• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

تصويب تحريم‌هاي بيشتر به معناي ادامه برنامه‌هاي هسته‌‌اي ايران است

حميد بعيدي‌نژاد، مديركل سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت امور خارجه كه در صدر هياتي براي گفت‌وگوهاي دوجانبه هسته‌اي عازم مسكو شده است پس از ديداري چهار ساعته با مقام‌هاي روسيه در جلسه پرسش و پاسخ حاضر و توضيحاتي را در خصوص برنامه هسته‌اي ايران و مذاكرات ايران و 1+5 ارايه كرد. برگزيده‌اي از سخنان اين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان به شرح زير است:
   از آغاز مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 در مراحل فعلي مشورت‌هاي ايران و روسيه به سطح بالاتري ارتقا پيدا كرده است و ما به مشورت‌ها با روسيه اهميت زيادي مي‌دهيم.
  در گفت‌وگوها در روسيه به مشورت درخصوص مباحث مهم خلع سلاح از جمله تبادل نظر پيرامون كنفرانس آينده معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي (NPT) و اجراي ديگر معاهدات ممنوعيت سلاح‌هاي كشتارجمعي و نحوه پيگيري ابتكار ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي و ديگر سلاح‌هاي كشتار جمعي در منطقه خاورميانه پرداختيم.
  هرچند ما در مرحله بسيار مهمي از مذاكرات قرار داريم اما در كنار برنامه‌هاي جنبي از هر فرصتي براي مذاكرات دوجانبه استفاده مي‌كنيم.
  در نشست استانبول برخي مسائل مورد تبادل نظر قرار گرفت و در رابطه با برخي ايده‌هاي مشخص در خصوص پيشبرد مذاكرات رايزني شد. در ادامه همان مشورت‌ها مذاكرات با مقامات روسيه برگزار شد.
   مسائلي از جمله ظرفيت غني‌سازي در ايران از يك طرف و نيز برداشته شدن تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران از مهم‌ترين مسائل اين مذاكرات است كه اين موضوعات خود شامل مسائل حقوقي و فني مفصلي هستند.
  اگر توافقي در اين خصوص حاصل نشود طبيعتا دو طرف مي‌توانند به مواضع قبلي خود برگردند. ايران مي‌تواند به توسعه برنامه‌هاي هسته‌اي خود به نحوي كه با منافع ملي خودش سازگار باشد، بازگردد.
   با تصويب تحريم‌هاي بيشتر، برنامه‌هاي هسته‌‌اي ايران ادامه خواهد يافت و حتي سانتريفيوژهاي بيشتري نيز فعال خواهند شد و در اين صورت اگر در آينده آنان بخواهند با ايران مذاكرات را از سر بگيرند بايد مطابق شرايط فني همان مقطع يعني با ايران داراي ظرفيت و فناوري هسته‌اي بالاتر گفت‌وگو كنند.
   از نظر ايران مهم‌ترين مانع براي عاري شدن منطقه خاورميانه از سلاح‌هاي هسته‌اي سياست‌هاي رژيم صهيونيستي است و تا اين سياست‌ها تغيير پيدا نكند دستيابي به اين هدف غيرممكن خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون