• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3832 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد

آسوشيتدپرس خبرداد

4 هزار سرباز امريكايي در راه افغانستان

گروه جهان| پنتاگون قصد دارد تقريبا 4هزار نيروي اضافي را به افغانستان اعزام كند. يكي از مقامات دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: اميدوارم اين اقدام به شكست بن بست در جنگ افغانستان بينجامد كه اين موضوع مورد تصويب فرماندهان ارشد پنتاگون هم رسيده است. اعزام اين تعداد نيرو مي‌تواند يكي از بزرگ‌ترين استقرارهاي سربازهاي امريكايي در يك سرزمين خارجي در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ باشد. اين مقام آگاه گفت: اين تصميم جيمز متيس، وزير دفاع امريكا احتمالا هفته آينده
 اعلام خواهد شد.
گفته مي‌شود كه دونالد ترامپ اختيار لازم را به متيس براي تعيين ميزان نيروها جهت رسيدگي به اوضاع افغانستان داده است و بنا به گفته مقامات امريكايي اين تعداد نيرو مي‌تواند كمك به ارتش افغانستان عليه شورشيان طالبان را احيا كند. افزايش تهديدهاي ناشي از تروريست‌هاي داعش كه در حال افزايش فعاليت خود در افغانستان هستند و در هفته‌ها و روزهاي گذشته در پايتخت افغانستان دست به عمليات‌هاي تروريستي زدند، به نظر مي‌رسد دولت خواستار حضور قوي‌تر ايالات متحده در افغانستان شده است.
به گفته اين مقام دولتي كه نخواست نامش فاش شود و از جزييات زيادي پرده‌برداري نكرد،  بخش عمده اين نيروهاي اضافي براي آموزش و مشاوره نيروهاي افغان به اين كشور اعزام خواهند شد و تعداد كمي از آنها به عمليات‌هاي مبارزه با تروريسم عليه طالبان و ساير گروه‌هاي تروريستي در افغانستان مي‌روند.
با اين حال در پاسخ به اين اخبار جف ديويس سخنگوي پنتاگون گفت: هيچ تصميم‌گيري در اين خصوص انجام نشده است. دولت وزيري سخنگوي وزارت دفاع افغانستان نيز اظهارنظري در خصوص جزييات اين خبر انجام نداد، اما گفت كه دولت افغانستان از تصميم ايالات متحده براي اعزام نيروهاي بيشتر پشتيباني مي‌كند. وي افزود: ايالات متحده مي‌داند كه ما در حال مبارزه با تروريسم هستيم و ما مي‌خواهيم اين جنگ در افغانستان با كمك ناتو به پايان برسد.
نصرالله صادق‌زاده، نماينده پارلمان افغانستان به آسوشيتدپرس در خصوص تصميم يك جانبه براي اعزام نيرو به افغانستان هشدار داد و گفت: هرگونه اعزام نيرو بايد با دولت افغانستان هماهنگ شود و نبايد به‌طور يك جانبه از سوي ايالات متحده اين اقدام انجام شود. وي افزود: وضعيت امنيتي در افغانستان همچنان رو به وخامت مي‌رود و حضور نيروهاي خارجي در اينجا شرايط را بهتر نمي‌كند.
اگرچه دونالد ترامپ مسووليت جنگ افغانستان را تا حدودي به وزارت دفاع واگذار كرده است اما ترامپ نيز جنگي را به ارث برده كه آن را مي‌توان يكي از طولاني‌ترين درگيري‌هاي ايالات متحده دانست كه هيچ نقطه پاياني روشن و يك استراتژي تعريف شده براي موفقيت امريكا در آن متصور نيست. اما تعداد نيروهاي حاضر امريكايي نسبت به قبل در افغانستان قابل مقايسه نيست. باراك اوباما 30 هزار نيروي جديد را در ابتداي دوره رياست‌جمهوري خود به اين منطقه اعزام كرد اما زماني كه دوره رياست‌جمهوري خود را به پايان رساند بيش از صد هزار نيروي امريكايي را از آن خارج كرد.
در دوره انتخابات رياست‌جمهوري دونالد ترامپ كمتر درخصوص افغانستان سخن گفت و تمركز خود را روي از بين بردن داعش در سوريه و عراق قرار داده بود. پيشينيان ترامپ براين تصور بودند كه مي‌تواند در اين جنگ به پيروزي برسند. بوش هرچند توانست يك موفقيت سريع را به ثمر برساند و مدت كوتاهي پس از يازده سپتامبر2001 با كمك شبه نظاميان افغان توانست طالبان را در اين كشور سرنگون كند اما با شروع جنگ عراق تمركز امريكا روي موضوع كاسته شد. اما در دوره اوباما تمركز ويژه‌اي روي افغانستان و از بين بردن القاعده به وجود آمد كه در نهايت منجر به كشته شدن اسامه بن‌لادن شد، اما اين اقدام موفق به خاموش شدن شورش طالبان در افغانستان نشد.
حالا به نظر مي‌رسد كه استراتژي افغانستان بيش از اينكه دنبال‌كننده تصميم روساي جمهور باشد بر عهده جيمز متيس، وزير دفاع ايالات متحده قرار گرفته است. در چند وقت اخير نيز بحث‌هاي فراواني درخصوص اعزام نيروي بيشتر مطرح شده است كه نياز به استراتژي ديپلماتيك و اقتصادي بلندمدت از سوي امريكا براي پايان دادن به جنگ است. ژنرال جان نيكلسون، فرمانده ارشد ايالات متحده معتقد است كه نياز به نيروهاي بيشتري براي آموزش ارتش افغانستان وجود دارد.
رهبران افغانستان اكنون نيز پس از گسترش حملات طالبان به مناطق مختلف افغانستان و از دست دادن برخي مناطق در اين كشور از سوي ارتش افغانستان، تصميم گرفتند تا از ايده اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان حمايت كنند.
اما با اين وجود هرچند متيس در جلسه استماع كميته نظامي سنا قرار گرفت اما به صورت روشن در خصوص افزايش نيرو در افغانستان سخن نگفت. او تنها تاكيد كرد كه در حال مقابله با تروريسم در افغانستان و در حال پيشرفت در زمينه تضعيف القاعده است.
گفتني است دونالد ترامپ در اوايل سال جاري ميلادي و پس از رسيدن به پست رياست‌جمهوري اختياري به متيس براي تعيين سطح نيروي‌هاي امريكايي در افغانستان و همچنين به صورت مشابه كه برداشت مي‌شود در عراق و سوريه نيز داده است. با اين وجود در جلسه استماع هفته گذشته سناتور مك كين به‌شدت از عدم استراتژي مشخص در خصوص افغانستان از متيس انتقاد و تاكيد كرد كه امريكا در اين نبرد برنده نيست و جيمز متيس نيز آن را تاييد كرد. گفتني است از سال 2001 تاكنون تقريبا بيش از 2400نظامي امريكا در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون