• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

آيت‌الله مكارم‌شيرازي:

گفتن مطالب توهين‌‌آميز خدمت به انقلاب نيست

واكنش پايگاه اطلاع رساني آيت‌الله مكارم شيرازي به پرسش جمعي از مخاطبان درباره برخي شعارهاي تفرقه افكن در اجتماعات ديني

گروه سياسي| «تنها راه براي حاكميت در دنياي كنوني همان دموكراسي و رجوع به آراي مردم است». اين پاسخ يكي از مراجع تقليد به يك استفتا است. پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله مكارم‌شيرازي پرسش جمعي از مخاطبان درباره خلافت و امامت اميرالمومنين و دموكراسي در عنصر كنوني و برخي «شعارهاي نامناسب و تفرقه‌افكن در اجتماعات ديني» را منتشر كرده كه متن پرسش به شرح زير است:
1-‌ مطالبي كه حضرتعالي درباره خلافت و امامت مولا اميرمومنان علي(ع) ابراز داشتيد و بعد نسبت به دموكراسي در عصر ما توضيح داديد به وسيله بعضي از ناآگاهان داخلي و مخالفان خارج‌نشين تحريف شد، حتي دروغ‌هايي بر آن افزودند، توضيح شفاف‌تر در اين زمينه موجب نهايت امتنان است.
2- بعضي از ناآگاهان گاه و بي‌گاه شعارهاي نامناسب و تفرقه افكن در اجتماعات ديني مي‌دهند نظر حضرتعالي در اين مورد چيست؟
پاسخ آيت‌الله مكارم‌شيرازي نيز به شرح زير است:
در مورد سوال نخست بايد توجه داشت ما دو بحث جداگانه داريم، اول در مورد امام معصوم(ع) مانند حضرت اميرمومنان علي(ع) كه امامت و حاكميت او از سوي خداوند به وسيله پيغمبر اكرم(ص) تعيين شد و حديث متواتر غدير يكي از شواهد زنده آن است، ولي بديهي است كه براي اجراي حاكميتش نياز به كمك مردم دارد و در اينجاست كه بيعت مردم نقش مهمي در اجراي آن حاكميت خواهد داشت. تكرار مي‌كنم حاكميت از طرف خداست ولي اجراي آن بدون كمك مردم ممكن نيست. دوم در مورد حاكمان فعلي است، شك نيست كه در دنياي امروز ديكتاتوري محكوم به شكست است، هرچند دولت‌هاي معروفي بعضي ديكتاتورها را به خاطر دلارهاي فراوان نفتي آنها نه تنها به رسميت مي‌شناسند بلكه پرستش مي‌كنند.
به هر حال تنها راه براي حاكميت در دنياي كنوني همان دموكراسي و رجوع به آراي مردم است منتها گاهي نتيجه آن ايده‌آل خواهد بود مثل اينكه اكثريت قاطع مردم در انتخابات شركت كنند و اكثريت قاطع به شخص خاصي راي دهند، اين نوع دموكراسي كه حاكميت اكثريت مطلق است ايده آل است. ولي بسيار شده كه اينچنين نيست، مثلا نصف مردم در انتخابات شركت مي‌كنند و نصف شركت‌كنندگان به شخصي راي مي‌دهند و در نتيجه آراي يك چهارم مردم بر كل جامعه حاكم است و اين دموكراسي ايده‌آل نيست هر چند در شرايط فعلي راهي براي حاكميت جز اين وجود ندارد.
در مورد سوال دوم: مسلم است مطالب توهين آميز و تفرقه افكن از سوي هر كس باشد كار زشت و ناپسندي است و خداوند به آن راضي نيست. به يقين اقليت كوچكي هستند كه به سراغ اين كارها مي‌روند، نيروهاي انقلاب در اينجا دو وظيفه دارند: اولا اين كار را نكوهش كنند تا به حساب آنها گذارده نشود و ثانيا اينگونه افراد را نصيحت كنند و به آنها بگويند كه اين كار نه خدمت به انقلاب است و نه خدمت به اتحاد و وحدت جامعه اسلامي كه در اين زمان بيش از هر زماني به آن نيازمنديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون