• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

سايه خاموشي برق كمرنگ شد

با توجه به افزايش قابل توجه درجه حرارت و گرماي زودرس، امسال پيك بار مصرف برق در برخي استان‌هاي كشور در خردادماه اتفاق افتاده كه در نوع خود بي‌سابقه است كه در همين راستا دولت مصوبه‌اي مبني بر كاهش ۱۰ درصدي مصرف برق در دستگاه‌هاي اجرايي تصويب كرد.
با توجه به روند كنوني افزايش دما و پيش‌بيني افزايش پيك بار در تابستان سال جاري نسبت به سال گذشته، وزارت نيرو در راستاي مديريت مصرف و جلوگيري از وقوع خاموشي به مانند سال‌هاي گذشته پيشنهادي را به هيات دولت مبني بر كاهش ۱۰ درصدي مصرف برق در دستگاه‌هاي اجرايي ارايه كرده كه با اجراي آن مي‌توان به مانند سال‌هاي گذشته پيك بار تابستان را بهتر مديريت كنيم. در همين راستا دولت نيز با اين پيشنهاد وزارت نيرو موافقت كرده و مقرر شده دستگاه‌هاي اجرايي با تغيير ساعات كار اداري و انتقال ساعات اتمام كار به قبل از ساعت ۱۴ بخشي از مصرف برق خود را كاهش دهند، از جمله موارد ديگري كه در مصوبه هيات دولت بر آن تاكيد شده استفاده دستگاه‌هاي اجرايي از مولدهاي برق اضطراري در ساعات ۱۲ الي ۱۶ ماه‌هاي تير و مرداد و تنظيم دماي محيط كار روي ۲۵ درجه سانتيگراد و البته خاموش كردن سيستم‌هاي سرمايشي پس از پايان وقت اداري است. پيك مصرف برق در تابستان گذشته حدود ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده كه پيش بيني مي‌شود در خوشبينانه‌ترين حالت در سال جاري به ۵۴ هزار مگاوات و در بدبينانه‌ترين حالت به ۵۶ هزار مگاوات برسد اين مساله در برخي استان‌ها وخيم‌تر است به طوري‌كه در خردادماه سال جاري دماي هواي سيستان و بلوچستان به بالاي ۵۵ درجه و دماي هواي اهواز نيز در روزهاي اخير تير به ۵۴ درجه رسيد كه اين امر زمينه افزايش بي‌سابقه مصرف برق در اين استان‌ها و ساير استان‌هاي نوار جنوبي كشور را به دنبال داشته است.
در همين راستا هوشنگ فلاحتيان، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينكه برنامه‌هاي بسيار خوبي براي مديريت مصرف در تابستان امسال در دست اقدام است، گفت: از جمله آنها مي‌توان به قراردادهاي منعقد شده با صنايع سنگين جهت انتقال دوره تعميرات خود به زمان پيك يا طرح ذخيره عملياتي اشاره كرد.
به گفته وي همچنين با مشتركاني كه ۲۵۰ كيلووات مصرف دارند، قرارداد امضا شده كه در ساعات پرباري ۳۰ درصد از مصرف برق خود را كاهش دهند و اميد مي‌رود با كمك مردم بتوان در تابستان سال جاري شاهد سناريوي حداقلي پيك مصرف باشيم و بتوان بدون تجربه خاموشي اين روزهاي گرم تابستان را پشت سر گذاشت. با اجراي مصوبه كاهش مصرف برق هيات دولت در دستگاه‌هاي اجرايي مي‌تواند تا حد زيادي به مديريت بار مصرف در تابستان سال جاري و گذراندن يك تابستان ديگر بدون تجربه خاموشي كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون