• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3858 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

چهره‌ها- خبرها

عمليات ارتش لبنان همزمان با ارتش سوريه
سعد الحريري، نخست وزير لبنان در شبكه‌هاي اجتماعي با تاكيد بر اينكه ارتش مسوول حفظ امنيت تمامي مرزهاست و هيچ اتاق عمليات مشتركي براي هماهنگي ميان ارتش‌هاي سوريه و لبنان و ديگر گروه‌ها وجود ندارد، گفت: ارتش به زودي عملياتي برنامه‌ريزي شده را در ارتفاعات عرسال انجام خواهد داد و دولت آزادي لازم براي رسيدگي به اين موضوع را به ارتش داده است. الحريري تاكيد كرد، صحبت با دولت سوريه هرگز مشكل آوارگان سوري را حل نخواهد كرد و اگر اينگونه بود اين مشكل در عراق، مصر و اردن حل شده بود. يك مقام امنيتي عاليرتبه نيز تصريح كرد: ارتش لبنان آمادگي خود را براي عمليات در عرسال تكميل كرده و هيچ اجازه نخواهد داشت به مقرهاي ارتش و عرسال نزديك شود. اين اظهارنظر حريري درباره عمليات در مرزهاي سوريه و لبنان در حالي است كه جنگنده‌هاي سوريه صبح روز گذشته حملات جديدي را در مرزهاي مشترك لبنان - سوريه در شرق لبنان عليه مقرهاي جبهه النصره و داعش انجام دادند. جنگنده‌هاي سوريه روز شنبه در دو حمله هوايي به مناطق اطراف شهرك مرزي عرسال در شرق لبنان، پايگاه‌هاي وابسته به افراطي‌ها را هدف قرار دادند. اين تحولات در آستانه عمليات ارتفاعات عرسال عليه شبه‌نظاميان افراطي انجام شد، در اين عمليات شبه‌نظاميان حزب‌الله با حمايت نيروي هوايي روسيه از طرف سوريه و نيز ارتش لبنان از خاك لبنان شركت مي‌كنند. منابع نظامي و سياسي اعلام كردند كه اين عمليات به زودي و احتمالا ظرف ساعات يا روزهاي آتي آغاز مي‌شود. افزايش حضور امنيتي و نظامي نيروهاي ارتش لبنان در اطراف شهرك عرسال
قابل توجه است.


ديدار هيات جهاد اسلامي با دحلان در قاهره

هيات جنبش جهاد اسلامي كه به رياست رمضان شلح، دبيركل اين جنبش و به دعوت سازمان اطلاعات مصر به قاهره سفر كرده با محمد دحلان از رهبران سابق جنبش فتح ديدار كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از منابع رسمي مصري، هيات جهاد اسلامي روز گذشته با دحلان در قاهره ديدار و تفاهماتي كه اخيرا ميان هيات جنبش حماس و اين رهبر سابق فتح حاصل شده را بررسي كرد. اين منابع تاكيد كردند، اين ديدار تحت نظارت مصر و با حضور دو نفر از مسوولان سازمان اطلاعات اين كشور برگزار شد.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، ژوئن گذشته نيز هياتي از جنبش حماس به رياست يحيي سنوار، رهبر حماس در نوار غزه به مصر رفت و با دحلان به توافق‌هايي درباره مسائل داخلي فلسطين دست يافتند. هيات حماس در آن ديدار متشكل از سنوار، مروان عيسي و روحي مشتهي دو عضو ارشد گردان‌هاي قسام و حماس و توفيق ابونعيم، رييس سرويس‌هاي امنيتي حماس در نوار غزه بود. منابع مذكور افزودند كه به موجب توافق ميان حماس و دحلان، اين جنبش قرار است كنترل اوضاع امنيتي نوار غزه را بر عهده داشته باشد و دحلان نيز روابط خارجي آن و اداره گذرگاه رفح را به دست بگيرد. كميته‌اي نيز متشكل از تمامي گروه‌هاي فلسطيني در نوار غزه تشكيل مي‌شود.
دحلان اختلافات عميقي با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان دارد. او پيش‌تر فرد شماره دو اين تشكيلات بود كه به فساد متهم شد و از فلسطين گريخت اما با اين حال اصلي‌ترين رقيب عباس محسوب مي‌شود. منابع مصري پيش‌بيني كردند كه طي ساعات آينده يك هيات امنيتي مصري براي بحث و بررسي تعهدات حماس براي تامين امنيت نوار مرزي با مصر وارد نوار غزه شود.


هماهنگي روزانه ميان امريكا و روسيه

در حالي كه خبرها از تدارك برقراري دومين آتش‌بس با توافق امريكا و روسيه در سوريه حكايت دارد، سخنگوي پنتاگون از هماهنگي روزانه واشنگتن و مسكو براي انجام عمليات در سوريه خبر داده است. «ميشله بالدانزا» ‌يكي از سخنگويان وزارت دفاع امريكا با رسانه روس مصاحبه كرده است. به گزارش فارس، در بخشي از اين مصاحبه او گفته كه نيروهاي امريكايي و روسي براي انجام حملات هوايي در سوريه ‌به صورت روزانه با هم هماهنگي مي‌كنند تا از هرگونه درگيري‌ و تنش ناخواسته‌اي جلوگيري كنند.
سخنگوي پنتاگون به اسپوتنيك گفت: «ائتلاف (به رهبري امريكا) و روس‌ها روزانه از طريق كانال توافق كاهش تنش با هم ارتباط دارند تا ما از وضعيت نيروها و عمليات‌هاي يكديگر آگاهي داشته باشيم». اين مقام وزارت دفاع امريكا بدون توضيح بيشتر درباره اين هماهنگي، تاكيد كرده كه چنين اقداماتي همچنين سبب كاهش ميزان بيشتري از تنش‌ها بين امريكا و روسيه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون