• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3832 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد

چهره‌ها- خبرها

حاضريم به رييس اخراجي اف‌بي‌آي پناهندگي بدهيم

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در يك گفت‌وگوي تلويزيوني تحقيقات درباره تلاش مسكو براي تاثير بر انتخابات امريكا را به سخره گرفته و گفته جيمز كومي، رييس بركنار شده پليس فدرال امريكا، اگر بخواهد مي‌تواند به روسيه پناهنده شود. پوتين كه گفته مي‌شود خود را براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده روسيه آماده مي‌كند در برنامه سالانه پرسش و پاسخ كه از تلويزيون اين كشور پخش شده گفت: «من از همه جزييات شهادت آقاي كومي در كنگره مطلع نيستم اما او هيچ مدركي دال بر تلاش مسكو براي دخالت در انتخابات (سال گذشته) امريكا طرح نكرد.»
به گزارش بي‌بي سي او همچنين با اشاره به تحقيقات جاري درباره ارتباط ميان حلقه ياران دونالد ترامپ با مسكو كه اين روزها در صدر اخبار امريكا قرار دارد، با انتقاد از جيمز كومي، از درز دادن محتواي گفت‌وگو با رييس‌جمهوري به رسانه‌ها گفته: «پس فرق ميان رييس اف‌بي‌آي و اسنودن چيست؟»؛ اشاره‌اي به افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن، كارمند سابق نهادهاي اطلاعاتي امريكا، درباره جاسوسي سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا از شهروندان اين كشور و رهبران جهان كه در نهايت به پناهنده شدن آقاي اسنودن به روسيه انجاميد. رييس‌جمهوري روسيه در ادامه گفت: «(حالا كه در اين باره حرف مي‌زنيم) چرا درباره پروپاگانداي واشنگتن از طريق فعاليت انجمن‌هاي غيردولتي امريكايي‌زده حرف نزنيم. انجمن‌هايي كه مستقيما (از دولت امريكا) پول دريافت مي‌كنند. اين تلاش براي تاثيرگذاري بر اذهان ما نيست؟ اين تلاش براي هدايت ما به اينكه در دوران انتخابات چگونه رفتار كنيم نيست؟ چنين فعاليت‌هايي سال‌هاي سال است كه در جريان است.» پوتين همچنين گفته «بسياري از سران كشورهاي ديگر» هم به او درباره اين نوع تلاش‌ها براي تاثيرگذاري بر انتخابات داخلي آنها گله كرده‌اند اما آنها از بيم خراب شدن روابط‌شان با واشنگتن «لب باز نمي‌كنند.» ولاديمير پوتين كه در ۱۷ سال گذشته قدرت را در روسيه در دست داشته در اين گفت‌وگوي تلويزيوني زمزمه حضورش در انتخابات سال آينده را تاييد يا تكذيب نكرده است، اما همزمان مبارزه با فقر و بيكاري را وعده داده و از اولويت دادن به مشكل مسكن سخن گفته است؛ اظهاراتي كه مي‌تواند به «وعده‌هاي انتخاباتي پيش از موعد» تعبير شود.


سپر انساني ۱۰۰ هزار نفري داعش در موصل
سازمان ملل مي‌گويد گروه تروريست‌هاي داعش احتمالا حدود صد هزار نفر را در مناطقي از موصل به عنوان سپر انساني نگه داشته است. برونو گدو، نماينده كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در عراق، گفته است شرايط در اين مناطق از موصل وخيم و وخيم‌تر مي‌شود و ساكنان آن به آب، غذا، برق و سوخت دسترسي اندكي دارند. گدو عميقا از شرايط غيرنظامياني كه در درگيري ميان نيروهاي عراقي و داعش گرفتار شده‌اند ابراز نگراني كرد. نيروهاي عراقي از حدود هشت ماه پيش عملياتي را براي بيرون راندن داعش از موصل آغاز كرده‌اند. هم‌اكنون بيشتر بخش‌هاي موصل در اختيار نيروهاي عراقي است و نيروهاي داعش در بخش كوچكي از محلات قديمي شهر حضور دارند. نماينده كميسارياي عالي پناهندگان در عراق روز گذشته گفت: «مطلعيم كه نيروهاي داعش حين عقب‌نشيني از منطقه زنجيلي موصل غيرنظاميان را همراه خود به جاهايي برده‌اند كه درگيري در آنها جريان دارد. اين يعني اينكه غيرنظامي‌ها را به عنوان سپر انساني در شهر قديم موصل نگه داشته‌اند.» آقاي گدو گفته كه غيرنظاميان موصل در شرايط «تنگنا و وحشت» هستند. بنا به گزارش‌ها تك‌تيراندازهاي داعش غيرنظامياني را كه سعي مي‌كنند از مناطق تحت كنترل آنها فرار كنند هدف مي‌گيرند.


روند سياسي، راه‌حل بحران يمن
شوراي امنيت تاكيد كرد كه نزاع در يمن جز با روند سياسي كه تمامي طرف‌ها در آن مشاركت داشته باشند، حل نمي‌شود. به گزارش ايسنا، به نقل از روسيا اليوم، شوراي امنيت همچنين در جلسه خود از تمامي كشورها خواست تا به قطعنامه سازمان ملل مبني بر ممنوعيت واردات سلاح به يمن پايبند باشند. شوراي امنيت بدون درخواست از ائتلاف متجاوز سعودي براي توقف حملاتش به يمن، از انصارالله و نيروهاي حامي علي عبدالله صالح، رييس‌جمهوري سابق يمن خواست تا حملات عليه عربستان را متوقف كنند. شوراي امنيت نسبت به شيوع وبا در يمن نيز «نگراني شديد» خود را ابراز كرد. شوراي امنيت طرف‌هاي درگير در يمن را به دستيابي به توافقي با ميانجي‌گري سازمان ملل درخصوص مديريت بندر استراتژيك الحديده و ازسرگيري پرداخت حقوق كارمندان دولتي دعوت كرد. سازمان ملل به ائتلاف عربي تحت امر عربستان نيز نسبت به هرگونه تلاشي براي كشاندن جنگ به بندر الحديده هشدار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون