• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3836 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد

سرمايه‌هاي سوخته ورزش بانوان

علي عالي دبير گروه ورزش

هلنا كاستا، سرمربي سابق تيم‌ملي فوتبال بانوان ايران است. او را مي‌توان معمار فوتبال بانوان قطر هم ناميد.
در سال 2010 كه به قطر رفت، جز سه توپ فوتبال و دو بانوي قطري، چيزي وجود نداشت. او با حمايت فدراسيون فوتبال قطر در كشوري كه حتي خانواده‌ها به دختران‌شان اجازه بازي فوتبال را هم نمي‌دادند و اجازه تبليغات هم نداشت، ماند و دو تيم‌ملي فوتبال بانوان
 قطر ساخت.
 كاستا در خاطراتش مي‌گويد وقتي مي‌خواستيم ليگ فوتبال بانوان را در اين كشور راه‌اندازي كنيم حتي بازيكن كافي هم نداشتيم و مجبور شديم در فصل اول با تركيب هفت بازيكن و در فصل بعد با 9 بازيكن ليگ را شروع كنيم، اما حالا نه تنها ليگ شرايط ايده‌آلي دارد بلكه يك مدرسه فوتبال بانوان براي تيم 6ساله، 12 ساله و 16 ساله در اين كشور راه‌اندازي شده. روند موفقيت‌هاي هلنا كاستا در اروپا هم ادامه داشت.
شاگرد سابق خوزه مورينيو، در فوتبال اروپا تاريخ‌ساز شد و با امضاي قراردادي با تيم فوتبال كلرمون فرانسه رسما ‌سرمربي اين تيم ‌شد تا نخستين زني باشد كه در سطح حرفه‌اي يك ليگ معتبر اروپايي، هدايت يك تيم مردان را بر عهده مي‌گيرد. حتي به‌تارگي مسوولان باشگاه اينتراخت فرانكفورت، هلنا كاستا را به عنوان مربي استعدادياب باشگاه انتخاب كردند تا به عنوان نخستين مربي زن در تاريخ بوندسليگا روي نيمكت يك تيم‌ ‌در سطح حرفه‌اي مردان بنشيند.
از كاستا به سبب دانش زيادش در فوتبال به شوخي به عنوان «ژوزه مورينيو دامن‌پوش» ياد شده است. اما كاستا در ايران موفق نبود. يك‌سال در كشور ماند و ثمره‌اي نداشت. حتي مشخص نشد چگونه آمد و به چه دلايلي رفت.
 او كه در مصاحبه‌هايش اعلام كرده بود به پيشرفت پله‌پله در ايران اعتقاد دارد و مي‌خواهد به ليگ بانوان و فوتبال زير 16ساله‌ها هم توجه كند، بدون خروجي از فوتبال ايران رفت.
 استعدادي كه مي‌توانست در فوتبال ايران هم شكوفا شود اما نشد. زيرساخت‌ها و امكاناتي كه در اختيارش گذاشته نشد و شرايطي كه هيچگاه فراهم نشد. چرا بستر ورزش ايران براي ورزش بانوان آماده نيست؟ بايد فكري كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون