• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3872 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ مرداد

چهره‌ها- خبرها

مخالفت العبادي با درخواست انحلال حشدالشعبي

گروه جهان| تبعات سفر مقتدي صدر، رهبر جريان صدر به عربستان سعودي اندك‌اندك در صحنه داخلي عراق در حال نمايان شدن است. مقتدي صدر در سخنان خود در تجمع طرفدارانش در ميدان التحرير بغداد در اعتراض به قانون انتخابات شوراهاي استاني گفت: ما از حيدرالعبادي (نخست‌وزير عراق) مي‌خواهيم تا نيروهاي حشد الشعبي را در نيروهاي دولتي ادغام كرده و سلاح‌هاي تمام گروه‌ها موجود را جمع‌آوري كنند تا سايه تروريسم از كشور دور شده و روند اصلاحات ادامه يابد. نخست‌وزير موظف است تا روند اصلاحات را به صورت ملموسي در كشور ادامه دهد تا سايه تروريسم از عراق دور شود. نخست بايد نيروهاي قانونمند حشد ال‌شعبي در نيروهاي مسلح رسمي ادغام شده و امور نيروهاي حشد الشعبي كه به قانون پايبند هستند تنها زيرنظر حاكميت و بدون هيچ شرطي قرار گيرد. بايد سلاح‌هاي موجود در دست تمام گروه‌ها با احترام به جايگاه مجاهدان و مبارزين جمع‌آوري شود. ما از حيدر العبادي مي‌خواهيم تا تلاش كند نيروهاي مسلح در مناطق آزاد شده و همچنين مرزهاي عراق مستقر شوند.
ساعتي پس از اين اظهارنظر بود كه حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در سخنان خود در كنفرانس «فتواي جهاد و پيروزي» در بغداد پاسخ مقتدي صدر را داد و گفت: نيروهاي حشد الشعبي زيرنظر مرجعيت و حاكميت عراق هرگز منحل نخواهد شد و اين نيروها متعلق به اين كشور هستند. برخي اصرار دارند تا همه نيروها در عمليات‌ آزاد‌سازي مشاركت داشته باشند. پيروزي براي همگان است و هيچ كسي حق ندارد آن را منحصر به خود بداند. ما بايد به خانواده‌هاي شهدا توجه كرده و كميته‌هاي مربوط به آنها را تشكيل دهيم، چرا كه پيروزي عليه داعش با همكاري همه عراقي‌ها محقق شد. عراق از طريق آزاد‌سازي موصل هيبت داعش را نابود كرد و آمادگي‌ها براي آزاد‌سازي منطقه تلعفر در جريان است. مرحله آتي بعد از آزاد‌سازي خاك عراق مرحله وحدت كلمه خواهد بود.

آغاز به كار مجلس موسسان جنجالي ونزوئلا
مجلس موسسان ونزوئلا با وجود اعتراض‌هاي داخلي و خارجي و كشته شدن ده‌ها تن در جريان تظاهرات ضد دولتي چند ماه گذشته آغاز به كار كرد. وظيفه اين نهاد قانونگذاري جنجالي كه رقيب كنگره ملي است، بازنويسي قانون اساسي عنوان شده است. به گزارش ايسنا، اين نهاد تازه تاسيس كه بسياري آن را بستري براي ديكتاتوري نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا خوانده‌اند قدرت تغيير قانون اساسي و انحلال پارلمان را دارد. نيكولاس مادورو قويا معتقد است كه اضافه شدن مجلس موسسان به نظام حكومتداري كشورش به ناآرامي‌هاي گسترده چند ماه گذشته پايان خواهد داد. اين در حالي است كه مخالفان او مي‌گويند اين نهاد تازه دستاويزي است براي او كه در پي افزايش اختيارات خود و كسب قدرت بيشتر است. اعتراض‌ها به تاسيس اين مجلس حتي فراتر از مسائل داخلي ونزوئلا رفته و روز جمعه واتيكان با محكوم كردن اين اقدام خواستار انحلال آن شد. با اين وجود، روز جمعه هزاران تن از هواداران دولت در كاراكاس، پايتخت ونزوئلا به خيابان‌ها آمدند و با در دست گرفتن پرچم كشورشان  در مسير ورود اعضاي مجلس موسسان مستقر شدند و به آنها خوشامد گفتند. بسياري از اين افراد روز جمعه با در دست گرفتن عكس‌هايي از هوگو چاوز، رهبر فقيد ونزوئلا و سيمون بوليوار، يكي از رهبران اصلي جنبش استقلال‌طلبانه ونزوئلا و امريكاي جنوبي به خيابان آمدند. همزمان رييس‌جمهوري ونزوئلا در حالي كه همسر و پسرش او را همراهي مي‌كردند در كنار ۵۴۵ عضو مجلس موسسان مراسم آغاز به كار را برگزار كرد.  

ضربه جديد به كاخ سفيد
بازرس ويژه امريكا در رسيدگي به پرونده تباني كمپين ترامپ با روسيه در انتخابات 2016 از كاخ‌سفيد خواسته تا اسناد مرتبط با مشاور امنيت ملي سابق اين كشور را ارايه كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، روزنامه نيويورك‌تايمز نوشت: اگرچه اين يك درخواست رسمي نيست، اما درخواست براي ارايه مدارك و اسناد از سوي كاخ سفيد درباره مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق امريكا براي نخستين‌بار است كه از سوي تيم تحقيقاتي رابرت مولر، بازرس ويژه رسيدگي به تباني كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا با روسيه صورت گرفته است. بازرسان از شاهدان اين سوال را پرسيده‌اند كه آيا فلين به صورت مخفيانه از دولت تركيه در ماه‌هاي آخر كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ پول دريافت كرده است يا خير؟ فلين متهم است كه در بازه زماني سپتامبر و نوامبر 2016 مبلغ 530 هزار دلار از طريق «گروه لابي‌گر فلين» از كمپاني «آلپتكين» مستقر در هلند دريافت كرده تا يك فيلم مستند درباره فتح‌الله گولن، روحاني در تبعيد و مخالف دولت تركيه مستقر در امريكا توليد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون