• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

پاي عامل جاسوسي روسيه به پرونده ترامپ باز شد

گروه جهان| مقامات ايالات متحده روز گذشته اعلام كردند در حال بررسي نقش يكي از لابي‌گرها در واشنگتن هستند كه آنها از او به عنوان يك عامل اطلاعاتي روسيه ياد مي‌كنند و احتمال مي‌رود در جلسه بحث برانگيز ژوئن گذشته در سال 2016 بين دونالد جونيور ترامپ و وكيل روسي حضور داشته است. رينات آخماتسين، شهروند دو تابعيتي روسي- امريكايي، روز جمعه به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: او در ديدار با پسر ترامپ و ناتاليا وسلنيتسكايا وكيل روس تبار كه مشخص شده با تيم ترامپ در ارتباط بوده و قصد داشته تا اطلاعاتي را در خصوص كمپين هيلاري كلينتون ارايه دهد حضور داشته است. طبق گزارش‌ها در اين جلسه جرد كوشنر و پل منفورت نيز حضور داشتند كه جلسه توسط دونالد جونيور برنامه‌ريزي شده بود.
گفته مي‌شود مقامات ايالات متحده از مشاركت بالقوه آخماتسين در جلسه در اوايل اين هفته مطلع شدند. سه مقام رسمي نگراني خود را نسبت به نقش او در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا را به پوليتيكو اعلام كردند و گفتند كه آنها (آخماتسين و وسلنيتسكايا) همچنان بخشي از تحقيقات گسترده در مورد روابط بين كمپين ترامپ و كرملين هستند.
گرچه پسر رييس‌جمهور ايالات متحده به جلسه با وسلنيتسكايا اذعان كرده است اما از حضور آخماتسين هيچ چيزي بيان نكرده و آن را فاش نكرده است. بررسي نقش لابي گران براي مقامات ايالات متحده پنجره جديدي را باز مي‌كند تا در خصوص اينكه كرملين چگونه تلاش كرده تا خود را به كمپين انتخاباتي ترامپ وارد كند تحقيقات بيشتري انجام دهد. يكي از مقامات ايالات متحده از آخماتسين به عنوان يك عامل اطلاعاتي روسيه ياد مي‌كند. سناتور جمهوريخواه چارلز گراسي از ايالت آيووا در نامه‌اي به وزارت دادگستري از او به عنوان عامل اطلاعاتي روسيه ياد كرده بود و ادعا كرد كه به كمپين‌هاي مختلف اطلاعات غلط سياسي ارايه مي‌دهد.
آخماتسين اما اين اتهامات را رد كرد اما حاضر نشد در اين خصوص اظهارنظري به پوليتيكو انجام دهد. با اين وجود بسياري معتقدند كه جلسه برج ترامپ در ماه ژوئن سال گذشته بيش از آن چيزي بوده كه پسر ترامپ بيان كرده است. اما اثبات اين اتفاق مي‌تواند به فشارها روي كاخ سفيد بيفزايد. كاخ سفيد همواره تلاش كرده تا هرگونه ارتباطي ميان كمپين ترامپ و روس‌ها را منكر شود اما هربار از مداركي رونمايي مي‌شود كه اين موضوع را نقض مي‌كند. برخي كارشناسان همچنين معتقد بودند كه اين جلسه ممكن است بين ترامپ جونيور و وكيل روسيه به يك خطر قانوني براي او بدل شود حال اينكه يك مقام اطلاعاتي مظنون به ارتباط با روسيه مي‌تواند اين موضوع را پيچيده‌تر كند.
آخماتسين و وسلنيتسكايا كه ادعا مي‌شود ارتباط غيرمستقيم با كرملين دارند قبلا در واشنگتن با تلاش در كنگره برابر قانون مگنيتسكي ايستادند تا اين قانون تحريمي از سوي ايالات متحده عليه روسيه را تا حد زيادي خنثي كنند. با اين حال به نظر مي‌رسد همكاران ترامپ در تلاش هستند تا با منحرف كردن ديدار و فريب‌هاي پي در پي اجازه ندهند ابعاد روشني از جلسه برج ترامپ چيز زيادي خارج شود. يكي از مقامات ايالات متحده به پوليتيكو مي‌گويد: در ميان پرسش‌هايي كه محققان در پي پاسخ دادن به آن هستند اين است كه آيا وسلنيتسكايا براي ديدار با پسر ترامپ دستور مستقيم از كرملين داشته است يا خير. آن گونه كه پسر بزرگ ترامپ مي‌گويد جلسه بسيار كوتاه بود و هيچ اطلاعات مفيدي را به دست نياورده است و اين ديدار توسط يك خبرنگار بريتانيايي به نام راب گلدستون كه در حال حاضر امان آگالاروف يك ستاره پاپ روس كه پدرش يكي از سرمايه‌داران املاك و مستغلات روسيه است را نمايندگي مي‌كند، تنظيم شده است. آگالاروف بزرگ با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه روابط نزديكي دارد. آگالاروف ميزبان مراسم دختر شايسته سال 2013در مسكو بود. در آن زمان دونالد ترامپ رييس‌جمهور فعلي امريكا در مراسم حق راي داشت و در آن شركت داشت و با آگالاروف دوست بود و با او و پسرش دونالد جونيور تا ماه ژانويه در تماس بودند. يك روز پيش از جلسه ژوئن گلدستون به دونالد جونيور اعلام كرده وسلنيتسكايا اطلاعاتي در مورد كلينتون داشته و گفته مي‌شود كه بخشي از دولت روسيه از ترامپ حمايت مي‌كنند. پسر ترامپ نيز مشتاق مي‌شود تا اين اطلاعات را بشنود.
گفتني است آخماتسين و وسلنيتسكايا با همكاري هم گروهي به نام طرح جهاني پاسخگويي به حقوق بشر يك انجمن غيردولتي را در واشنگتن به راه انداختند كه عليه قانون مگنيتسكي عمل مي‌كند. قانوني كه سال 2012 مسوولان روسيه را متهم به نقض حقوق بشر مي‌كرد و بر مبناي آن روسيه تحريم شد و اين گروه نقش عمده‌اي را براي لابي روسيه در واشنگتن ايفا كردند. دونالد جونيور گفت كه اين ديدار بيشتر به بحث قانون مگنيتسكي اختصاص پيدا كرد و خروجي ويژه‌اي را در پي نداشت. وجود اين جلسه جنجالي و بحث‌برانگيز در ماه‌هاي گذشته شايع بود، اما نه كميته اطلاعاتي مجلس سنا و نه اف بي‌آي هرچند كه از پيوندهاي بالقوه ميان كمپين ترامپ و دولت روسيه خبر داشتند اما جزييات قابل توجهي را انتشار ندادند. آخماتسين كه تلاش‌هاي برجسته‌اي را براي ترويج در راستاي اجراي دستور كار كرملين در واشنگتن انجام داده در كنگره نيز طي هفته‌هاي اخير به‌شدت مشغول لابي در خصوص تحريم‌هاي جديد عليه روسيه بوده است.
همچنين چاك گراسي، رييس كميته قضايي سنا در يك نامه به وزارت دادگستري كه آخماتسين به طور كامل براي حضور در كنگره به عنوان يك فرد سياسي ثبت‌نام نكرده است. طبق نامه‌اي كه پوليتيكو به دست آورده آخماتسين در ماه آوريل به بخش امنيت ملي وزارت دادگستري گفته است كه او به درستي ثبت‌نام كرده و هيچ كار اشتباهي انجام نداده است. آخماتسين به آسوشيتدپرس گفته است كه او در ارتش شوروي بين سال‌هاي 1986تا1988 خدمت كرده است اما هيچ گونه آموزش جاسوسي نديده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون