• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

هدف بعدي سرگردان‌ها؛ بازار مسكن


گروه اقتصادي| بازارها هفته‌اي پر نوسان را پشت سر گذاشتند اما شايد مهم‌ترين نوسان‌ها را بازار نفت و طلا تجربه كردند. در هفته گذشته قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال از 48 دلار به 58 دلار رسيد. اين نوسان مثبت قيمت ديگر بازارها را نيز تحت تاثير قرار داد. اونس جهاني طلا با توجه به تحولات يونان، اروپا و روسيه و همچنين تغيير روند مثبت بازار نفت، با كاهش تقاضا مواجه شد و تا 1265 دلار پايين آمد. در نتيجه نوسان منفي طلا و نوسان مثبت نفت در بازارهاي جهاني در هفته‌اي كه گذشت، ارزش دلار و طلا در بازار آزاد داخلي ايران پايين آمد. به اين ‌ترتيب دلار كه در مرز 3450 توماني نوسان مي‌كرد تا 3428 تومان پايين آمد و هر گرم طلاي 18 عيار به 102 هزار و 820 تومان رسيد. كاهش ارزش دلار ديگر ارزهاي خارجي را هم تكان داد. يورو به 3950 تومان و پوند به 5261 تومان رسيد. درهم و لير تركيه هم با كاهش قيمت به 941 تومان و 1446 تومان رسيد. اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود با توجه به نزديكي تعطيلات نوروزي، لير تركيه و درهم امارات با افزايش تقاضا و در نتيجه رشد قيمت مواجه شوند. بنابراين به نظر مي‌رسد اين روزها زمان مناسبي براي خريد اين دو ارز پرطرفدار باشد.
اما در حالي كه قيمت نفت در بازارهاي جهاني افزايش پيدا كرد، بورس‌هاي تهران، نيويورك و توكيو هم در مدار صعود و بورس‌هاي لندن و هنگ‌كنگ در مدار نزول قرار گرفتند. اين در حالي بود كه در هفته گذشته هر بشكه نفت خام امريكا به 52 دلار رسيد و نفت اوپك با اندكي فاصله به كانال 50 دلاري صعود كرد. اما در بازار طلاي داخلي ايران به دنبال كاهش ارزش دلار و طلا، هر مثقال طلاي آب شده به 445 هزار و 400 تومان رسيد. سكه تمام طرح قديم و جديد نيز به ترتيب به يك ميليون و 6 هزار تومان و يك ميليون و 9 هزار تومان رسيد. اين در حالي بود كه نيم سكه و ربع سكه به ترتيب به 509 هزار تومان و 268 هزار تومان رسيد. سكه يك گرمي هم روي 172 هزار تومان ايستاد.
آقاي بازار از اينكه از بازار دلار و ارز به موقع خارج شده خوشحال است ولي از طرفي از روند نزولي بازار طلا نگران است. او البته تصميم گرفته بيشتر سرمايه‌اش را وارد بازار مسكن كند و خودش را از ريسك‌هاي هيجاني و رواني دور نگه دارد. از همين رو تصميم گرفت آخر هفته سري به مناطق مختلف تهران بزند تا يك منطقه را براي سرمايه‌گذاري انتخاب كند. او از مناطق يك، دو و سه شروع كرد. او چند آپارتمان در زعفرانيه، محموديه، جردن، ملاصدرا و سعادت‌آباد ديد ولي از آنجا كه قيمت‌ها خيلي بالا بود هيچ گزينه مناسبي پيدا نكرد. اما در اين گيرو‌دار يك فكر تازه به سرش زد. او تصميم گرفت با چند نفر از رفقايش تماس بگيرد و آنها را به سرمايه‌گذاري در بازار مسكن و مشاركت در ساخت و ساز دعوت كند. او در چند تماس اول با پاسخ منفي برخي از دوستانش مواجه شد. آنها معتقدند بازار ساخت و ساز اين روزها مناسب نيست و بازار مسكن راكد است. اما آقاي بازار به اين نتيجه رسيده كه مي‌توان در مناطق بالاي شهر زمين و خانه‌هاي با قيمت مناسب و موقعيت خوب پيدا كرد و با بازسازي آنها از محل فروش يا اجاره، درآمد سالانه خوبي كسب كرد. او تصميم گرفت با بررسي بيشتر وضعيت بازار ساخت و ساز و خريد و فروش و اجاره با اطلاعات كامل و تهيه يك طرح توجيهي خوب در هفته پيش رو با دوستانش جلسه‌اي بگذارد و آنها را بيشتر در جريان جزييات كار و ميزان سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌شان قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون