• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3876 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ مرداد

صندوق قرض‌الحسنه «آينده‌سازان ميهن» مجوز ندارد

 بانك مركزي اعلام كرد كه فعاليت صندوق قرض‌الحسنه آينده‌سازان ميهن استان لرستان غيرمجاز است و اين موسسه مجوز فعاليت ندارد. «صندوق قرض‌الحسنه آينده‌سازان ميهن استان لرستان» بدون دريافت مجوز فعاليت از بانك مركزي به فعاليت واسطه‌گري وجوه و انجام عمليات پولي و بانكي، مغاير با مفاد دستورالعمل اجرايي تاسيس، فعاليت و نظارت بر صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، مانند پرداخت سود با نرخ‌هاي غيرمتعارف و اغواكننده براي جذب منابع و پرداخت تسهيلات بانكي با نرخ‌هاي غيرقانوني مبادرت كرده است.
بر اين اساس شكايت رسمي بانك مركزي از مسوولان آن صندوق نزد دادستان عمومي و انقلاب خرم‌آباد مطرح شده و براي جلوگيري از فعاليت غيرمجاز آن با استانداران و دستگاه‌هاي انتظامي و قضايي در استان‌هاي لرستان و خوزستان مكاتبه شده است. همچنين مسوولان آن صندوق با اصرار بر رويه غيرقانوني و ناصواب، تعداد شعب و دامنه فعاليت غيرمجاز خود را به استان‌هاي همجوار (استان خوزستان) گسترش داده و با سپرده‌پذيري از مشتريان جديد، سرمايه افراد بيشتري را كه عموما از اقشار محروم جامعه هستند با مخاطره روبه‌رو كرده‌اند. با توجه به تخلف محرز مسوولان صندوق در راه‌اندازي غيرمجاز شعب متعدد، بانك مركزي علاوه بر اعلام شكايت رسمي از مسوولان صندوق در دو نوبت طي تاريخ‌هاي ۱۰ خرداد و ۴ تيرماه نزد دادستان عمومي و انقلاب خرم‌آباد، مكاتبات متعددي با استانداران محترم و ساير ارگان‌ها و نهادهاي ذيربط (دستگاه‌هاي انتظامي، قضايي) در استان‌هاي لرستان و خوزستان براي جلوگيري از فعاليت غيرمجاز آن انجام داده است.
قابل تاكيد است مطابق بندهاي (الف و ب) قانون پولي و بانكي كشور مصوب سال ۱۳۵۱، ماده ۱ قانون تنظيم بازار غير متشكل پولي مصوب سال ۱۳۸۳، بند (الف) ماده ۲۱ قانون احكام دايمي توسعه و بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، فعاليت نهادهاي پولي تحت عناوين مختلف از جمله صندوق قرض‌الحسنه، بدون اخذ مجوز فعاليت از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ممنوع است. بنابراين موسساتي كه خارج از ضوابط مقرر و با سوءمديريت به امر واسطه‌گري وجوه و فعاليت بانكي مبادرت مي‌ورزند، شرايط مخاطره آميزي را در بازار پولي و بانكي كشور ايجاد مي‌كنند كه در برخي مواقع، زمينه‌ساز بحران بوده و هزينه‌هاي زيادي را به اقشار مختلف جامعه و نظام تحميل مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون