• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

مراسم تنفيذ حسن روحاني صبح پنجشنبه برگزار مي‌شود

12 مرداد به ياد ماندني

گروه سياسي|  هر چهار سال يك‌بار 12 مرداد ماه روز مهمي براي تاريخ سياسي كشور خواهد بود؛ روزي كه اصولا براي مشروعيت دادن ولي فقيه به انتخاب مردم در مورد رييس‌جمهور انتخاب مي‌شود. 12 مرداد براي حسن روحاني روزي است كه هميشه در خاطرش مي‌ماند. حتي چهار سال ديگر كه دولتش تمام هم شود بازهم 12 مرداد براي او روز مهمي است. او دو 12 مرداد مهم را در عمر 69 ساله خود تاكنون پشت سر گذاشته است. يك بار 12 مرداد ماه سال 1392 كه براي نخستين بار حكم رييس‌جمهوري به او تنفيذ شد و بار ديگر پنجشنبه اين هفته كه صبحش حكم تنفيذ دوره چهارساله دوره دوم دولتش را از مقام معظم رهبري بگيرد. از همين رو است كه اين روز براي حسن روحاني در خاطراتش خوب و محكم خواهد ماند. حالا تنها چهار روز ديگر تا روزي كه حسن روحاني دولت دوازدهم را رسما آغاز كند باقي مانده است تا پرونده انتخابات رياست‌جمهوري كه در 29 ارديبهشت ماه بخش ابتدايي آن تكميل شده بود، تكميل نهايي شود. اين هفته براي كشور با آخر هفته مهم «تنفيذ» و هفته آينده با شروع هفته مهم «تحليف» در روز شنبه همراه است تا قوه مجريه تكليف مشخصي براي سال‌هاي آينده‌اش داشته باشد.

تاريخ مهم 12 مرداد
تنفيذ نخستين مرحله رسمي براي آغاز به كار رييس‌جمهور منتخب است. بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسي، امضاي حكم رياست‌جمهوري پس از انتخاب مردم بر عهده رهبري است؛ در بند ۹ اين اصل قانون اساسي آمده است: «امضاي حكم رياست‌جمهوري پس از انتخاب مردم، صلاحيت داوطلبان رياست‌جمهوري از جهت دارا بودن شرايطي كه در قانون مي‌آيد، بايد قبل از انتخابات به تاييد شوراي نگهبان و در دوره اول به تاييد رهبري برسد.»
همچنين ماده يك قانون انتخابات رياست‌جمهوري تصريح كرده كه «دوره رياست‌جمهوري اسلامي ايران چهار سال است و از تاريخ تنفيذ اعتبارنامه به وسيله مقام رهبري آغاز مي‌گردد.» مطابق با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر عهده گرفتن جايگاه رياست‌جمهوري از سوي رييس‌جمهوري منتخب در دو مرحله صورت مي‌گيرد؛ مرحله نخست تنفيذ حكم رياست‌جمهوري از سوي مقام رهبري و مرحله دوم برگزاري مراسم تحليف از سوي رييس‌جمهور منتخب در مجلس شوراي اسلامي و در حضور نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي نگهبان.» اما روز پنجشنبه و برگزاري مراسم تنفيذ مراسمي است كه از ابتداي انقلاب تكرار شده است. آن‌گونه كه ايسنا در مورد امضاي احكام روساي جمهور نوشته است، مقام معظم رهبري پيش از اين، احكام تنفيذ مرحوم آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد را براي دو دوره متوالي به امضا رسانده بودند. دوازدهم مرداد ۹۲ نيز حكم تنفيذ نخستين دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني به امضاي ايشان رسيد. احكام تنفيذ ابوالحسن بني صدر، محمد علي رجايي و آيت‌الله خامنه‌اي (در كسوت رياست‌جمهوري) نيز به امضاي امام خميني (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي رسيده بود.

از تنفيذ تا تحليف
اول هفته آينده اما با سوگند رييس‌جمهور در صحن علني مجلس همراه خواهد بود. همانجايي كه او چهار سال پيش هم سوگند ياد كرد تا «پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري و قانون اساسي كشور باشد و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسووليت‌هايي كه برعهده گرفته‌، به كار گيرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازد و از هرگونه خودكامگي بپرهيزد و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كند. در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به او سپرده است همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد‏.» مراسم تحليف چهار سال قبل حسن روحاني اما يك حاشيه جالب داشت. براي نخستين بار رييس دولت پيشين در مراسم اداي سوگند رييس‌جمهور منتخب بعدي شركت نكرد. اما اين‌بار جلسه تنفيذ و تحليف حسن روحاني يك غايب بزرگ ديگر دارد. اين‌بار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در اين مراسم‌ها كه هميشه جايگاه ويژه‌اي در آن داشت، حضور ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون