• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

كابينه هم‌وزن شعارها باشد

علي تاجر نيا فعال سياسي اصلاح‌طلب

 


كابينه دولت يازدهم در جغرافياي سياسي متفاوتي نسبت به امروز شكل گرفت. دولت يازدهم در حالي شكل گرفت كه نيروهاي مخالف جهت راستاي حركت دولت زياد بود و موانع پيش‌پاي دولت هر روز اضافه مي‌شد.
همچنين نوع انتخاب آقاي روحاني اگر در سال 92 نوعي انتخاب مصلحت‌انديشانه از طرف اصلاح‌طلبان بود اما در سال 96 از طرف جريان‌هاي سياسي و مردم كاملا يك انتخابات ايجابي و مبتني بر شناخت از آقاي روحاني و عملكرد دولت او بود.
آقاي روحاني در دوره دوم با وجود همه سم‌پاشي‌ها و فشارهايي كه روي او بود آراي بيشتري را نسبت به دور اول كسب كرد و همين امر اقتدار رييس‌جمهور را افزايش مي‌دهد. همچنين آقاي روحاني در 4 سال دوره دولت خود يافته‌هاي جديدي را پيدا كرد و احساس كرد كه اگر بنا باشد به طور جدي برنامه‌هايش را دنبال كند، بايد نزديك‌تر به روش‌ها، اهداف و آرمان‌هاي اصلاح‌طلبانه حركت كند. مجلس شوراي اسلامي امروز هرچه بيشتر با آقاي روحاني و رويكرد دولتش همراه است.
بنابراين فضا براي چيدن كابينه‌اي قوي و دلخواه آقاي رييس‌جمهور مساعد‌تر است. با توجه به وعده‌هايي كه آقاي روحاني در زمان انتخابات داد، رويكرد اصلي او بايد مبتني بر تغيير باشد. به عبارتي اگر در دولت مجبور بود به خاطر ندانم كاري‌هاي دولت احمدي‌نژاد و ترس از تصميمات عجولانه به سراغ افراد با تجربه‌تر و مسن‌تر برود، اين انتظار امروز از دولت وجود دارد كه در اين دوره فضا متفاوت باشد و به سراغ چهره‌هاي جديدتر و با نشاط‌تر در چيدن كابينه برود. در شرايط كنوني رويكردها و روش‌هاي شخص آقاي روحاني اصلاح‌طلبانه‌تر شده است و طبيعي است كه كابينه آقاي روحاني نيز بايد همين مسير و جهت‌گيري را دنبال كند. به خصوص كه دولت اول آقاي روحاني آنطور كه بايد و شايد هموزن با رييس‌جمهور در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجرايي ورود نكرد.
لازم است كه در اين خصوص يك خون تازه در رگ‌هاي دولت جريان پيدا كند.
 گروه‌هاي سياسي و احزاب اصلاح‌طلب با يك گفتمان منسجم‌تر و سازمان‌يافتگي بيشتري در اين دوره ورود كرده‌اند. آقاي روحاني كه در دور اول عمدتا مبتني بر شناخت‌هاي فردي و تصميم‌گيري‌هاي حلقه نزديك به خود حركت مي‌كرد، در اين دوره به نگاه و منظر جديد بها دهد و نهايتا توجه به ساختار تحزب در كشور جدي‌تر دنبال شود. آنچه خيلي مهم است بايد كابينه كارآمد باشد. دوره دوم دولت آقاي روحاني هم مي‌تواند مقدمه استمرار اين خط و جهت‌گيري اصلاح‌طلبانه و اعتدالگرايانه باشد و هم مي‌تواند به دليل ناكارآمدي منجر به شكست اين خط فكري شود و سبب شود تا دولت در آينده به دست جناح ديگر بيفتد. دولت ناكارآمد ممكن است سبب شود كه شرايط در انتخابات سال 1400 براي اصلاح‌طلبان سخت‌تر شود.
 اين تغييرات بايد دامنه‌اي در تمامي حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي داشته باشد. به جهت اينكه امروز هم مشكلات اقتصادي و هم فرهنگي و اجتماعي به گونه‌اي هستند كه به طور جدي مورد مطالبه مردم هستند. بايد بپذيريم در دوره گذشته آنطور كه بايد و شايد مسائل مورد نظر آقاي روحاني هم توسط كابينه به خوبي درك نشد و در مرحله اجرا نيز با كاستي‌هايي مواجه بوديم.
همچنين تجربه‌آموزي دولت از بحث‌هاي اجرايي دولت پيشين بسيار اهميت دارد كه بايد در دوره دوم دولت به آن توجه ويژه‌اي صورت بگيرد. امروز دولت نبايد اشتباهات پيشين خود را تكرار كند. بايد با استفاده از تجربه‌هاي گذشته سرعت حركت مجموعه دولت را به سمت پيشرفت و توسعه افزايش دهد. ارتباط وزراي كابينه در دولت آتي بسيار مهم است. همكاري وزراي كابينه مي‌تواند يكي از عوامل افزايش سرعت حركت دولت باشد.
بدون شك انسجام و يكپارچگي بين وزراي كابينه وجود داشته باشد. دولت بايد در عرصه‌هاي مختلف كشور يكپارچه باشد. تعدد نظرات حتي در مسائل تئوريك و اجرايي به هيچ عنوان پذيرفته نيست. دولت وقت زيادي براي اجرايي كردن برنامه‌هايش ندارد. بنابراين چيدن كابينه يك گام مهم در اين راستا به حساب مي‌آيد و آقاي روحاني بايد تلاش كند كابينه‌اي هموزن شعارها و تعهدات خودش با مردم بچيند.
كابينه آتي به نوعي كارنامه‌اي از دولت اعتدالي در نگاه مردم خواهد بود كه نه تنها بر سرنوشت نيروهاي سياسي اين طيف اثر دارد بلكه بر آينده سياسي اصلاح‌طلبان به عنوان حاميان دولت آقاي روحاني نيز اثر دارد.
به همين دليل هم هست كه كارآمدي كابينه دوازدهم امري ضروري است. امروز ديگر بهانه‌اي براي چيدن كابينه وجود ندارد. مجلس دهم همراه با دولت است و مردم با راي خود در سال 94 اين امتياز را به آقاي روحاني دادند تا بتواند كابينه بعدي خود را مطلوب‌تر بچيند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون