• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3830 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد

دادستان كل امريكا روز گذشته در كميته تحقيقات سنا حاضر شد

قمار «سشن» در جلسه استماع

ميثم سليماني

 

روز گذشته جف سشن، دادستان كل ايالات متحده براي نخستين بار پس از تصدي پست وزارت دادگستري به محل كار قبلي خود به ساختمان كپيتول هيل بازگشت. اما اين‌بار نه در جايگاهي كه هميشه قرار داشت و در جلسات استماع از آنها سوال مي‌پرسيد. او اين‌بار به اين جلسه رفت تا خود پاسخگوي سوالاتي باشد كه سناتورها از او به عنوان دادستان كل امريكا مي‌پرسند. او با اتهامات بسيار سنگين و جدي روبه‌رو است كه بايد به تمامي آنها پاسخ مي‌داد. سشن از جمله نخستين متحدان دونالد ترامپ به شمار مي‌آيد كه در كمپين غيرمتعارف وي او را تمام و كمال همراهي كرد و در حال حاضر پس از سال‌ها از سمت خود در سناي امريكا كنار رفت تا در سمت دادستان كل امريكا دستورات دونالد ترامپ را اجرايي كند. بسياري جلسه روز گذشته استماع سناي امريكا را نشانه ميزان وفاداري سشن به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده دانستند.
جف سشن در طول ماه‌هاي اندكي كه از سمت خود به عنوان دادستان كل مي‌گذرد از شهادت عمومي و حضور در جلسه استماع خودداري كرده و حاضر نبود تا براي پرسش و پاسخ و شهادت در خصوص ارتباط روسيه در انتخابات امريكا حاضر شود و به سوالات پاسخگو باشد. پيش از حضور سشن در اين نشست بسياري معتقد بودند شايد حضور سشن در كميته اطلاعات مجلس سنا بتواند به برخي از پرسش‌ها پاسخ‌هاي روشن‌كننده‌اي دهد. چرا كه شهادت جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي در پنجشنبه گذشته بسياري از معادلات را در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا برهم ريخت و شرايط را وارد فاز جديدي كرد و سوالات و ابهامات فراواني را به وجود آورد كه بايد به آنها پاسخ داده شود. تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز مشخص نيست كه سشن چه مطالبي را در جلسه بيان خواهد كرد. اما شرايط اين‌گونه است كه بايد بيشتر منتظر پاسخ‌هايي به ابهاماتي كه در هفته گذشته در جلسه كومي به وجود آمده باشيم. با اين حال بسياري محاكمه روز سه شنبه را يك شانس براي سشن در راستاي به عقب راندن ابهامات در خصوص ديدار ابهام آميز او با سفير روسيه است كه مي‌تواند يك رسوايي جدي براي او به وجود آورد.

مقاومت و عدم پاسخگويي
اما قبل از ورود سشن به اين جلسه رسانه‌هاي امريكايي ابعاد آن را مورد بررسي قرار دادند كه چه اتفاقي مي‌تواند در جلسه رخ دهد. پولتيكو به چند نكته درخصوص اين جلسه اشاره كرده كه مي‌توان به آنها اشاره كرد. بسياري معتقدند كه جف سشن مي‌تواند از امتياز اجرايي خود براي پاسخ ندادن به برخي سوالات حساس استفاده كند و در خصوص آنها پاسخ درستي ندهد و تعجب‌آور نيست كه در خصوص اخراج جيمز كومي اطلاعات دقيقي ارايه ندهد.
دموكرات‌ها در حال حاضر از عدم پاسخگويي مقامات امنيت ملي دونالد ترامپ در جلسات استماع به‌شدت ناراضي هستند. آنها در هفته گذشته در جلساتي كه برگزار شد شاهد يك نوع مقاومت از سوي مقامات امنيتي در پاسخ به سوالات آنها بود، حركتي كه شايد بتواند در پيچيده كردن پرونده به سود ترامپ كمك كند.
سناتور دموكرات، ران وايدن اعلام كرد: اين نوع مسائل به‌طور گسترده‌اي به صورت عمومي بحث مي‌شود و از جمله خود رييس‌جمهور به‌طور مستقيم درگير آن است. من انتظار دارم كه تلاشي بين امتياز اجرايي و مطالب طبقه‌بندي وجود داشته باشد. وي اما افزود: طبقه بندي‌ها و امتياز اجرايي متاسفانه تبديل به يك در پشتي براي عدم پاسخگويي به سوالات شده است. پيش از جلسه استماع نيز يك منبع نزديك به وزارت دادگستري عنوان كرد كه سشن بعيد است كه بخواهد در خصوص مكالمات مستقيم با رييس‌جمهور سخن بگويد. بسياري پيش از جلسه معتقد بودند كه سشن در پاسخ به تعدادي از سوالات از اختيارات خود استفاده مي‌كند يا اينكه با محرمانه خواندن مكالمات خود با دونالد ترامپ اجازه افشاي مكالمات را نخواهد داد.

عامل اصلي حضور سشن در جلسه
اما بسياري عامل اصلي حضور سشن در جلسه استماع و شهادت دادن را پاسخ به ابهاماتي كه كومي به ميان آورد، مي‌دانند. كومي يك بمب بزرگ را هفته گذشته در جلسه استماع خود انداخت كه تركش‌هاي آن كماكان به افراد برخورد مي‌كند. فلين در جلسه استماع خود مدعي شد كه دونالد ترامپ از او به عنوان مدير اف‌بي‌آي خواسته تا تحقيقات در خصوص مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق را متوقف كند.
هدف دموكرات‌ها و جمهوريخواهان از جلسه اين بود كه ببينند دادستان كل در جريان اين موضوع بوده است و آيا دخالت روسيه در انتخابات مشكل‌ساز است. سناتور دايان فاينستاين از كاليفرنيا و رييس سابق كميته اطلاعات مجلس سنا، پيش از نشست عنوان كرده بود كه قصد دارد از دادستان كل بپرسد كه آيا او در جريان اين موضوع و صحبت قرار داشته و نسبت به آن چه واكنشي نشان داده است. گفتني است اتهامي كه كومي مطرح كرده مربوط به چهاردهم فوريه بوده و دادستان كل دوم مارس خود را از پرونده دخالت روسيه كنار كشيد. اين به آن معنا است كه تا پيش از آن دسترسي زيادي به اطلاعات داشته و تصميم‌گيري‌هاي اساسي در خصوص اين موضوع انجام داده است، به خصوص اينكه بسياري علاقه‌مند هستند كه در جلسه دونفره ترامپ و دادستان به خصوص در جلسه شانزده فوريه در دفتر بيضي چه گذشته است.

تلاش براي دوري از پرونده انتخابات
به نظر مي‌رسد كه وزارت دادگستري تلاش كرده تا سشن را از دايره تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري خارج كند و هفته گذشته اعلام كرد كه سشن از روز دوم مارس از ورود به پرونده امتناع كرده است. اما سشن بايد به سوالاتي در خصوص جلسه نامعلوم سومي با سفير روسيه سرگئي كسيلياك پاسخ دهد. كومي در جلسه استماع خود مدعي شد كه سشن در جلسات با رييس‌جمهور حضور داشته و هيچگاه مكان را ترك نكرده است كه در چنين شرايطي سشن كاملا در جريان مكالمات ميان كومي و رييس‌جمهور بوده است. با اين حال وزارت دادگستري پيش از اين جلسه در تلاش بود بتواند براي حضور سشن در اين جلسه تمهيداتي را در نظر بگيرد كه بتواند تحت يك پروتكل مناسب پاسخ‌هاي سشن در مورد ارتباطات كاخ سفيد را تنظيم كند.
گفتني است جف سشن پس از افشاي ملاقات‌هاي متعدد با سفير روسيه در امريكا تلاش كرد تا خود را از هرگونه تحقيقات در خصوص دخالت روسيه دور كند اما اخراج جيمز كومي از سمت رياست اف‌بي‌اي كه بسياري عامل اصلي آن را جف سشن دانستند يك بار ديگر نشانه‌ها به سمت جف سشن گرفته شد چرا كه به نظر رسيد با توجه به دخالت او در خصوص اخراج كومي نشان داد كه چندان سياست عدم دخالت در پرونده روسيه را دنبال نمي‌كند. بسياري معتقد بودند كه سشن نيز زيرنظر تحقيقات اف بي‌آي قرار داشته است.
هفته گذشته يك ايميل از سوي رييس كاركنان وزارت دادگستري منتشر شد كه بر مبناي آن خواسته بود كه دادستان كل از فرآيند تصميم‌گيري و همچنين تحقيقات در امور مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري حذف شود. اما دموكرات‌ها به‌شدت روي جزييات بيشتر و دقيق در خصوص ابعاد دخالت سشن اصرار دارند و آن را مستلزم تحقيق بيشتر مي‌دانند.

اختلاف با ترامپ
از سوي ديگر برخي معتقدند كه اتفاقات اخير مي‌تواند بر رابطه سشن و ترامپ تاثيرگذار باشد. هرچند بسياري سشن را اصلي‌ترين حامي ترامپ به خصوص در سنا مي‌دانستند و از نزديكان سشن در تيم انتخاباتي ترامپ نيز حضور داشتند اما شرايط اخير بسيار متفاوت از گذشته شده است. چرا كه سشن نمي‌تواند همه خواسته‌هاي ترامپ را برآورده كند. برخي گزارش‌ها طي هفته‌هاي گذشته از جلسات خصوصي ميان دونالد ترامپ و جف سشن حاكي از آن است كه سشن از سمت خود استعفا داده است كه اين اتفاق عملا يكي از اعضاي وفادار كابينه را كه مي‌تواند به‌طور مستقيم در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا دخيل باشد از دست مي‌دهد. هرچند مقامات كاخ سفيد بارها و بارها بر اعتماد ترامپ به سشن تاكيد كرده‌اند اما صحبت‌ها و واكنش‌ها در محافل عمومي نشان مي‌دهد كه دونالد ترامپ كه شكاف ميان دو طرف روز به روز در حال گسترش است. بسياري پيش از جلسه استماع معتقد بودند كه اين جلسه مي‌تواند شكاف بين ترامپ و سشن را عميق‌تر كند. شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه آيا دونالد ترامپ با احتياط به اين جلسه نگاه مي‌كند، گفت: او براي شهادت مي‌رود و ما از آن آگاه هستيم و به آنجا مي‌رويم.
جف سشن داوطلبانه پا به جلسه استماع سناي ايالات متحده گذاشت. او كه خود روزي سوال‌كننده بود حالا سال‌ها تجربه اجرايي و قضايي خود را براي دونالد ترامپ به قمار مي‌گذارد. شايد هيچ كس نمي‌داند رسيدن به دادستاني كل ايالات متحده چقدر براي سشن ارزشمند بود كه آبروي ساليان دراز خود در دستگاه قضايي و سناي امريكا را در اين راه گذاشت. او عملا آينده حرفه‌اي خود را فداي وفاداري به ترامپ كرده است. وفاداري كه براي رسيدن به يك پست بود و مشخص نيست اين پست تا چه زماني براي او دوام داشته باشد. او قمار سنگيني براي انتخاب ميان گذشته سياسي تا آينده سياسي خود انجام داد و آنچه كه مشخص است آينده‌اي نامعلوم و نه چندان مطلوب در انتظار جف سشن خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون