• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3853 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۲ تير

رضا هاكان تكين، سفير تركيه در ايران در پاسخ به «اعتماد»:

تركيه به موقع پاسخ دخالت‌هاي خارجي در كودتا را مي‌دهد

 

گروه ديپلماسي| يك سال پيش در چنين روزهايي تركيه براي چندمين بار در تاريخ سياسي خود هدف كودتاي نظامي قرار گرفت؛ كودتايي كه با هدف كنار زدن دولت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور آغاز شد و البته در بازه زماني چند ساعت با حضور مردم در خيابان‌هاي تركيه و ريخته شدن خون چندصدنفر به پايان رسيد. بگير و ببندها در تركيه با استناد به اين كودتا همچنان ادامه دارد و اين در حالي است كه دولت اردوغان همچنان فتح‌الله گولن، روحاني تركي كه در تبعيد خودخواسته در امريكا به سر مي‌برد را اصلي‌ترين عامل اين كودتا مي‌داند. رضاهاكان تكين، سفير تركيه در ايران ديروز به مناسبت گذشت يك سال از اين حادثه در نشست خبري در محل سفارتخانه كشورش در تهران به پرسش‌هاي متنوع خبرنگاران درباره پرونده همچنان باز اين كودتا و همچنين ديگر تحولات منطقه‌اي با تمركز بر نقش تركيه پاسخ داد.
‌ در سطح روساي جمهور براي استرداد گولن به تركيه، رايزني مي‌كنيم
هاكان تكين در پاسخ به سوال خبرنگار اعتمادآنلاين مبني بر اينكه روند مذاكرات ميان تركيه و امريكا براي استرداد فتح‌الله گولن چگونه پيش مي‌رود و آيا امتناع واشنگتن از استرداد وي تاكنون تاثيري بر رابطه آنكارا - واشنگتن گذاشته است يا خير؟ گفت: در رابطه با استرداد فتح‌الله گولن در سطح وزرا و حتي در بالاترين سطح يعني روساي جمهور در حال ادامه دادن مذاكرات با امريكا هستيم. تمامي اطلاعات و اوراقي كه وجود داشته را با دوستان امريكايي‌ها‌ خود به اشتراك گذاشته‌ايم. چيزي كه امريكايي به ما گفتند اين بود كه ما نمي‌توانيم وارد مسائل قانوني و حقوقي شويم اما كارهايي كه قانون دست ما را براي انجام آن در اين خصوص بازگذاشته را انجام مي‌دهيم. ما در اين مدت زماني تا مشخص شدن نهايي وضعيت گولن، از مقام‌هاي امريكايي خواسته‌ايم كه برخي تمهيدات پيشگيرانه را اتخاذ كنند. فتح‌الله گولن در حال مديريت امور خود به شكل رسمي و به راحتي از منزلش در پنسيلوانيا است. اخباري منتشر شده بود كه احتمالا امريكا به دنبال انتقال وي به كاناداست و همزمان اخباري هم به نقل از فتح‌الله گولن منتشر شده بود مبني بر اينكه اگر امريكايي‌ها بخواهند من به تركيه بازمي‌گردم. البته اينكه بخواهيم به سخنان فردي كه اقدامات مضر بسياري در حق تركيه انجام داده اعتماد كنيم نيز چندان صحيح نيست. به همين دليل روندي كه در امريكا درخصوص فتح‌الله گولن در جريان است را از نزديك و با‌دقت دنبال مي‌كنيم.
‌ مردم تركيه پاسخ طرح‌هاي خارجي براي كودتا را دادند
سفير تركيه در تهران در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني بر اينكه اخبار و اطلاعات بسيار جدي در مورد دخالت برخي كشورهاي خارجي در كودتاي تركيه وجود دارد. آنكارا چه برنامه‌اي براي مقابله با اين دخالت‌ها دارد؟ گفت: ادعاها و اطلاعات بسيار جدي در مورد دخالت برخي كشورهاي خارجي در كودتاي نافرجام تركيه وجود دارد. در اين رابطه اطلاعاتي هم در اختيار تركيه است و به خوبي مي‌دانيم كه در شب كودتا مسوولان برخي كشورها (از اتفاق رخ داده در تركيه) بسيار خوشحال شده بودند. البته اين كشورها به موقع واكنشي را كه لازم باشد از جانب دولت تركيه خواهند ديد. در هفته‌هاي گذشته اطلاعات ايميل سفير يكي از كشورهاي منطقه در واشنگتن به رسانه‌ها درز پيدا كرد. اينجا هم يك بار ديگر كه برخي كشورها تا چه اندازه مايل به تغيير دولت در تركيه هستند. اما بهترين جواب به اين طرح‌ها و توطئه‌ها را مردم تركيه دادند. اگر باز هم در آينده به اين روند خود ادامه دهند جواب لازم را از دولت و ملت تركيه خواهند گرفت.
‌ آماده گفت‌وگو با ايران در مورد سدسازي‌هاي تركيه هستيم
در بخش‌هايي از اين نشست خبري، سفير تركيه درباره بحث سدسازي در تركيه و مباحث مطرح‌شده در اين زمينه و موضوع گرد و غبار در ايران، خاطرنشان كرد: اين‌گونه گفته مي‌شود كه گويي مهم‌ترين مشكل گردوغبار در ايران، سدهاي تركيه است. اين مطالب بيانگر واقعيت‌هاي علمي نيست. البته نمي‌خواهم وارد مباحث فني شوم. يكسري ارقامي عنوان شده كه مشخص نيست برچه پايه‌ علمي بيان مي‌شود. معتقديم سدهايي كه روي دجله و فرات احداث شده‌اند تاثيرات جدي بر بين‌النهرين نگذاشته‌اند و آماده‌ايم با سازمان ملل و هر سازمان بين‌المللي در اين زمينه وارد گفت‌وگو شويم. ما موضوع آب را به‌عنوان موضوع همكاري مي‌بينيم نه اختلاف و بايد در اين زمينه شفاف و واضح وارد عمل شد نه احساسي. احداث اين سدها به جاي اينكه مشكل ايجاد كند باعث مديريت آب خواهد شد و ما در اين زمينه آماده گفت‌وگو با ايران هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون