• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3876 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ مرداد

روايت هنرمندان از جذابيت‌هاي نمايشگاه بيست‌وپنج ساله

آخرين جمعه « صداثر، صدهنرمند» بيست‌وپنجم، از راه رسيد

آزاده جعفريان

عصر جمعه، بيستم مرداد، آغاز آخرين هفته «صداثر، صدهنرمند» بيست و پنجم است؛ رويدادي كه به عنوان قديمي‌ترين نمايشگاه تجسمي در بخش خصوصي در گالري گلستان توانسته از سال 1371 مبحث اقتصاد هنر را پس از انقلاب احيا كند. ليلي گلستان، مدير گالري گلستان، پيش‌تر از ركوردشكني اين رويداد در شب افتتاحيه‌اش خبر داده بود؛ نمايشگاهي كه مثل دوره‌هاي گذشته در آن تاكيد ويژه‌اي بر ارايه آثار هنرمندان جوان شده است. گذشت ربع قرن از اين نمايشگاه بهانه‌اي شد تا با چهار تن از هنرمنداني كه در طول اين سال‌ها در اين رويداد حاضر بوده‌اند گپي بزنيم و از دلايل موفقيت اين نمايشگاه بپرسيم.
«عبدي اسبقي» كه با نقاشي‌هاي پست‌مدرنيستي‌اش چهره‌اي شناخته شده در نقاشي ايران است در 23 دوره اين رويداد تابستاني حضور داشته و اغلب هم در زمره هنرمنداني بوده كه آثارش با اقبال خريداران مواجه مي‌شود. او درباره اين نمايشگاه مي‌گويد: «به نظر من نمايشگاه صد اثر گالري گلستان توانسته با تداوم يافتن 25 ساله خود بسيار موفق عمل كند زيرا اين رويداد كه سالي يك‌بار برگزار مي‌شود طيف گسترده‌اي از مخاطبان را به خود جذب مي‌كند به نحوي كه در روز نخست بخش زيادي از آثار به فروش مي‌روند و گالري بسيار شلوغ مي‌شود. » اسبقي حضور طيف‌هاي مختلف مخاطبان و هنرمندان را از جمله نقاط قوت اين نمايشگاه خواند: «حضور طيف‌هاي مختلف هنري و علاقه‌مندان به هنر در نمايشگاه صد اثر يك اتفاق بسيار خوب است زيرا باعث مي‌شود كه در نمايشگاه شاهد فروش آثار و حتي گاهي معرفي هنرمندان تازه باشيم.»
آرمان يعقوب‌پور، نقاش طبيعت‌گرا كه براي هفتمين سال است در «صداثر، صدهنرمند» حضور پيدا كرده، در ارزيابي اين رويداد گفت: «آنچه در برگزاري اين اتفاق هنري قابل توجه است، اين است كه با پشت سر گذاشتن تجربه‌اي 25 ساله توانسته هنرمندان جوان را به سمت خود جذب كند و اين هنرمندان جوان همين كه آثار خود را در كنار هنرمندان بزرگ مي‌بينند دلگرم مي‌شوند. » او قيمت‌هاي متعادلي كه براي اين آثار تعيين شده را مشوق هنرمنداني مي‌داند كه براي نخستين‌بار شروع به فروش آثار خود كرده‌اند. اين هنرمند اهميت اين رويداد را در سياست فرهنگي دنبال شده در آن مي‌داند: «آنچه براي من اهميت دارد اين است كه گالري گلستان بيشتر سياستي فرهنگي را دنبال مي‌كند تا بحث اقتصادي و فروش آثار و حضور در اين نمايشگاه براي من از اين نظر كه اثرم در يك محيط فرهنگي همچون گالري گلستان به نمايش گذاشته مي‌شود، يك پشتوانه فرهنگي است كه مي‌توانم به آن اتكا كنم. »
اما شمس‌الدين غازي، نقاش و مجسمه‌ساز جوان را مي‌توان پديده سلسله نمايشگاه‌هاي «صداثر، صدهنرمند» دانست. او چند سالي است كه عنوان پرفروش‌ترين هنرمند را از نظر تعداد آثار به فروش رسيده در اين رويداد از آن خود مي‌كند. او امسال هم توانست تا اين جاي كار اين ركورد را به نام خود ثبت كند. غازي درباره اين رويداد مي‌گويد: «حضور طيف گسترده آثار هنرمندان از پيشكسوتان گرفته تا هنرمندان آماتور سبب شده كه نمايشگاه از جذابيت بصري بالايي برخوردار باشد، به همين خاطر ما در اين رويداد از كارهاي مدرن و پيشگام گرفته تا كارهاي نسل دوم و سوم و حتي نسل چهارم هنرمندان را نيز شاهد هستيم. حضور هنرمندان نسل سوم و چهارم در كنار هنرمندان پيشكسوت كمك مي‌كند تا ميانگين سني مخاطبان نيز تغيير كند و شاهد حضور نسل‌هاي مختلف در نمايشگاه باشيم. » او درباره اين رويداد و تاثيرش بر شكل‌گيري حراج آثار هنري در ايران توضيح داد: «من فكر مي‌كنم تا قبل از اينكه ما در ايران حراج هنري تهران را داشته باشيم، نمايشگاه صد اثر نقش بسيار مهمي در نشان دادن حداقل قيمت آثار هنر معاصر ايران داشت زيرا اغلب مجموعه‌داران در اين نمايشگاه روي آثار قيمت‌گذاري مي‌كردند. به عقيده من اين نمايشگاه نقش تاثيرگذاري در عرصه اقتصاد هنر داشته و دارد. » اين هنرمند در مورد تجربه حضورش در دوره‌هاي مختلف «صداثر، صدهنرمند» توضيح داد: «در طول دوره‌هايي كه در نمايشگاه صد اثر شركت كرده‌ام بارها بازخوردهاي متعددي گرفته‌ام. مثلا عده‌اي را ديده‌ام كه از نقاشي‌هايم لذت برده‌اند و مجسمه‌هايم را عملا اصلا دوست ندارند يا بالعكس، عده‌اي را ديده‌ام كه از نقاشي‌هايم حس خوبي دريافت نمي‌كنند اما همه اينها براي من خاطره‌انگيز بوده است.»
گلناز قديري نقاش انتزاعي كه 10 دوره است پاي ثابت «صداثر، صدهنرمند» است تنوع آثار در گالري گلستان را در زمان برپايي اين رويداد تابستاني يك اتفاق مثبت مي‌داند: «عموم كساني كه براي بازديد از نمايشگاه به گالري گلستان مي‌آيند خريدار هستند چرا كه اين نمايشگاه تنوع بسيار بالايي دارد و مي‌تواند سطح سليقه عمومي را پوشش دهد لذا از كلكسيون‌داران تا افرادي كه قصد خريد اثر ندارند نيز در اين نمايشگاه حضور مي‌يابند. » او يكي ديگر از ويژگي‌هاي مثبت نمايشگاه صداثر را حضور نسل‌هاي گوناگون هنرمندان با ديدگاه‌ها و سبك‌هاي مختلف در كنار يكديگر مي‌داند و مي‌گويد به همين خاطر هنرمندان جوان اين امكان را پيدا مي‌كنند كه آثارشان در كنار اساتيد مطرح ديده شود و اين بسيار خوب است. او تداوم نمايشگاه صد اثر را براي بيست‌وپنج دوره از جمله عوامل موفقيت اين رويداد مي‌داند: «به نظر من تداوم 25 ساله اين رويداد سبب شده كه گروه گسترده‌اي از مخاطبان آن را دنبال كنند و همه ساله به دنبال برگزاري آن باشند لذا مي‌توان گفت برگزاري هر ساله نمايشگاه صد اثر باعث رشد كمي و كيفي اين رويداد شده است.» بيست‌وپنجمين دوره «صداثر، صدهنرمند» تا 25 مردادماه هر روز از ساعت 16 تا 20 در گالري گلستان به‌نشاني دروس، خيابان شهيد كماسايي، شماره ۳۴ ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون