• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

دومين خودرو تا 3هفته ديگر در بورس كالا عرضه مي‌شود

نور بالاي دنا به سمت تالار نقره‌اي

اميرحسين مرادي فخر

 

عرضه خودرو در تالار نقره‌اي پس از 2 سال كه از مطرح شدن آن از سوي مديرعامل بورس كالا مي‌گذشت، بالاخره در خرداد امسال با عرضه خودرو سراتو در بازار فيزيكي اين بورس محقق شد. اما انگار موتور عرضه خودرو در بورس كالا با عرضه سراتو خاموش نشد و هنوز دو ماه از اين اتفاق نگذشته كه زمزمه عرضه دناي ايران خودرو نيز شنيده مي‌شود. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو دوشنبه هفته گذشته طي گفت‌وگويي اعلام كرد كه طبق برنامه، قرار است در سال جاري ۲۶هزار دستگاه خودروي دنا توليد شود كه ۲۵درصد ميزان توليد معادل ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه آن از طريق بورس كالا عرضه مي‌شود. به گفته هاشم يكه‌زارع تقاضاي پذيرش خودروي دنا با مشاوره شركت تامين سرمايه لوتوس پارسيان در ارديبهشت امسال مورد موافقت بورس كالاي ايران قرار گرفته است.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از ديگر اهداف عرضه دنا در بورس كالا را استفاده از معافيت مالياتي ۱۰درصدي ماليات بر درآمد حاصل از فروش، شفافيت در قيمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازي استاندارد در مسير تامين مالي جديد و آزاد‌سازي قيمت خودرو عنوان كرد. يكه‌زارع اظهار كرد: بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد، دولت مكلف است كالاهاي عرضه شده در بورس كالا را از نظام قيمت‌گذاري خارج كند. وي تاكيدكرد: عرضه خودرو در بورس كالا موجب كشف قيمت واقعي خودرو خواهد شد، چراكه عرضه و تقاضا موجب تعيين قيمت واقعي محصولات مي‌شود. در واقع بورس محل تلاقي عرضه و تقاضا و كشف قيمت منصفانه است. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: به زودي عرضه دنا در بورس كالا كليد مي‌خورد و عرضه اين خودرو در بورس امتحاني براي عرضه خودروهاي بعدي است و در صورت موفق بودن اين تجربه قطعا محصولات ديگر ايران خودرو نيز وارد بازار معاملات بورس كالا خواهد شد.
  قيمت‌گذاري منصفانه
معاون تامين مالي شركت تامين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان شركت مشاور ايران خودروي در عرضه محصولاتش در بورس كالا با اعلام اينكه دنا به عنوان دومين خودرو قابل عرضه در بورس كالا پذيرش شده است، گفت: شرايط عرضه در اميدنامه عرضه دنا در بورس كالا منتشر خواهد شد و اميدواريم حداكثر تا 3 هفته ديگر شاهد عرضه دنا در بورس كالا باشيم. ابوالفضل شهرآبادي در ادامه عنوان كرد: هر محصولي در بورس كالا عرضه شود از فرآيند كنترل قيمت خارج شده و قيمت آن با قرار گرفتن در پروسه عرضه و تقاضا به قيمت ذاتي خود نزديك‌تر خواهد شد. درواقع در اين بازار حجم تقاضا براي خريد و ميزان عرضه است كه قيمت را تعيين مي‌كند. وي افزود: از سوي ديگر شفافيت اطلاعات معاملات در بورس باعث كاهش بازي با قيمت شده و تخلف در اين زمينه كاهش خواهد يافت. به گفته شهرآبادي تامين مالي شركت‌هايي كه محصول خود را در بورس عرضه مي‌كنند، مزيت ديگر عرضه محصولات در بورس كالاست. وي اضافه كرد: بر اين اساس خودروسازان با عرضه محصولاتشان در بورس كالا مي‌توانند علاوه بر انتشار اوراق سلف موازي استاندارد براي تامين مالي با انتشار اوراق گواهي خودرو كار خود را توسعه داده، خط توليد جديد راه‌اندازي كرده و توليدات اين خط جديد را براي يك دوره زماني در آينده پيش‌فروش كند. بر اين اساس قيمت خودرو به واحدهاي كوچك‌تر از كل قيمت تقسيم شده و سرمايه‌گذاري با مبالغي به مراتب كمتر از قيمت كل خودرو اتفاق خواهد افتاد. او در اين باره به ذكر مثالي پرداخت و افزود: به عنوان نمونه براي خودرو سراتو كه در حال حاضر در بورس كالا با قيمت 87ميليون تومان عرضه و معامله مي‌شود، مي‌توان اوراق گواهي خودرو به ارزش هر يك 870 هزار تومان منتشر كرد و در سررسيد كسي كه يكصد برگه داشته باشد، مي‌تواند خودرو تحويل بگيرد، از سوي ديگر كساني كه مي‌خواهند با سرمايه كمتر نيز وارد اين بازار شوند، مي‌توانند از نوسانات بازار سود برده و پيش از سررسيد يا در زمان سررسيد اوراق خود را به فروش برسانند. معاون تامين مالي لوتوس پارسيان در پايان با ابراز اميدواري نسبت به عرضه دنا در بورس كالا اظهار كرد: اميدواريم عرضه اين خودرو در بورس كالا موفقيت‌آميز باشد و در آينده بتوانيم با عرضه بيشتر اين خودرو شاهد عرضه محصولات ديگر ايران خودرو و شركت‌هاي خودروساز ديگر در بورس كالا باشيم.
 تامين مالي خودروسازان در بستر بورس كالا
مديرعامل بورس كالا نيز از امكان تامين مالي براي عرضه‌كنندگان خودرو در اين بورس سخن گفت. حامد سلطاني‌نژاد با بيان اينكه دنا به عنوان خودرويي كه از شمول قيمت‌گذاري خارج شده است در بورس كالا عرضه و تعيين قيمت خواهد شد، عنوان كرد: بر اين اساس ايران‌خودرو درخواست پذيرش اين خودرو را به بورس كالا ارائه كرده است و اميدواريم به زودي شاهد عرضه دومين خودرو در بورس كالا باشيم. وي در ادامه با بيان اينكه آينده عرضه خودرو و توسعه آن در بورس كالا به فراهم‌سازي زيرساخت‌هاي لازم با همكاري خودروسازان بستگي دارد، خاطرنشان كرد: در واقع بورس محلي براي كشف قيمت خواهد بود. محلي براي انعقاد قراردادهاي بلندمدت خواهد بود تا اگر خريدار اين قرارداد‌ها قصد فروش داشت، بتواند مجددا از ابزار بورس براي فروش استفاده كند و مجبور نباشد به سمت توليدكننده برود و به توليدكننده حواله را پس دهد، به اين ترتيب سيستم حواله جمع شده و براي خودرو يك بازار شكل مي‌گيرد.
سلطاني‌نژاد با اشاره به اينكه اوراق گواهي مشاركت خودرو يكي ديگر از ابزارهايي است كه مي‌تواند در بورس كالا شكل گيرد، در اين باره توضيح داد: براي مثال اگر ايجاد يك خط توليد خودرو 175ميليارد تومان هزينه داشته باشد اين مبلغ مي‌تواند با سرمايه‌گذاري مردم تامين شود به‌طوري كه اين اوراق مشاركت در سررسيد قابليت تحويل خودرو داشته باشد. بر اين اساس مي‌توان اين اوراق را به نحوي طراحي كرد كه هر يك مثلا يك ميليون تومان ارزش داشته باشد و اگر كسي معادل مبلغ خودرو از اين اوراق در اختيار داشت بتواند خودرو تحويل بگيرد اگر هم نه مي‌تواند از نوسان قيمت خودرو در بازه زماني كسب سود كند. وي ادامه داد: اين در حالي است كه اگر در تامين مالي شركت سرمايه‌گذاري شود، اشخاص در تمام تعهدات آن شركت مانند بدهي‌ها، حقوق پرسنل و غيره نيز دخيل خواهند شد، اما هنگامي كه مشاركت در راه‌اندازي يك خط توليد جديد باشد سرمايه‌گذار فقط در آن بخش و توليدات آن سهيم خواهد شد. مديرعامل بورس كالا گفت: از سوي ديگر خودروسازان براي پيش‌فروش محصولات خود مي‌توانند، اوراق سلف موازي استاندارد منتشر كنند. تبديل خودرو به واحد‌هاي كوچك‌تر، مثلا تحويل خودرو به ازاي يكصد برگه سلف مشاركت در سرمايه‌گذاري را بيشتر خواهد كرد. وي ادامه داد: با توجه به اين توضيحات اوراق گواهي مشاركت خودرو براي توسعه كار خودروسازان و راه‌اندازي يك خط توليد جديد كاربرد دارد و از سوي ديگر براي تامين مالي ايجاد بازار اوراق سلف موازي استاندارد كارآيي خواهد داشت. او خاطرنشان كرد: طراحي اوراق خودرو به دليل جذابيت براي طيف وسيعي از مردم در دستور كار قرار گرفته است چرا كه هم‌اكنون افراد زيادي تمايل به سرمايه‌گذاري در حوزه خودرو دارند و از اين حيث مي‌خواهيم نياز اين طيف از جامعه را پوشش دهيم. سلطاني‌نژاد با تاكيد بر اينكه عرضه خودرو در بورس كالا هيچ منافاتي با فعاليت نمايندگي‌هاي فروش خودرو ندارد، تصريح كرد: نمايندگي‌ها درواقع نقش تحويل‌دهنده خودرو را به عهده دارند كه با عرضه خودرو در بورس كالا اين نقش همچنان حفظ خواهد شد. وي همچنين اظهار كرد: عرضه خودرو در بورس كالا افزايش خواهد يافت و در اين سيستم جديد نيز نمايندگي‌ها كار تحويل خودرو را انجام خواهند داد و خريدار خودرو از بورس مشخص مي‌كند كه از چه نمايندگي خودروي خود را تحويل بگيرد.
گسترش حضور خودروسازان
در بازار سرمايه
اما پس از اينكه مدير عامل ايران‌خودرو از عرضه خودروي دنا در بورس كالا خبر داد، مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان نيز به عنوان مشاور پذيرش اين خودرو توضيحاتي ارائه داد. علي تيموري‌شندي، مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان با اعلام پذيرش خودروي دنا در بورس كالاي ايران گفت: شركت تامين سرمايه لوتوس پارسيان بعد از كسب تجربه موفق پذيرش خودروي «سراتو» شركت سايپا در بورس كالا، به شركت ايران‌خودرو نيز براي پذيرش خودروي «دنا» مشاوره داد و در نهايت هم موفق به دريافت پذيرش براي اين محصول شد. او تاكيد كرد: براي پذيرش محصولي در بورس كالا، نخستين ضرورت آن است كه آن كالا مشمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت نباشد. اين فعال بازار سرمايه درباره زمان عرضه اين خودرو گفت: زمان عرضه خودرو به مذاكرات ايران‌خودرو با بورس كالا و توافقات آنها بستگي دارد و تاكنون زمان عرضه مشخص نشده است. اما قطعا زمان و شرايط عرضه به صورت رسمي از طريق بورس كالاي ايران به اطلاع خواهد رسيد. مديرعامل لوتوس پارسيان هدف از پذيرش خودرو در بورس كالا را چنين بيان كرد: اول آنكه بورس كالا تا حد زيادي به شفافيت بازارهاي فيزيكي كمك مي‌كند و تاكنون هم تجارب خوبي در اين زمينه داشته است؛ از اين‌رو پذيرش كالاها در اين بازار گامي در راستاي شفافيت هرچه بيشتر اقتصاد است. از سوي ديگر، انتشار اوراق سلف موازي در بورس كالا تنها در شرايطي ممكن خواهد بود كه آن كالا قبلاً در اين بازار پذيرش و عرضه شده باشد؛ به همين دليل، يكي از جذابيت‌هاي اين اقدام براي خودروسازان، فراهم شدن امكان انتشار اوراق سلف موازي در بورس كالا و استفاده از فرصت تامين مالي از اين طريق است. تيموري خاطرنشان كرد: خوشبختانه ما در لوتوس پارسيان اقدامات موثري در همكاري با بورس كالاي ايران انجام داده‌ايم كه نمونه آن، پذيرش دو محصول از خودروسازان بزرگ كشور (خودروي سراتو و دنا) در اين بورس است و آخرين مورد همكاري هم به راه‌اندازي صندوق طلا برمي‌گردد كه پذيره‌نويسي بسيار موفقي در اواخر ماه گذشته داشته است و به عنوان نخستين صندوق كالايي بازار سرمايه كشور هم‌اكنون مراحل اخذ مجوز فعاليت از سازمان بورس و اوراق بهادار را طي مي‌كند. مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان همچنين به پيشينه همكاري اين شركت با خودروسازان اشاره كرد و افزود: تامين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان مشاور پذيرش، از اوايل سال ٩٥ پيگير پذيرش خودروهاي شركت سايپا در بورس كالا بود كه در نهايت هم توانست پذيرش خودروي «سراتو» در بورس كالاي ايران را به انجام رساند. همچنين تاكنون چندين فقره اوراق مشاركت، مرابحه و اجاره براي تامين مالي اين شركت منتشر كرده‌ايم و سابقه همكاري ما با اين خودروساز به سال ۹۱ برمي‌گردد. تيموري ادامه داد: همكاري ما با ايران‌خودرو نيز مثبت و موثر بوده است به‌طوري‌كه در روزهاي گذشته به عنوان مشاور تامين مالي اين شركت موفق به دريافت موافقت اصولي انتشار ۷۰۰ميليارد تومان اوراق مرابحه در بورس و اوراق بهادار براي تامين مالي اين شركت شده‌ايم و پذيرش خودروي «دنا» نيز تجربه ديگري از همكاري با اين خودروساز بزرگ كشور است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون