• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

چهره‌ها- خبرها

توصيه‌هاي آيت‌الله «سيستاني»  براي مرحله پساداعش در عراق

نماينده آيت‌الله سيستاني در كربلاي معلي در نخستين نماز جمعه پس از شكست داعش در موصل، توصيه‌هاي مرجعيت‌عالي شيعيان براي مرحله پساداعش را در عراق تبيين كرد. به گزارش فارس، آيت‌الله «سيد علي السيستاني» مرجعيت عالي شيعيان، طرحي ملي براي مرحله پس از آزادسازي موصل ارايه كرد كه مبتني بر پايان دادن به سهم‌بندي‌هاي طايفه‌اي و سياسي، مبارزه با فساد و به حاشيه راندن آن  و اصل شايسته‌سالاري و پاكي در دادن مناصب است. شيخ «عبدالمهدي الكربلايي» نماينده آيت‌الله سيستاني و خطيب جمعه كربلاي معلي در اين خطبه گفت: اعلام آزادي موصل از دست تروريسم داعش، يك دستاورد و موفقيت مبارك براي همه ملت عراق است. وي با تقدير از نقش نيروهاي مسلح عراق و كليه نيروهاي مبارز و داوطلب در نبرد با داعش، خون شهدا و زخمي‌هاي اين نبرد براي تحقق اين پيروزي تاريخي و مهم را يادآور شد. نماينده آيت‌الله سيستاني در كربلاي معلي در ادامه بر ضرورت درس‌ گرفتن از شرايطي كه موجب شد، داعش وارد عراق شود، تاكيد كرد و خواستار تلاش براي عبور از بحران‌ها و حل مشكلات جاري عراق شد. وي به همگي هشدار داد كه خشونت و تحريك طايفه‌گرايي در رقابت‌هاي سياسي براي دستاوردهاي بيشتر، نتيجه‌اي جز خونريزي بيشتر و تخريب كشور نخواهد داشت.


پايان بدون نتيجه ژنو 7

دور هفتم نشست صلح سوريه در ژنو بدون حصول هيچ نزديكي در مواضع دو هيات دولت و مخالفان در زمينه مبارزه با تروريسم و گذار سياسي به كار خود پايان داد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه اسكاي‌نيوز عربي، بعد از پنج روز مذاكره كه استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه با هيات نظام سوريه به رياست بشار جعفري و هيات مخالفان سوريه داشت، نتايج قابل ملاحظه‌اي حاصل نشد. هر چند بشار جعفري بعد از پايان اين دور از مذاكرات آن را مفيد خواند و گفت: در اين دور از مذاكرات به دو مساله اصلي يعني مبارزه با تروريسم و مسائل فني قانون اساسي پرداختيم و نشست‌هايي با كارشناسان حقوقي در زمينه قانون اساسي داشتيم. اما دي‌ميستورا و مخالفان گفتند، نظام سوريه اهميتي به بحث گذار سياسي در اين دور از مذاكرات نداد. نصر حريري، رياست تيم مخالفان نيز گفت: مخالفان ديدگاه سياسي خود را درباره گذار سياسي مطرح كردند و اين در حالي بود كه هيات نظام سوريه به اين مساله توجه نشان نداد. گذار سياسي تنها راه مبارزه با تروريسم است. قرار است دي‌ميستورا تلاش‌ها و نتايج مذاكرات خود را به شوراي امنيت ببرد.


روايتي جديد از تماس تلفني كري- ظريف

رييس گروه موسوم به «شوراي ملي ايرانيان امريكا» (ناياك) در مطلبي روايت تازه‌اي از مكالمه تلفني «محمدجواد ظريف»، وزير خارجه ايران و «جان كري»، وزير خارجه سابق امريكا بعد از بازداشت 10 نظامي امريكايي متجاوز به آب‌هاي ايران در خليج‌فارس مطرح كرده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم، نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، اواخر دي ماه سال 1394، 10 ملوان امريكايي را به دليل ورود غيرقانوني به آب‌هاي سرزميني ايران در خليج فارس بازداشت كرد. روابط عمومي كل سپاه يك روز بعد با اشاره به عذرخواهي ملوانان و قطعيت غير عمد بودن ورود غيرقانوني و غيرمجاز شناورهاي رزمي امريكايي به آب‌هاي سرزميني ايران، از آزادي آنان خبر داد. رييس «ناياك» با بيان روايتي جديد از تماس تلفني «كري» و «ظريف» تلاش كرده ضمن خاطرنشان كردن مزاياي حفظ كانال ارتباطي با ايران، «ركس تيلرسون»، وزير خارجه جديد امريكا را به حفظ اين كانال ترغيب كند. وي نوشته است: ظرف چند ساعت بعد از دستگيري آنها، كري با همتاي ايراني خود محمدجواد ظريف تماسي برقرار كرد. آنها پنج بار آن روز صحبت كردند، ولي در همان تماس دوم به توافق دست پيدا كردند. گفت‌وگوهاي بعدي براي حل موضوعات لجستيكي و حل و فصل مسائل و سوءتفاهماتي بود كه در اين فرآيند مطرح شدند. در يك موقعيت ناوها و بالگردهاي نيروي دريايي امريكا در حال نزديك شدن به جزاير ايراني محل بازداشت ملوان‌ها بودند. ظريف با لحني كه حكايت از فوريت ماجرا داشت، به كري گفت: لطفا به نيروي دريايي‌تان بگوييد نزديك نشوند. ما دنبال درگيري نظامي نيستيم، ولي اگر هواپيماهاي شما نزديك شوند، مشكلات جدي خواهيم داشت. جان كري فورا با «جوزف دانفورد»، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا تماس گرفته و از او خواسته كه به عقب برگردند. كري به دانفورد گفت: «ما داريم خطر درگيري نظامي ايجاد مي‌كنيم. آنها نشانه‌هاي مثبتي نشان مي‌دهند مبني بر اينكه قصد دارند اين افراد را آزاد كنند، بنابراين بايد بالگردها را به عقب برگردانيم و امتحان كنيم ببينيم حرف‌شان واقعي است يا نه.» نويسنده در بخش ديگري از اين ادعا مدعي شده كه ظريف در زمان جاري بودن اين تحولات، براي اثبات سالم بودن ملوان‌ها عكسي از آنها را از طريق ايميل براي «جان كري» ارسال كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون