• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3833 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد

رييس سازمان اداري و استخدامي اعلام كرد

جداسازي وزارتخانه‌ها همراه با كوچك‌سازي دولت

گروه اقتصادي| برنامه‌هاي كارشناسي كه انجام شده و مدل جديدي كه قرار است در قالب آن تفكيك انجام شود ظاهرا اينگونه خواهد بود كه تغيير چنداني در هزينه‌ها و ساختارها انجام نشده و در قالب همان بودجه قبلي اتفاق مي‌افتد. بنابراين در مدل جديد جدا‌سازي وزارتخانه‌ها كه از سوي دولت پياده مي‌شود حتي كوچك‌سازي دولت را نيز به همراه خواهد داشت و ساختارها چالاك‌تر مي‌شود.
معاون رييس‌جمهوري در امور اداري و استخدامي كشور به تبيين و تشريح برنامه‌هاي دولت در اصلاح ساختار نظام اداري پرداخت و در نشست خبري كه برگزار شد به موضوع ارايه‌ لايحه پيشنهادي دولت براي تفكيك چند وزارتخانه اشاره كرد. انصاري معتقد است كه تصميم دولت براي تفكيك وزارت راه‌ و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و همچنين وزارت ورزش و جوانان منطقي و بر مبناي كار كارشناسي انجام مي‌گيرد. رييس سازمان اداري و استخدامي تاكيد دارد كه تصميم سال ۱۳۹۰ براي ادغام وزارتخانه‌ها كه انجام شده، كارشناسي نبوده‌اند و نمي‌تواند ادامه‌ آن در مسير بهبود اوضاع اقتصادي كشور باشد. آن طور كه انصاري ماجراي ادغام وزارتخانه‌ها در دولت گذشته را مطرح مي‌كند در جلسه كميسيون تلفيق برنامه پنجم توسعه مي‌گويد بايد چند وزارتخانه را كم كنيم، اما تعداد خاصي مدنظر نيست تا اينكه به تصويب رسيده و به دولت ابلاغ مي‌شود و آن نيز ناچار به كاهش وزارتخانه‌ها مي‌شود.
او مي‌گويد ادغام وزارت راه و ترابري و مسكن و شهرسازي بدون هيچ پايه‌اي انجام شد به طوري كه وقتي مجلس به وزير مربوطه راه و ترابري راي عدم اعتماد داد آنگاه دولت، وزير مسكن را به عنوان سرپرست در اين وزارتخانه قرار داد، اما در اين زمان بود كه مجلس براي پاسخگويي به اين اقدام دولت مطرح كرد نمي‌تواند فردي كه وزير يك وزارتخانه است همزمان سرپرست وزارتخانه‌اي ديگر باشد. در همين جريان بود كه دولت هم تصميم گرفت دو وزارتخانه مربوطه را با يكديگر ادغام كرده و با اين اقدام پاسخ مجلس را بدهد. اما در حالي در همان سال و در جريان ادغام وزارت راه و ترابري و مسكن و شهرسازي پيشنهاد ادغام اين وزارتخانه‌ها با ارتباطات نيز مطرح بود كه انصاري، رييس سازمان اداري و استخدامي در اين باره به خاطره‌اي اشاره كرد و گفت: وزير ارتباطات آن زمان عنوان مي‌كرد ظاهرا دولت از آنها خواسته‌اي داشته و در مقابل آن ايستادگي كردند، اما دولت با آنها تماس گرفته كه يا خواسته را اجرايي مي‌كنيد يا اينكه وزارتخانه شما را با وزارت راه و ترابري ادغام خواهيم كرد. اما در حالي دولت لايحه تفكيك وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي و وزارت ورزش و جوانان را به مجلس ارايه كرده كه مغايرت اين موضوع با كوچك‌سازي دولت يا هزينه‌هاي آن توضيحاتي از سوي معاون رييس‌جمهوري مطرح شد.
او به جريان شكل‌گيري پيشنهاد اين لايحه اشاره كرد و گفت: از اسفندماه سال گذشته بود كه از سوي رييس‌جمهوري با سازمان اداري و استخدامي اين موضوع مطرح و قرار شد تا كاملا مورد ارزيابي كارشناسي قرار گيرد. رييس‌جمهوري تاكيد داشتند كه مناسب است براي ايجاد تغييراتي در ساختار كلان اين اقدام انجام شود.
از اين رو ما هم گزارش مفصلي را تهيه كرديم و بررسي‌هايي را انجام داديم و رييس‌جمهوري تاكيد كردند اگر بتوانيم گزارش را آماده داشته باشيم اگر در دولت دوازدهم بمانيم خود آن را اجرايي كرده و در غير اين صورت نتايج كارهاي كارشناسي را به دولت جايگزين ارايه خواهيم كرد، بنابراين موضوع در قالب يك لايحه دو فوريتي به مجلس ارايه شد و با توجه به اينكه بسيار قابل اهميت است مجلس يك فوريت آن را پذيرفت. از اين رو برنامه ما اين است كه پيشنهاد تفكيك وزارتخانه‌ها در مجلس شوراي اسلامي به زودي تعيين تكليف شود و رييس‌جمهوري بتواند تا قبل از ارايه‌ پيشنهادات خود براي تشكيل كابينه خود به مجلس شوراي اسلامي، اگر قرار است تفكيكي انجام شود براي وزارتخانه‌هاي جدا شده نيز وزير معرفي كند. رييس سازمان اداري و استخدامي همچنين تاكيد داشت كه در تفكيك‌هايي كه انجام خواهد شد قرار نيست هزينه‌هاي بالا يا ساختارهاي جديد به دولت تحميل شده و شكل بگيرد، بلكه با برنامه‌هاي كارشناسي كه انجام شده و مدل جديدي كه قرار است در قالب آن تفكيك انجام شود ظاهرا اينگونه خواهد بود كه تغيير چنداني در هزينه‌ها و ساختارها انجام نشده و در قالب همان بودجه قبلي اتفاق مي‌افتد. بنابراين انصاري تاكيد دارد در مدل جديد جدا‌سازي وزارتخانه‌ها كه از سوي دولت پياده مي‌شود حتي كوچك‌سازي دولت را نيز به همراه خواهد داشت و ساختارها چالاك‌تر مي‌شود. وي در عين حال يادآور شد كه كوچك‌سازي دولت با ادغام وزارتخانه‌ها اتفاق نمي‌افتد همان‌طوري كه در سال‌هاي گذشته برخي وزارتخانه‌ها ادغام شده‌اند، اما كوچك‌سازي در مورد آنها اتفاق نيفتاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون