• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

به فاصله سه روز از استعفاي امام جمعه كرمان

امام جمعه بيرجند هم استعفا داد

گروه سياسي|  در روزهاي اخير اين دومين خبر استعفايي است كه از ميان جمع ائمه جمعه منتشر مي‌شود. پس از استعفاي امام جمعه كرمان كه با واكنش‌هاي بسياري از جمله واكنش معاون اول رييس‌جمهور، اسحاق جهانگيري همراه شد اين‌بار خبر از استعفاي امام جمعه بيرجند آمد؛ امام جمعه‌اي كه بر اساس گفته‌هاي مسوولان هنوز يك سال و نيم ديگر تا پايان دوره مسووليتش زمان باقي مانده بود اما ترجيح داد ديگر در اين سمت باقي نماند. رضايي، امام جمعه بيرجند موضع‌گيري‌هاي بي‌شماري در حمايت از دولت و حتي چهره‌هاي اصلاح‌طلب داشته است و تنها شش ماه پيش برخي چهره‌هاي مخالف دولت تلاش بسياري كردند تا او را وادار به كناره‌گيري كنند. خبر درست صبح ديروز منتشر شد كه علي رضايي بيرجندي استعفاي خود از امامت جمعه بيرجند را به شوراي سياستگذاري امامان جمعه
تحويل داد.
آنگونه كه ايسنا گزارش داده است، مدتي بود كه شايعه انصراف حجت‌الاسلام علي رضايي از امامت جمعه مركز بيرجند و رفتن وي از استان در فضاهاي مجازي و واقعي قوت گرفت و هر روز بر حرف و حديث‌ها در اين زمينه افزوده مي‌شد تا اينكه جمعه گذشته امام جمعه موقت بيرجند در جمع نمازگزاران از رفتن وي خبر داد. علي تابعي گفت: رضايي جمعه هفته جاري براي آخرين بار در بيرجند خطبه‌هاي نماز جمعه را خواهد خواند. رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استان با بيان اينكه بحث رفتن امام جمعه بيرجند از استان از قبل مطرح بود، گفت: حجت‌الاسلام رضايي به طور رسمي استعفاي خود را از امامت جمعه مركز استان ‌اعلام
كرده است.
رحيم‌آبادي در مورد زمينه‌كاري و محل خدمت بعدي رضايي نيز بيان كرد: هنوز چيزي در اين زمينه به قطعيت نرسيده و فقط در حد گمانه‌زني است، شايد برنامه علمي خود را دنبال كند يا در سنگر ديگري از وي استفاده شود. همچنين زنگويي، رييس ستاد نماز جمعه بيرجند نيز در اين زمينه بيان كرد‌: هنوز يك سال و نيم ديگر از حكم امامت جمعه حجت‌الاسلام رضايي باقي مانده است اما وي با ميل خود از امامت جمعه بيرجند انصراف داده است.
رييس ستاد نماز جمعه بيرجند در ادامه در مورد زمينه فعاليت حجت‌الاسلام رضايي يادآور شد: «خبر موثقي در مورد زمينه فعاليت وي ندارم اما به احتمال زياد ايشان در آخرين خطبه خود همه‌چيز را در مورد رفتنش ‌خواهد گفت.»

امام جمعه بيرجند كه بود؟
اما در ميان همه اخباري كه از استعفاي امام جمعه شهر بيرجند آمده بود اين نكته هم مهم بود كه اين امام جمعه چگونه فردي است. علي رضايي 57 ساله است و در روزهاي پر خبر و حاشيه 88 به عنوان امام جمعه اين شهر انتخاب شده است.
او اما در سال‌هاي اخير اظهارنظرهايي داشته كه نشان مي‌دهد از جمله چهره‌هاي همسو با دولت است. از جمله ديدار او با محمدرضا عارف پيش از انتخابات مجلس دهم و پيروزي اصلاح‌طلبان كه در آن ديدار رضايي اظهارات حمايت‌آميزي از دولت و اصلاح‌طلبان داشته است. آنگونه كه سايت‌هاي محلي استان خراسان جنوبي نقل كرده‌اند، او در اين ديدار خطاب به عارف گفته بود: « خيلي‌ها به دنبال اين هستند كه شعار بدهند تند صحبت كنند و دعوا راه بيندازند ولي ما انتظارمان از محضر حضرتعالي به عنوان يك شخصيت مصلح كه كارهاي مصلحانه انجام مي‌دهيد اين است، واقعا خواهش‌مان اين است كه، با ارتباطاتي و با درايتي كه داريد پيام ما را به عزيزان و مسوولان برسانيد.
ما پشتيبان مسوولان دولتي هستيم. ما با استاندار عهد اخوت بسته‌ايم و برادروار تا همين الان در خدمت‌شان هستيم.»
او همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش در ديدار با محمدرضا عارف گفته بود: «و با دكتر شريعتمداري (معاون اجرايي رييس‌جمهور) حداقل پيامكي در ارتباط هستيم البته تماس‌هايي هم مي‌گيريم و با آشنا (مشاور فرهنگي رييس‌جمهور) هم همين طور. من كه سفرهاي استاني دكتر روحاني را به استان‌هاي ديگر در بعد اقتصادي چه در بعد فرهنگي رصد كرده‌ام ضمن اينكه مشكلات دولت را درك مي‌كنيم و مشكلاتي كه خود ما درست كرديم اين بحث يارانه‌ها  كه مشكلات عديده‌اي را وارد كرد ولي انتظاراتي از آقاي دكتر روحاني مي‌رود.» نام امام جمعه بيرجند اما يك‌بار ديگر هم با موضع‌گيري‌هايش بر سر زبان‌ها افتاده بود.
اسفند ماه سال گذشته بود كه برداشت نادرست برخي اصولگرايان از اظهارات استاندار خراسان جنوبي موجب شد كه آنها چند روزي دست به اعتراض و تحصن بزنند و اعلام كنند كه تا زمان عدم تغيير استاندار توسط رييس‌جمهور اين تحصن را ادامه خواهند داد.
رضايي امام جمعه وقت بيرجند نه تنها در جمع تحصن‌كنندگان حضور نيافت و حمايتي از اين حركت نكرد بلكه قائم‌مقام وزير كشور را كه براي سركشي اوضاع به بيرجند سفر كرده بود به حضور پذيرفت. اين موضوع موجب شد تا شعارهايي عليه رضايي در نماز جمعه هم داده شود. با اين حال هنوز مشخص نيست كه چرا رضايي تصميم به استعفا گرفته است و در آخرين خطبه نماز جمعه خود چه خواهد گفت؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون