• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

تكرار دوباره يك پرونده قديمي

بررسي پرونده تحصيلي حسين فريدون تكميل نشده است

سعيدي در گفت‌وگو با «اعتماد»: قانع نشديم كه تحصيل فريدون توصيه‌اي بوده است

گروه سياسي| پرونده تحصيلي حسين فريدون باز هم خبرساز شده است. موضوع به ادعاي سيدجواد ابطحي از نمايندگان جبهه پايداري برمي‌گردد كه ديروز به تسنيم گفته تخلف در پرونده تحصيلي فريدون محرز شده است. اشاره او به بررسي پرونده تحصيلي فريدون در كميته آموزش عالي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس است. پرونده‌اي كه بعد از ادعاي تسنيم مبني بر توصيه‌اي بودن پذيرش فريدون در دانشگاه شهيد بهشتي از سال گذشته در كميسيون آموزش مجلس باز شده است. ابطحي كه خودش از اعضاي اين كميسيون است گفته «گزارش پرونده تحصيلي حسين فريدون در كميته آموزش كميسيون تدوين شده و پس از امضاي رييس كميته، تقديم هيات‌رييسه كميسيون و سپس هيات‌رييسه مجلس مي‌شود.» او حتي گفته اگر قمي رييس اصلاح‌طلب كميته آموزش مجلس پيش‌نويس گزارش تدوين شده را امضا نكند، زاهدي رييس‌ كميسيون اين گزارش را تاييد خواهد كرد. بنا بر ادعاي ابطحي، قمي قرار بوده روز 18 خرداد مداركي از روند تحصيل حسين فريدون در دانشگاه شهيد بهشتي به كميته ارايه كند كه اين كار را انجام نداده است. ابطحي در نهايت تاكيد كرده كه برخي تخلفات در اين پرونده از جمله اينكه پذيرش حسين فريدون در دانشگاه شهيد بهشتي بدون آزمون بوده و شرط معدل رعايت نشده، محرز شده كه پس از قرائت گزارش در صحن مجلس، تخلفات براي اعمال قانون به قوه قضاييه ارايه مي‌شود.

تكذيب اظهارات ابطحي
با اين حال اما قمي، نماينده پاكدشت و عضو كميته آموزش عالي بلافاصله اين سخنان ابطحي را تكذيب كرد. او به ايرنا گفته كه موضوع مدرك تحصيلي برادر رييس‌جمهور هنوز در اين كميته جمع‌بندي نشده است و ابطحي در مصاحبه در اين رابطه عجله كرده است. به گفته او چندي پيش شكايتي در مورد مدرك تحصيلي فريدون به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رسيد و اين كميسيون پرونده را براي بررسي به كميته تحقيق پرونده مربوط به مدارك تحصيلي ارجاع داد. بنا بر توضيحات قمي بررسي‌هاي لازم در مورد اين پرونده انجام شده ولي هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده ولي متاسفانه يكي از اعضا در مصاحبه عجله كرد و مباحثي را مطرح كرد در حالي كه اعضاي اين كميته هنوز بين خودشان به جمع‌بندي نرسيده‌اند. او تاكيد كرده نتيجه نهايي هفته آينده در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قرائت مي‌شود.
اما در همين باره فاطمه سعيدي، نماينده تهران و از اعضاي هيات‌رييسه كميسيون آموزش (تا پيش از انتخابات تازه هيات‌رييسه كميسيون و در زمان بررسي پرونده) هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد مي‌كند: به هيچ عنوان تخلفي در مورد پرونده تحصيلي حسين فريدون در كميسيون آموزش محرز نشده است و موضوع هنوز در كميسيون در حال پيگيري است. من از اظهارات آقاي ابطحي تعجب مي‌كنم. تا جايي كه بنده دبير كميسيون آموزش بودم نه تخلفي محرز شده و نه ما قانع شديم كه تحصيل ايشان توصيه‌اي بوده است. اين موضوع همچنان در كميسيون در حال پيگيري است و خاتمه نيافته است. فاطمه سعيدي مي‌گويد: معلوم نيست آقاي ابطحي با توجه به تعطيلات دو هفته‌اي مجلس چطور به نتيجه رسيده‌اند كه تخلف در اين پرونده محرز شده است.

ماجرا چه بود؟
28 تيرماه نخستين بار خبرگزاري تسنيم همزمان با داغ بودن موضوع فيش‌هاي نجومي بحث تحصيل رانتي حسين فريدون در دانشگاه شهيد بهشتي را مطرح كرد. اين خبرگزاري مدعي شد «حسين فريدون در سال 93... طي نامه‌اي از سوي سازمان سنجش آموزش كشور به دانشگاه شهيد بهشتي معرفي و درخواست مي‌شود كه وي به عنوان دانشجوي دكتراي روابط بين‌الملل! در اين دانشگاه مهم كشور به تحصيل بپردازد كه گروه علوم سياسي اين دانشگاه با اين درخواست مخالفت مي‌كند. به ادعاي تسنيم با اصرار فريدون بعد از مدتي سازمان سنجش نامه‌اي به دانشگاه شهيد بهشتي نوشته و مي‌گويد حسين فريدون يك سال قبل در آزمون دانشگاه گيلان امتحان داده و قبول شده اما براي مصاحبه نرفته است، در صورتي كه دانشگاه شهيد بهشتي تمايل داشته باشد وي در اين دانشگاه به تحصيل دكترا بپردازد و مسوولان دانشگاه شهيد بهشتي نيز پس از پيگيري‌هاي سازمان سنجش نهايتا تصميم‌ مي‌گيرند فريدون در «پرديس دانشگاه شهيد بهشتي» به تحصيل بپردازد.» فرداي آن روز اما سازمان سنجش با صدور اطلاعيه‌اي مراحل پذيرش فريدون را قانوني دانست و توضيح داد فريدون در سال 1392 در آزمون دكتري نيمه متمركز در مجموعه علوم سياسي شركت و در مرحله تكميل ظرفيت نسبت به انتخاب 5 كد رشته محل اقدام كرده كه در كد رشته محل 9626 رشته روابط بين‌الملل دوره شبانه دانشگاه گيلان در بين چندبرابر معرفي‌شدگان براي انجام مصاحبه با استفاده از سهميه ايثارگران در رتبه 2 (دو) به دليل كسب حدنصاب سهميه قرار گرفته اما در مرحله مصاحبه غايب بوده است.
پس از آن بر اساس توضيحات سازمان سنجش فريدون طي درخواستي به سازمان سنجش آموزش كشور درخواست معرفي براي شركت در آزمون اختصاصي پرديس خودگردان در دانشگاه شهيد بهشتي را باتوجه به معرفي اوليه و داشتن حدنصاب در دانشگاه گيلان كرده بود. سازمان سنجش هم نسبت به اعلام دارا بودن حدنصاب معرفي دوره شبانه دانشگاه گيلان به دانشگاه شهيد بهشتي اقدام كرده و هيچگونه معرفي رسمي در اين باره براي ثبت نام و ادامه تحصيل در پرديس دانشگاهي صورت نگرفته بود. بنا به توضيحات سازمان سنجش اين سازمان با توجه به سهميه ايثارگري و وضعيت علمي آن دانشگاه اعلام كرده بود كه فريدون مي‌تواند از نتايج آزمون نيمه متمركز استفاده‌ كند و اگر حداقل شرايط و ضوابط آن دانشگاه را كسب كرده و در مرحله مصاحبه و ارزيابي علمي قبول شود سازمان سنجش با پذيرش او موافق است. بنابراين توضيحات در واقع حسين فريدون براساس نمره آزمون نيمه متمركز دكتري اعلام شده از سوي سازمان سنجش به دانشگاه و سهميه ايثارگري و ارزيابي علمي توسط دانشگاه مورد پذيرش قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون