• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3858 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

يك شكست ديگر در كارنامه ترامپ

ميراث اوباما ماندني شد

ميثم سليماني

 

دوشنبه شب در امريكا بسيار شلوغ و پر سروصدا بود. از يك طرف كاخ سفيد مشغول جلسه براي ارسال نامه تاييد برجام به كنگره بود و از طرف ديگر در سناي امريكا بحث و جدل در خصوص تاييد برنامه مراقبت‌هاي بهداشتي جايگزين اوباماكر تا ساعات پاياني روز دوشنبه ادامه داشت. در نهايت ميچ مك كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواهان مجلس سناي امريكا رسما اعلام كرد كه در نهايت نتوانسته‌اند بر سر قانون مراقبت‌هاي بهداشتي به توافق نهايي دست پيدا كنند تا جايگزين اوباماكر شود؛ اتفاقي كه دونالد ترامپ اميد زيادي به آن بسته بود، چرا كه او روي لغو اوباماكر مانور زيادي داد و وعده داده بود كه طرحي بهتر را جايگزين آن خواهد كرد. زماني كه طرح او با هزار زور و زحمت از سد مجلس نمايندگان گذشت تا براي تاييد به سنا برود، دونالد ترامپ اعضاي مجلس نمايندگان را در كاخ سفيد جمع كرد و به عنوان نخستين پيروزي خود در سياست داخلي آن را جشن گرفت چرا كه تصور مي‌كرد، مي‌تواند به راحتي آن را از سنا عبور دهد. اما طرحي كه حتي چندين بار در مجلس نمايندگان با چالش‌هاي زيادي براي تاييد مواجه و در نهايت با تلاش‌هاي پي در پي پل رايان و ديگر جمهوريخواهان حامي ترامپ به تصويب رسيد، كار سخت‌تري را در سنا داشت، چرا كه اكثريت شكننده جمهوريخواهان اين اجازه را نداد كه بتوانند به راحتي طرح را تصويب كنند و اين موضوع نيز تبديل به يك شكست فاجعه بار ديگر براي دونالد ترامپ شد.
گفتني است جمهوريخواهان سنا براي نخستين بار در سال2015 اصلاحيه‌اي را در خصوص اوباماكر به راي گذاشتند كه در نهايت با وتوي باراك اوباما مواجه شد. با اين وجود مك كانل در بيانيه‌اي گفت كه يك تاخير دوساله‌اي در دستور كار قرار خواهد گرفت تا يك دوره گذار پايدار فراهم شود.
اين حركت به معني آن است كه جمهوريخواهان سنا تلاش خواهند كرد كه مجدد اوباماكر را لغو كنند، در حالي كه سال 2018 انتخابات ميان دوره‌اي مجلس نمايندگان و سنا برگزار خواهد شد كه معلوم نيست در آن سال جمهوريخواهان مجدد اكثريت سنا و مجلس نمايندگان را در اختيار داشته باشند.
با اين حال ميچ مك كانل دوشنبه شب اصلاحيه دوم لايحه مراقبت‌هاي بهداشتي را به سنا برد اما او حتي نتوانست اكثريت قبلي خود را نيز حفظ كند و زير 50 سناتور از او حمايت كردند. علاوه بر اينكه دو سناتور جمهوريخواه علاوه بر دموكرات‌ها و مستقلين اعلام كرده بودند به اين قانون راي نمي‌دهند، دوشنبه شب مايك لي از يوتا و جري مورن از كانزاس نيز اعلام كردند كه به اين قانون راي نخواهند داد.
در بيانيه ميچ مك كانل كه ساعت 10:47 دقيقه شب به وقت واشنگتن منتشر شد، وي گفت: متاسفانه اكنون كاملا واضح است كه تلاش براي لغو فوري جايگزين اوباماكر موفق نخواهد بود. اكنون نيز شرايط به سمتي مي‌رود كه قانونگذاران بتوانند نهايت اصلاحات محدودي را در خصوص اوباماكر ايجاد كنند و اين قانون عملا باقي بماند هرچند كه پيش‌تر اين اصلاحات با وتوي اوباما مواجه مي‌شد اما اين‌بار اگر اصلاحاتي به تصويب نهايي برسد دونالد ترامپ با كمال ميل آن را امضا خواهد كرد.
گفتني است دو سناتوري كه اكثريت جمهوريخواهان را به زير 50 كرسي رساندند كاملا اقدامي ناگهاني را انجام دادند كه كسي شايد آن را پيش بيني نمي‌كرد. لي يك محافظه‌كار معتبر و مورد متحد رهبر اكثريت يعني ميچ مك كانل به حساب مي‌آيند. آنها عملا به رند پال از كنتاكي و سوزان كالينز از مين كه پيش‌تر مخالفت خود را اعلام كرده بودند، پيوستند. جمهوريخواهان تنها با 52 كرسي اكثريتي شكننده را در سنا در اختيار دارند و در چارچوب كنوني و عدم راي 4سناتور جمهوريخواه حتي راي معاون رييس‌جمهور هم نمي‌تواند اين قانون را به راحتي از سنا نجات دهد.
شان ساليوان، تحليلگر مسائل امريكا در واشنگتن مي‌نويسد: مك كانل عملا در اين لايحه به چالش كشيده شد. مك كانل مي‌تواند به سناتورها بگويد شما شانس اين را براي لغو اوباماكر داشتيد و تصميم گرفتيد اين كار را نكنيد. او قطعا بسياري را سرزنش مي‌كند كه اجازه ندادند جمهوريخواهان به آرزوي چندساله خود براي لغو اوباماكر در شرايطي كه سه مركز قدرت امريكا در اختيار آنها است دست پيدا كنند. در حال حاضر اگر اين قانون به صحن سنا مي‌آمد و رسما راي نمي‌آورد عملا تمام راه‌ها براي مذاكره مجدد در اين خصوص بسته مي‌شد و جمهوريخواهان ديگر نمي‌توانستند كاري انجام دهند، اما حداقل فايده شرايط كنوني اين است كه باب مذاكره باز مي‌ماند تا حداقل شانس‌ها نيز براي كنار گذاشتن اوباماكر باقي بماند.
در اين لحظه اما بازي آينده ميچ مك كانل چندان روشن نيست. معلوم نيست كه او چه اقداماتي مي‌خواهد انجام دهد. هرچند در اين بازي دونالد ترامپ بازنده بزرگ است اما ميچ مك كانل نيز يك بازنده ديگر اين ماجراست. حالا او بايد راه‌هاي ديگر را حداقل براي تضعيف اوباماكر انجام دهد. اما اين شكست را براي خود به راحتي نمي‌تواند ناديده بگيرد. در حال حاضر مك كانل از نظر سياسي هيچ دستاوردي نداشته است. در حال حاضر با شرايط كنوني سرزنش‌ها نسبت به مك كانل براي پاسخگويي به اين شكست نيز  بيشتر خواهد شد.
از طرفي بسياري معتقدند كه در خصوص اين لايحه يك چندگانگي عجيبي ميان جمهوريخواهان به وجود آمده و نتوانسته‌اند اكثريت منسجمي را شكل دهند. حتي برخي جمهوريخواهاني كه قصد حمايت از اين لايحه را داشتند تنها به اين خاطر بود كه اوباما كر را لغو كنند يا اينكه به چارچوب حزبي پايبند باشند. برخي معتقد بودند كه اين لايحه هزينه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي را بيشتر نيز خواهد كرد و جمهوريخواهان اين تصور را داشتند كه نبايد مهر تاييد خود را روي يك سياست بد قرار دهند.
همچنين اين لايحه كه چند روز پيش به بهانه عمل جراحي جان مك كين، سناتور آريزونا متوقف شده بود او در بيانيه‌اي عنوان كرد كه علت اصلي مشكلات عمده اوباماكر اين بود كه در يك شرايط سخت و بدون راي جمهوريخواهان از كنگره امريكا راي آورد. ما نبايد اشتباهات اصلي كه منجر به شكست اوباماكر شد را تكرار كنيم. اكنون كنگره بايد برنامه‌اي كه از سوي دو طرف مورد تاييد است را طبق توصيه حاكمان گذشته‌مان تنظيم كنيم تا در نهايت امريكايي‌ها دسترسي بهتري به خدمات بهداشتي با كيفيت و مقرون به صرفه داشته باشند.
اما در واكنش به اين اتفاق دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در توييتر خود نوشت: جمهوريخواهان بايد در حال حاضر روي حذف اوباماكر كار كنند و روي يك برنامه بهداشتي جديد كارخواهند كرد كه از يك صفحه پاك و صاف آغازخواهد شد. دموكرات‌ها نيز به آنها بپيوندند.
نكته جالب توجه در خصوص دونالد ترامپ اين است كه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري و در كمپين خود عنوان كرده بود كه برنامه جايگزين براي اوباماكر دارد، اما زماني كه روي كار آمد نشان داد كه هيچ برنامه‌اي ندارد، از طرفي نيز حالا به جمهوريخواهان مي‌گويد در اين زمينه برنامه‌ريزي كنند تا تنها اوباماكر لغو شود. برايند اين شرايط نشان مي‌دهد كه دونالد ترامپ از اول نيز مثل بسياري از اقدامات ديگر خود هيچ برنامه‌اي نداشته و تنها اين شعارها مربوط به دوره انتخابات بوده است. هيچ‌كدام از اقدامات ترامپ اجرايي نشده است و تنها اقدامي كه اميد داشت اجرايي شود همين موضوع لغو اوباما كر بود كه آن هم عملياتي نشده است. اگر وعده‌هاي ترامپ را از ابتدا تاكنون به خصوص در مورد سياست داخلي در نظر بگيريم مشاهده مي‌كنيم كه هيچ يك از آنها اجرايي نشده يا به حدي تعديل شده كه با اجرايي نشدن آن تفاوتي ندارد. اگر بخواهيم وعده‌هاي اجرا شده و نشده دونالد ترامپ را در دو كفه ترازو قرار دهيم، عملا كفه انجام نشده‌ها بسيار سنگين‌تر از انجام شده‌هاست. ساخت ديوار، بيمه درماني، ماليات‌ها، پاره كردن برجام اينها مهم‌ترين وعده‌هايي بودند كه او گفت اما عمل نكرد. اما به كارهاي انجام شده ترامپ هم نگاه كنيم مشاهده مي‌كنيم كه به اندازه‌اي كه بايد حتي اجرايي نشده بلكه بخش زيادي از آن اسمي است. در بحث مهاجرتي فرمان ترامپ به حدي توسط ديوان عالي تعديل شده كه اثر‌گذاري خود را از دست داده است. در بحث خروج از معاهده پاريس اگرچه دولت اسمي خارج شده اما برخي ايالات اعلام كرده‌اند كه به معاهده پاريس پايبند خواهند بود. در بحث مبارزه با تروريسم همان رويكرد قديمي ادامه دارد و تغيير محسوسي از دوره اوباما به وجود نيامده است. حالا دونالد ترامپ با تمام فشارهايي كه پيش روي خود دارد به ابتدايي‌ترين وعده خود عمل نكرد حتي با اينكه اكثريتي مطلق را در دو مجلس در اختيار دارد و نكته جالب توجه نيز اينجاست كه مايك پنس، معاون اول ترامپ كه بنا بود نقش عمده‌اي را در رابطه با كاخ سفيد و ساختمان كپيتول ايفا كند، هيچ نشانه‌اي از او براي كمك به تصويب اين طرح نيست كه اين موضوع نيز جاي سوال و بحث و بررسي بيشتر دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون