• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

در ديدار نمايندگان منتقد دولت با روحاني چه گذشت؟

حاجي‌بابايي: وزرا بر اساس نظرمان انتخاب شوند، همكاري مي‌كنيم

گروه سياسي|  ديروز نمايندگان منتقد دولت با روحاني ديدار كردند تا ديدار با رييس‌جمهور منتخب بر سر چينش كابينه تنها سهم حاميان اصلاح‌طلب و اصولگراي روحاني نباشد. بعد از دو ديدار اصلاح‌طلبان (در قالب شوراي عالي اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد) با روحاني و ديدار دو روز قبل اصولگرايان ميانه‌رو (فراكسيون مستقلين) روز گذشته هم حميدرضا حاجي بابايي رييس فراكسيون ولايي به همراه چهره‌هايي همچون محمدعلي بهمني، علي ادياني‌راد، جبار كوچكي‌نژاد، شهباز حسن‌پور بيگلري، سيدكمال‌الدين شهرياري (نماينده بوشهر)، علي‌محمد شاعري و محمدمهدي زاهدي به ديدار رييس‌جمهور رفتند تا مطالبات‌شان درباره كابينه دوازدهم را با او در ميان بگذارند. حاجي‌بابايي پيش از اين به «اعتماد» گفته بود دولت ناچار است به فراكسيون ولايي توجه كند چون صحبت از بيش از 130 راي نمايندگان است. آن هم در شرايطي كه با يك راي سرنوشت يك وزير مي‌تواند تغيير كند. هرچند رييس فراكسيون ولايي اين فراكسيون را اكثريت مي‌داند اما برآوردها نشان مي‌دهد تعداد نمايندگان عضو اين فراكسيون از 70 نفر تجاوز نمي‌كند. با اين حال آنها به عنوان نمايندگان مخالف دولت به ديدار روحاني رفتند تا از خط قرمزهاي‌شان در چينش كابينه بگويند. حميدرضا حاجي‌بابايي درباره اين ديدار به فارس گفته است: در اين ديدار اعضاي كميته مطالبي را مطرح كردند كه از مهم‌ترين آنها اين بود كه فراكسيون نمايندگان ولايي به دنبال سهم‌خواهي از دولت نيست بلكه سهميه‌اي را كه دنبال مي‌كند، سهميه‌اي است كه ملت مي‌خواهد و آن هم وجود يك دولت كارآمد و بدون حاشيه است. به گفته او در اين ديدار اعضاي كميته عنوان كردند كه در 3 محور اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور دچار مشكلاتي است. در حوزه اقتصادي موضوع بانك‌ها، اشتغال، ركود اقتصادي، قاچاق، موضوع يارانه‌ها و... را داريم. در حوزه فرهنگي نيز در بحث توليد علم، تجاري‌سازي علم، توسعه مراكز دانش‌بنيان، مشكلات اساسي كشور است و همچنين در مسائل اجتماعي مي‌توان به ناكارآمدي ساختار دولت، فساد اداري، آسيب‌هاي اجتماعي و... اشاره كرد.
اصولگرايان: وزير كارآمد مي‌خواهيم
حاجي‌بابايي كه در راس كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه با الحاق‌هايي به لايحه پيشنهادي دولت اعتراض دولتي‌ها را برانگيخت، گفته است كه در اين ديدار براي حل مشكلات موجود كشور بر اجراي قانون برنامه ششم تاكيد و عنوان شد كه مجلس و دولت و سايرين بايد بدون حاشيه‌سازي به سمت كارآمدي حركت كنند. به گفته او اعضاي كميته تعامل فراكسيون ولايي تاكيد كردند كه ما به دنبال وزير كارآمد هستيم كه بتواند مشكلات را حل كند و دچار حاشيه و مسائل گوناگون نباشد. آن‌طور كه حاجي بابايي گفته رييس‌جمهور در اين ديدار عنوان كرد كه من در انتخاب وزرا از هيچ جناحي تحت فشار نبودم و شخص خودم وزرا را انتخاب كرده و مي‌كنم. همچنين او تاكيد كرده است كه وزرا حتما بايد مجري سياست‌هاي كلي و برنامه‌ها باشند. حاجي بابايي گفت در دولت دوازدهم يكي از مشكلات بزرگ پيش روي دولت موضوع بانك‌ها و موسسات پولي است كه در اين رابطه آقاي رييس‌جمهور بسيار گله‌مند بود كه بايد حتما دولت دوازدهم به اين موضوع بپردازد. همچنين ايشان به سرمايه‌گذاري در كشور و سرمايه‌گذاري خارجي با دانش فني و رعايت قوانين تاكيد كرد و افزود كه براي حل مشكلات كشور همچون مساله آب، محيط زيست، اشتغال و مسائلي از اين دست بايد سرمايه‌گذاري در كشور صورت پذيرد. اما نكته ديگري كه حاجي‌بابايي به آن اشاره كرده اين است كه آنها در جلسه با رييس‌جمهور گفته‌اند اگر وزراي پيشنهادي دولت شاخص‌هاي مشخص شده توسط اين كميته همچون كارآمدي و... را داشته باشند، اعضاي كميته نهايت همكاري را خواهند داشت.
شاخص‌هاي فراكسيون ولايي كدام است؟
اما شاخص‌هايي كه حاجي‌بابايي و كوچكي نژاد از آن صحبت مي‌كنند، چه مواردي است؟ پاسخ اين سوال را در اطلاعيه‌اي كه كميته تعامل فراكسيون ولايي منتشر كرد، مي‌توان يافت. در اين اطلاعيه شاخص‌هاي عمومي وزراي پيشنهادي دولت در 16 بند آمده است. كه از جمله مي‌توان به  نداشتن تابعيت مضاعف و حق شهروندي كشورهاي بيگانه/مرزبندي روشن با جريان‌هاي معاند نظام به خصوص فتنه 1388/ مرزبندي با فتنه 1388 اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون