه اسلامي داريم كه ساليان سال است در عرصه سياسي فعاليت مي‌كنند پس حق طبيعي آنهاست اگر بخواهند دولت در سايه تشكيل دهند تا بتوانند وزارتخانه‌هاي مختلف را رصد كنند. حزبي كه دولت در سايه تشكيل مي‌دهد مي‌تواند برنامه‌ريزي كند و آنها را ارايه دهد و به صورت منصفانه دولت را نقد كند.
اين نماينده مجلس ششم اظهار داشت: با وجود اينكه انتخابات ما مبتني بر احزاب نيست و اين يك نقيصه جدي است از هركجايي اين كار را شروع كنيم مي‌تواند براي اين كشور مبارك باشد. حال فرق نمي‌كند كه جريان اصولگرا پا پيش بگذارد يا اصلاح‌طلب، هركدام كه اقدام كنند ديگري بايد ادامه دهد. يقينا چنين كار بزرگي لازمه‌اش اين است كه احزاب توانايي و نيروي شايسته كافي داشته باشد اما اين حركت را در جهت توسعه سياسي لازم مي‌دانم.
او در ادامه تاكيد كرد: صرف‌نظر از اينكه نيت‌ها چه مي‌توانند باشد، تشكيل دولت در سايه مي‌تواند به بهبود وضعيت كشور كمك كند. مثلا معتقدم در حزب اتحاد ملت كه خود من نيز عضو آن هستم بايد دولت در سايه راه‌اندازي شود تا به طور تخصصي احزاب در مورد اركان اجرايي كشور اطلاع كافي داشته باشند و نظرات تخصصي را بيان كنند.
او با اشاره به ساز و كار و ملزومات براي وجود يك دولت در سايه عنوان كرد: هر حزب يكسري برنامه و سياست‌هايي دارد كه بر طبق آن بايد در جنبه‌هاي مختلف حكومت‌داري و كشورداري صاحبنظر باشد و جزييات را بداند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه تاكيد كرد: اگر بخواهند با چنين رويكردي مسائل را دنبال كنند ضرورتا بايد نيروهاي عاقل و توانمندي جذب كنند. افرادي كه تراز نظارت داشته باشند در درون خودشان جمع كنند تا اگر روزي قدرت را به دست گرفتند كادر لازم را براي تشكيل كابينه داشته باشند.
او ادامه داد: معتقدم تنها مكانيزم اين است كه احزاب قوي و توانمندي وجود داشته باشند تا بتوانند افرادي را براي كادرسازي جمع كنند قطعا اگر چنين اتفاقي بيفتد مردم هم با مسائل آشنا مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون