• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3830 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد

حضور چهره‌هاي ادبي ايران در فرانكفورت، چين و لهستان

گروه فرهنگ و هنر| يكي دو روز گذشته روزهاي پرخبري در زمينه حضور ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب بود؛ نمايشگاه كتاب فرانكفورت فراخوان داد، نمايشگاه كتاب پكن، زمان حضور مهمانان ايراني را تمديد كرد و جشنواره ادبي جوزف كنراد نيز چند چهره ادبي ايران را براي حضور دعوت كرد.
انتشار فراخوان نمايشگاه كتاب فرانكفورت به دليل جايگاه و اعتباري كه اين نمايشگاه دارد، طبيعتا يكي از مهم‌ترين خبرهاي ادبي است كه در روزهاي اخير در حوزه بين‌المللي منتشر شده است. فراخوان حضور ايرانيان در اين نمايشگاه روز دوشنبه 22 خردادماه از سوي موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران منتشر شد و بر اساس آن، تشكل‌هاي نشر، ناشران و آژانس‌هاي ادبي براي حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت دعوت شدند كه مي‌توانند به دو شكل حضور مستقل يا با ارسال آثار در نمايشگاه حضور يابند و تا ۱۰ تيرماه فرصت دارند در پايگاه الكترونيكيwww. Icfi. ir ثبت‌نام كنند.
اين دوره از نمايشگاه از 19 تا 23 مهر امسال برگزار مي‌شود و غرفه ملي ايران در نمايشگاه در دو بخش كودك و بزرگسال داير است. متقاضيان بايد كتاب‌هايي را ارايه كنند كه با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده باشند، تاليفي باشند و موضوع آنها هنر، مذهبي، رمان، ادبيات پايداري، ايران‌شناسي، علمي و... باشد. كتاب‌هاي برگزيده در جوايز ادبي و كتاب‌هايي كه به يكي از زبان‌هاي زنده دنيا نوشته شده‌اند، در اولويت هستند. همزمان با انتشار اين فراخوان، خبر ديگري هم اعلام شد؛ نويسندگان ايراني به جشنواره ادبي «كنراد» دعوت شدند. جشنواره‌اي كه به نام جوزف كنراد، نويسنده اوكرايني برگزار مي‌شود. البته در زمان زندگي اين نويسنده، اوكراين بخشي از لهستان بوده است. به هر حال انتشار كتاب «خواب زمستاني» از گلي ترقي و مجموعه داستاني از محمود حسيني‌زاد به زبان لهستاني، موجب شد اين دو نويسنده با مترجم و ناشرشان به جشنواره ادبي «كنراد» دعوت شوند. اين دو كتاب از سوي انتشارات «شمع و مه » منتشر شده‌اند و آنگونه كه افشين شحنه‌تبار مدير اين انتشارات گفته است چهره‌هاي ايراني در كنار نويسندگاني همچون هرتا مولر، اورهان پاموك، پل آستر و ميشل فابر در بيست‌ودومين جشنواره حضور خواهند داشت و پيش‌بيني مي‌شود همزماني اين جشنواره با نمايشگاه كتاب «كراكف» باعث جلب‌توجه بيشتر مخاطبان ادبيات به اين شهر فرهنگي و قديمي اروپا مي‌شود. انتشارات «شمع و مه» مدتي است كه رمان‌ها و داستان‌هاي معاصر ايراني را در خارج از كشور ترجمه و منتشر مي‌كند.
و اما تمديد فراخوان شركت ناشران، موسسات، نهادها، تشكل‌هاي نشر، اهل قلم و آژانس‌هاي ادبي براي حضور در غرفه ايران در نمايشگاه كتاب پكن ديگر خبر ادبي روزهاي اخير بوده است.
بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب پكن از تاريخ 1 تا 5 شهريورماه برگزار مي‌شود و در اين دوره ايران مهمان ويژه اين دوره از نمايشگاه است. پيش‌تر از متقاضيان ايراني خواسته شده بود تا 20 خرداد ثبت نام كنند و حالا اين تاريخ تا 30 خرداد تمديد شده است. متقاضيان در اين نمايشگاه همچون نمايشگاه كتاب فرانكفورت مي‌توانند به صورت شخصي يا از طريق موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران شركت كنند. شرايط شركت در اين نمايشگاه نيز مشابه نمايشگاه فرانكفورت است. به گزارش مهر، تا ديروز (سه شنبه 23 خرداد) ۲ تشكل صنفي، ۳ آژانس ادبي، ۸ ناشر، ۳ دانشگاه و ۵ موسسه فرهنگي براي حضور مستقيم در اين رويداد ثبت نام كرده‌اند و حدود ۱۸ ناشر هم براي حضور تنها در قالب ارايه آثارشان در نمايشگاه كتاب پكن ثبت نام كرده‌اند. امير مسعود شهرام‌نيا، مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي گفته است مساحت فضاي غرفه ملي جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه كتاب پكن ۲۰۱۷ حدود ۵۰۰ مترمربع است كه در بخشي از اين فضا، آثار و كتاب‌ها به صورت موضوع‌بندي شده، عرضه خواهد شد و در بخشي ديگر از غرفه، فضا در قالب استندها و غرفه‌هايي كوچك‌تر در اختيار ناشران، آژانس‌هاي ادبي و تشكل‌هاي نشر كه مستقيما در نمايشگاه حضور خواهند يافت، قرار خواهد گرفت. او معتقد است چين مي‌تواند يكي از بهترين بازارهاي كتاب براي ما ايراني‌ها باشد و دليل اين موضوع هم به خاطر قرابت‌هاي فرهنگي و نزديكي‌هاي تمدني دو كشور است و هم به دليل جمعيت قابل توجه آن. شهرام‌نيا خشنود است كه در اين مدت برخي از ناشران ما توانسته‌اند ارتباط‌هاي خوبي با چيني‌ها برقرار كنند: «خوشبختانه در همين سال‌ها چند ناشر البته معدود ما توانسته‌اند تعاملات خوبي را با بازار نشر چين برقرار كنند؛ كما اينكه ما حتي ناشري داريم كه بيش از ۱۲۰ رايت كتاب‌هايش را به كشور چين فروخته است. در مجموع صنعت نشر ما اين ظرفيت‌ را دارد كه نه تنها در بازار چين به صورت جدي ورود پيدا كند بلكه به موفقيت‌هاي خوبي هم در اين بازار بزرگ نشر جهاني، دست پيدا كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون