• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

‌ مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت:

اگر تلگرام انتقال سرورها به ايران را نپذيرد، قانونگذار برايش تصميم مي‌گيرد

ايسنا|   جواد آذري‌جهرمي، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت با بيان اينكه «مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي طي ۱۰ روز آينده ابلاغ خواهد شد» با ارايه توضيحاني درباره انتقال سرورهاي تلگرام به ايران گفت: «مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي براي انتقال سرور سرويس‌هاي خارجي به ايران در راستاي رونق فضاي اقتصادي شبكه‌هاي اجتماعي داخلي صورت گرفته است.» وي در ادامه با تاكيد بر الزامي نبودن انتقال سرورهاي پيام‌رسان‌هاي خارجي به ايران، گفت: «اين مصوبه مراحل ابلاغ را طي مي‌كند و تا حدود ١٠ روز آينده از سوي دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي ابلاغ خواهد شد.
در اين مصوبه موضوعات مربوط به انتقال سرورهاي شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان به ايران از جمله تلگرام، الزامي نيست بلكه ايجابي است.»
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به بعد اقتصادي و امنيتي انتقال سرورها به ايران اظهار كرد: «جداي از ساماندهي وضعيت شبكه‌هاي پيام‌رسان در كشور، انتقال سرورهاي تلگرام به ايران از بعد اقتصادي و امنيتي نيز حايز اهميت است چرا كه حجم اطلاعات عظيمي از كاربران ايراني در اختيار اين شركت خارجي است. متاسفانه برخي ايران‌هراسي را در فضاي مجازي رواج مي‌دهند و اين‌طور ترويج مي‌كنند كه ما با انتقال سرورهاي تلگرام به ايران به دنبال دسترسي به اطلاعات شهروندان و جاسوسي هستيم. ما بر حفاظت از اطلاعات كشورمان تاكيد داريم و براي رسيدن به اين اطمينان خاطر، مجوز مذاكره با سرويس‌دهنده‌هاي خارجي از جمله تلگرام را اخذ كرديم. تاكيد رييس‌جمهور به عنوان رييس شوراي عالي فضاي مجازي حفظ حريم خصوصي مردم و دسترسي آزاد به اطلاعات است. انتقال سرورهاي سرويس‌دهنده خارجي تلگرام به ايران بهبود كيفيت و كاهش قيمت و افزايش سرعت دسترسي به اين سرويس را در پي خواهد داشت و از سوي ديگر نقطه قوتي براي حضور جهاني ايران
 خواهد بود.»
از سوي ديگر پاول دورف، مديرعامل تلگرام در واكنش به اظهارات روز شنبه وزير اطلاعات و معاون او در مورد انتقال سرورهاي تلگرام به ايران، در كانال تلگرامي خود يادداشتي را منتشر كرد و نوشت: «شايعه عجيبي دست به دست مي‌شود مبني بر اينكه تلگرام مي‌خواهد سرورهايش را به داخل ايران منتقل كند؛ ايده‌اي كه براي اپليكيشني با محوريت حريم خصوصي، نامعقول است. مشخص است كه تلگرام نمي‌تواند با توجه به سياست‌هاي خود در رابطه با حريم خصوصي كاربران به چنين تقاضاهايي پاسخ مثبت دهد. ما حريم خصوصي كاربران خودمان را در معرض خطر قرار نمي‌دهيم، حتي اگر اين تصميم باعث مسدود شدن ما در برخي كشورها شود ترجيح مي‌دهيم بازاري بزرگ را از دست بدهيم (همان‌طور كه در چين از دست داديم) تا اينكه يك بايت از داده‌هاي خصوصي كاربران‌مان را قرباني كنيم.
 دورف در ادامه توضيح مي‌دهد كه بيشتر سياستمداران و رسانه‌ها، تعريف سرور را اشتباه منتقل مي‌كنند: «جدا از سرورهاي كمپاني كه در محل امن قرار دارند و اطلاعات خصوصي كاربران در آن است، ارايه‌دهندگان اينترنتي وجود دارند كه اين داده‌هاي رمزگذاري شده را به دست كاربران مي‌رسانند. در اين ميان  CDN (شبكه تحويل محتوا)‌هايي هم وجود دارد كه كار جابه‌جايي داده‌هاي پابليك و عمومي را ساده‌تر مي‌كند. سرورهاي تلگرام داده‌هاي خصوصي را ذخيره كرده‌اند و اين شبكه‌ها صرفا اتصال ميان سرورهاي تلگرام با كاربران را برعهده دارند. سرورهاي تلگرام داده‌هاي خصوصي كاربران را ذخيره كرده‌اند و هرگز به كشورهاي ديگر منتقل نخواهند شد. در حالي كه ارايه‌دهندگان اينترنت و CDNها در همه جاي جهان وجود دارند و هيچ دسترسي هم به داده‌هاي خصوصي موجود در تلگرام و ساير اپليكيشن‌هاي امن ندارند.» مديرعامل تلگرام يادداشتش را با اين جملات به پايان مي‌برد: «اگرچه در حالي كه مشغول تحقيق براي يافتن راه‌هايي جهت ارتقاي سرعت و دسترسي كاربران خود به شكل جهاني هستيم، يك مورد وجود دارد كه هيچ‌وقت انجامش نمي‌دهيم، ما هيچ‌وقت تصميم نداريم مكان سرورهاي خود را تغيير دهيم و هيچ‌وقت سياست‌هاي مرتبط با حريم خصوصي كاربران خودمان را بنا بر فشارهاي مقامات محلي تغيير نمي‌دهيم. تلگرام تنها به كاربرانش پاسخگوست و تنها آنها هستند كه مي‌توانند علايق و تقاضاهاي‌شان را به ما ديكته كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون