• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

محمدرضا عارف:

پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي اخير با ميدان‌داري به موقع رسانه‌ها رقم خورد

گروه سياسي| پنج انتخابات در چهار سال اخير در كشور برگزار شده است كه پيروز اصلي آن اصلاح‌طلبان بوده‌اند. اصلاح‌طلباني كه از سال‌هاي سخت دهه 80 درس گرفته‌اند و محمدرضا عارف «نبود وحدت و انسجام و يك مركز فرماندهي و مديريت در جريان اصلاح‌طلب» در آن سال‌ها را علت عدم توفيق اصلح طلبان مي‌داند و مي‌گويد با وجود محدوديت‌هاي دهه 80، اصلاح‌طلبان در دهه 90 توانستند در مسير پيروزي قدم بردارند. روز گذشته رييس فراكسيون اميد با درخواست از رسانه‌ها براي نقد منصفانه عملكرد اين فراكسيون و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، رعايت منافع ملي از سوي مسوولان و رسانه‌ها را امري ضروري برشمرد و تاكيد كرد: ايجاد محدوديت براي رسانه‌ها با تفسيري خاص از منافع ملي ظلم در حق رسانه‌هاست. به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف در ديدار با جمعي از مديران مسوول مطبوعات و خبرگزاري‌ها با تبريك در پيش بودن روز قلم به صاحبان قلم و انديشه، به نقش و تاثيرگذاري رسانه‌هاي مستقل در تثبيت گفتمان اصلاح‌طلبي اشاره كرد و گفت: رسانه‌هاي مستقل با وجود محدوديت‌هاي فراوان در دهه اخير با شناخت و درك صحيح از اوضاع كشور و همراهي با گفتمان اصلاح‌طلبي مسير خوبي را آغاز كردند و همين مسير بايد با جديت دنبال شود.
نقش رسانه‌ها در پيروزي اصلاح‌طلبان
وي با اشاره به نقش آفريني رسانه‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا تاكيد كرد: پيروزي جريان اصلاح‌طلب در انتخابات‌هاي اخير با ميدان‌داري به موقع رسانه‌ها اعم از مطبوعات و فضاي مجازي رقم خورد و محدوديت‌هاي تحميل شده نتوانست مانع از نقش‌آفريني موثر و هدفمند رسانه‌هاي مستقل شود. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر ضرورت توجه رسانه‌ها به منافع ملي تاكيد كرد و گفت: مهم‌ترين اصل براي رسانه‌ها بايد رعايت منافع ملي باشد البته ايجاد محدوديت براي رسانه‌ها با تفسيري خاص از منافع ملي هم ظلم در حق رسانه‌هاست. مسوولان بايد بيش از همه منافع ملي را رعايت كنند و اگر خودشان سخناني را مطرح مي‌كنند كه آرامش كشور را تحت الشعاع قرار مي‌دهد رسانه‌ها را متهم به ضديت با منافع ملي نكنند.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در بخش ديگري از سخنان خود به مرور توفيق‌ها و عدم توفيق‌هاي اصلاح‌طلبان در سال‌هاي اخير پرداخت و به سرمايه اجتماعي خلق شده در انتخابات‌هاي اخير اشاره كرد و با مرور عملكرد جريان اصلاح‌طلب در ادوار مختلف، يادآور شد: بعد از دوم خرداد 76 كه جريان اصلاح‌طلب توانست وارد قدرت شود همواره عملكرد اين جريان با فراز و فرودهايي همراه بود؛ فرصت‌هايي خلق شد و فرصت سوزي‌هايي هم صورت گرفت. در دهه 80 با وجود آنكه فاصله زيادي با دوران اصلاحات ايجاد نشده بود اما نتوانستيم در انتخابات‌هاي مجلس هفتم و هشتم دستاورد بالايي داشته باشيم البته سهم ردصلاحيت‌هاي گسترده در عدم پيروزي در اين انتخابات‌ها هم موثر بود، اما نبود وحدت و انسجام و يك مركز فرماندهي و مديريت در جريان اصلاح‌طلب يكي از مهم‌ترين دلايل عدم توفيق اين جريان در انتخابات‌هاي مختلف در دهه 80 بود. وي در همين زمينه ادامه داد: در دهه 90 با وجود محدوديت‌ها و فضايي خاص در كشور و بي‌انگيزگي بخشي از جريان اصلاح‌طلب توانستيم در انتخابات 92 نخستين گام را با موفقيت ‌برداريم و برخي نخبگان اصلاح‌طلب كه تصور پيروزي در آن انتخابات براي آنها محال بود بعد از انتخابات به تحليل اشتباه خود از وضعيت كشور پي بردند. عارف به تشكيل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در جريان انتخابات مجلس دهم اشاره كرد و گفت: بي‌شك مهم‌ترين دستاورد تشكيل شوراي عالي اصلاح‌طلبان انسجام بخشي از اين جريان بود به گونه‌اي كه حتي رقيب در انتخابات اخير به الگو‌برداري از شوراي عالي اصلاح‌طلبان روي آورد كه البته به دلايل مختلف موفق نشدند. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان خاطرنشان كرد: در دهه گذشته جريان اصلاح‌طلب شوراها و جبهه‌هاي بعضا مختلفي داشتند ولي در انتخابات‌هاي آن زمان پيروزي چشم‌گيري حاصل نشد چرا كه يك مركز فرماندهي و مديريت با حضور همه جريانات اصلاح‌طلب در آن زمان وجود نداشت ولي شوراي عالي سياستگذاري تلاش كرد وحدت فرماندهي را در اين جريان براي انسجام بخشي ايجاد كند كه نتيجه آن پيروزي در انتخابات‌هاي اخير بود.
گلايه‌هاي عارف
وي با گلايه از برخي سخنان چهره‌هاي اصلاح‌طلب كه اتهاماتي را متوجه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مي‌كنند، تاكيد كرد: شخصا به‌عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري مجددا از همه نخبگان مي‌خواهم انتقادها و پيشنهادهاي خود را براي اصلاح ساز و كار شوراي عالي مطرح كنند و از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب هم مي‌خواهم كه بسترساز نقد عملكرد شوراي عالي اصلاح‌طلبان با پيش فرض حفظ انسجام و وحدت اين جريان باشند اما مطمئنا برخي هجمه‌ها به شوراي عالي با برنامه‌ريزي و با هدف از بين بردن انسجام اصلاح‌طلبان است. رييس فراكسيون اميد به عملكرد فراكسيون متبوع خود اشاره كرد و گفت: شايد توقع اين بود فراكسيون اميد بتواند نماد بيروني بهتري از خود نشان دهد ولي اگر منصفانه قضاوت كنيم حضور اعضاي فراكسيون اميد در مجامعي از جمله هيات نظارت بر مطبوعات، كميسيون ماده 10 احزاب و نيز هيات نظارت بر انتخابات شوراها باعث اقدامات موثر و ارزشمندي در اين مجامع شده است كه نمونه اخير آن انتخابات شوراها و نقش موثر اعضاي فراكسيون اميد در هيات نظارت بر انتخابات شوراها بود كه نگذاشتند حق هيچ يك از نامزدهاي محترم پايمال شود و در نتيجه ليست اميد در اكثر كلانشهرها مورد استقبال مردم عزيزمان قرار گرفت. عارف با درخواست از رسانه‌ها براي نقد منصفانه عملكرد فراكسيون اميد، خاطرنشان كرد: هدف اصلاح‌طلبان حفظ فضاي آرامش در كشور است؛ تند حرف زدن، هنر نيست. عده‌اي مي‌خواهند آرامش كشور را با بهانه‌هاي مختلف از بين ببرند و اصلاح‌طلبان نبايد بهانه به دست افرادي بدهند كه حيات خود را در فضاي تشنج و درگيري مي‌بينند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون