• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

رهبرمعظم انقلاب وظايف قوه قضاييه را برشمردند

حمایت از حقوق عمومي و آزادی‌های مشروع مردم

قوه قضاييه با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی مقابله کند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح دوشنبه در ديدار رييس و مسوولان قوه قضاييه و روساي كل دادگستري‌هاي سراسر كشور، با اشاره به صلاحيت‌ها و جايگاه قانوني بسيار بالا و ويژه اين قوه و تاثيرگذاري آن در مديريت كلان كشور، نگاه تحولي در همه عرصه‌هاي قوه قضاييه را ضروري برشمردند و گفتند: قوه قضاييه بايد پرچمدار حقوق عمومي در جامعه شود و در هر زمينه‌اي كه لازم بود، از حقوق مردم با قدرت دفاع و با متخلفان و قانون‌شكنان مقابله كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «نگاه تحولي و جهادي» در برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات در قوه قضاييه را ضروري خواندند و با اشاره به جايگاه قانوني بالاي اين قوه و تاثيرگذاري آن بر دو قوه ديگر و در مسائل عمومي كشور گفتند: در قانون اساسي تصريح شده است كه نظارت بر حسن اجراي قوانين و نظارت بر حسن اجراي امور بر عهده قوه قضاييه است و ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور به عنوان دو بازوي اصلي قوه، مسووليت اين دو وظيفه مهم را بر عهده دارند. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر استفاده قوه قضاييه از ظرفيت‌هاي قانوني، خاطرنشان كردند: احيا و استيفاي حقوق عامه و حمايت از آزادي‌هاي مشروع مردم از وظايف مهم قوه قضاييه است و اين قوه بايد پرچمدار اين موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومي در هر جايگاهي، مقابله كند.
ايشان موضوعاتي همچون مساله انتخابات، ريزگردها و بورسيه‌ها را نمونه‌هايي از عرصه‌هاي لازم براي حمايت از حقوق مردم برشمردند و گفتند: البته در موضوع بورسيه‌ها، موضوع به درستي پيگيري نشد و آن كاري كه بايد انجام مي‌شد، محقق نگرديد. رهبر انقلاب اسلامي، حضور رييس قوه قضاييه در مجامع فراقوه‌اي همچون شوراي عالي امنيت ملي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي را از ديگر ظرفيت‌هاي قانوني اين قوه برشمردند و تاكيد كردند: آيت‌الله آملي‌لاريجاني به واسطه شخصيت و فضل علمي قطعا مي‌توانند در اين مجامع تاثيرگذاري بالايي داشته باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، پيگيري حقوقي مسائل و قضاياي بين‌المللي را نيز بسيار مهم دانستند و تاكيد كردند: قوه قضاييه بايد در موضوعاتي همچون تحريم‌ها، مصادره‌هاي امريكايي‌ها، تروريسم يا حمايت از شخصيت‌هاي مظلوم دنيا همچون شيخ زكزاكي يا حمايت از مسلمانان ميانمار و كشمير، از جايگاه حقوقي وارد شود و نظر حمايتي يا مخالفت خود را قاطعانه اعلام كند تا در دنيا منعكس شود. ايشان، نقش آفريني در موضوع «آسيب‌هاي اجتماعي» را از ديگر وظايف قوه‌قضاييه دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، لازمه پيشرفت كارها در دستگاه قضايي و ايجاد تلقي عمومي از قوه قضاييه به عنوان مجموعه‌اي «نجات‌بخش، اميدبخش و آرامش‌بخش» را برخورد جدي با تخلفات دانستند و با قدرداني از اعزام بازرسان نامحسوس و ناشناس به شهرهاي مختلف با هدف كشف و برخورد با تخلفات، افزودند: بازرسي‌ها را هر چه مي‌توانيد افزايش دهيد و قوه قضاييه را از درون اصلاح كنيد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به برخورد و مجازات متخلفان و در عين حال، حفظ آبروي نزديكان و اعضاي خانواده آنها، تاكيد و خاطرنشان كردند: البته در جايي كه آبروي نظام در معرض خطر است، حفظ آبروي نظام اسلامي مقدم و مهم‌تر است، زيرا مردم مسائل را مي‌بينند و متوجه مي‌شوند و نبايد اينگونه احساس شود كه قوه قضاييه با متخلفانِ قضايي، برخورد نمي‌كند. ايشان، «تشويق قضات عادل و درستكار» را مكمل «تنبيه و برخورد با متخلفان» خواندند و خطاب به مسوولان قضايي خاطرنشان كردند: قضات عادل، شجاع، قاطع، منصف و پركاري را كه به‌شدت خداترس هستند و عالمانه و بدون ملاحظه قضاوت مي‌كنند، مشهور و به جامعه معرفي كنيد. «حقوق آمران به‌معروف و ناهيان از منكر» موضوع ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي بر آن تاكيد كردند و افزودند: برخي مكررا مي‌گويند بعضي اصول قانون اساسي معطل مانده است، اما گويا آنها، اصل هشتم قانون اساسي را كه مربوط به امر به‌ معروف و نهي از منكر است، جزو اصول قانون اساسي نمي‌دانند و به اين امر واجب توجه نمي‌كنند. ايشان با اشاره به حمايت بياني و عملي خود از آمران به‌معروف، اين كار را وظيفه قوه قضاييه خواندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر مساله «آموزش عمومي» و در پيش گرفتن روش‌هاي جذاب در آموزش حقوق مردم به آنها، تاكيد كردند. ايشان در جمع‌بندي سخنان‌شان، مراقبت از نعمت‌هاي الهي را ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: «نعمت جوانان»، «نعمت جمهوري اسلامي»، «نعمت قوه قضاييه و توانايي‌هاي آن» و «نعمت همراهي و محبت و اطاعت مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامي»، از جمله نعمت‌هاي بزرگ پروردگار هستند و همه بايد مراقبت كنند كه اين نعمت‌ها تضييع نشود و از آنها استفاده حداكثري شود.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي اين ديدار با تجليل از شخصيت شهيد آيت‌الله بهشتي به عنوان معمار قوه قضاييه جمهوري اسلامي، افزودند: نام شهيد بهشتي با قوه قضاييه پيوند خورده است زيرا وي با نيت خالص و با انديشه راهبردنگر و با تفكر ايجاد بناي جديد دستگاه قضايي در جمهوري اسلامي، وارد اين قوه شد و با دانايي و نگاه تحولي، خدمات شاياني را در مدتي كوتاه انجام داد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به حضور شخصيت‌هاي برجسته در راس قوه قضاييه در طول سال‌هاي پس از انقلاب، آيت‌الله آملي لاريجاني را شخصيتي برجسته و داراي شايستگي‌هاي بالاي علمي، عملي، معنوي و فكري دانستند و ضمن قدرداني از زحمات ايشان و مسوولان دستگاه قضايي، خاطرنشان كردند: در سال‌هاي اخير كارهاي مهم و با ارزشي در قوه قضاييه انجام شده است و اين اقدامات بايد با شيوه‌هاي موثر تبليغي، به اطلاع افكار عمومي رسانده شود.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رييس قوه قضاييه گزارشي از خدمات و فعاليت‌هاي اين قوه بيان كرد. آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به توصيه‌هاي رهبر انقلاب به مسوولان دستگاه قضايي در سال گذشته، گفت: «مبارزه با مفاسد و تخلفات در درون قوه قضاييه و نظارت جدي بر عملكرد قضات»، «تصويب و ابلاغ برنامه چهارم توسعه قضايي»، «ابلاغ دستورالعمل ساماندهي زندانيان و كاهش پنج درصدي تعداد آنها»، «تربيت نيروهاي متخصص»، «تدوين لوايح قضايي موثر»، «انعكاس رسانه‌اي فعاليت‌هاي قوه قضاييه»، «ارايه آموزش‌هاي حقوقي و قضايي به مردم»، «تبيين دستاوردهاي حقوق بشري جمهوري اسلامي ايران» و «تلاش براي احياي حقوق بشر اسلامي» از جمله اقدامات و برنامه‌هاي اين دستگاه در يك سال اخير بوده است.
رييس قوه قضاييه با اشاره به ورود بيش از ۱۵ ميليون پرونده به دستگاه قضايي در سال گذشته خاطرنشان كرد: «تدوين دستورالعمل پيگيري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي»، «مبارزه با مفاسد اقتصادي و تامين امنيت اقتصادي»، «توسعه منابع انساني و افزايش تعداد قضات»، «توسعه فناوري‌هاي نوين و اهتمام به پژوهش»، بخش ديگري از فعاليت‌هاي قوه قضاييه بوده است.

 

پيام تسليت رهبر انقلاب در پي درگذشت آقاي حاج سيد رضا نيري

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي درگذشت مرحوم سلاله السادات آقاي حاج سيد رضا نيري رحمـ[الله‌عليه را تسليت گفتند.
متن پيام رهبر انقلاب به اين شرح است:
بسمه‌تعالي
درگذشت مرحوم سلالـ[‌السادات آقاي حاج سيد رضا نيري رحمـ[الله‌عليه را به خاندان گرامي و همه دوستان و همگامان اين مرد مبارز قديمي و فعال اجتماعي تسليت عرض مي‌كنم. ايشان از دوران جواني در فعاليت‌هاي مبارزاتي وارد و از آغاز پيروزي انقلاب در تلاش‌هاي گسترده اجتماعي و خدماتي فعال بودند. دامنه اين فعاليت‌ها به بيرون از مرزهاي كشور نيز كشيده مي‌شد.
مجموعه خيرين سلامت از يادگارهاي ارزنده ايشان است. رحمت و مغفرت الهي بر اين انسان مجاهد و پرتلاش باد. سيد علي خامنه‌اي-  12/۴/96

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون