• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3877 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ مرداد

واكنش‌هاي جهاني به تنش

بي‌طرفي به شرط حمله كره شمالي
يك نشريه وابسته به دولت چين روز گذشته اعلام كرد اگر كره شمالي حمله‌اي انجام دهد كه امريكا را تهديد كند، چين بايد در مناقشه به وجود آمده بي‌طرف باشد اما در صورتي‌كه امريكا اول به كره شمالي حمله كند تا دولت اين كشور را سرنگون كند، چين آنها را متوقف خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، اين گزارش در حالي منتشر شده كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا تهديداتش عليه كره شمالي را تشديد كرده است. چين در واكنش به اين وضعيت خواهان حفظ آرامش براي جلوگيري از تشديد بحران فعلي شده است. روزنامه دولتي گلوبال تايمز چين كه از سوي حزب كمونيست حاكم اين كشور منتشر مي‌شود در مقاله‌اي نوشت كه پكن نمي‌تواند نه واشنگتن و نه پيونگ يانگ را براي عقب‌نشيني از موضع‌شان قانع كند. اين روزنامه تصريح كرد: پكن بايد صراحتا به همه طرف‌ها موضعش را اعلام و آنها را تفهيم كند كه زماني كه اقدامات آنها منافع چين را به خطر بيندازد، پكن با مشتي قدرتمند به آن پاسخ خواهد داد. در ادامه اين مقاله نوشته شده است: چين در صورتي كه كره شمالي موشكي براي تهديد خاك امريكا پرتاب كند و امريكا آن را تلافي سازد، بي‌طرف باقي خواهد ماند اما اگر امريكا و كره جنوبي اولين حملات را انجام داده و براي سرنگوني كره شمالي تلاش كنند و به دنبال اين باشند كه الگوي سياسي شبه جزيره كره را تغيير دهند، در اين صورت چين جلوي آنها را خواهد گرفت. به نوشته اين روزنامه چين «قاطعانه در مقابل هر طرفي كه بخواهد وضعيت موجود در مناطق مرتبط با منافع چين را تغيير دهد مقاومت خواهد كرد» اين روزنامه نوشت: شبه‌جزيره كره جايي است كه منافع راهبردي همه طرف‌ها طلاقي پيدا مي‌كنند و هيچ طرفي نبايد براي كنترل مطلق بر اين منطقه تلاش كند.
در كنار امريكا هستيم
نخست وزير استراليا اعلام كرد كه كشورش در صورت حمله كره شمالي به امريكا به كمك واشنگتن خواهد رفت. ترنبول در مصاحبه‌اي به راديوي استراليا گفت: امريكا هيچ هم پيماني قدرتمندتر از استراليا ندارد. ما با امريكا و نيوزيلند پيمان امنيتي مشهور به «انزوس» را داريم و اگر حمله‌اي عليه استراليا يا امريكا انجام شود هر يك از ما طبق اين معاهده به كمك طرف مقابل خواهيم رفت. وي ادامه داد: پس بياييد صريح باشيم و بگوييم اگر هرگونه حمله‌اي از سوي كره شمالي عليه امريكا انجام شود معاهده انزوس اجرايي شده و استراليا به كمك امريكا خواهد رفت. ترنبول همچنين گفت، با مايك پنس، معاون رييس‌جمهور امريكا صحبت كرده و پنس به او گفته كه رويكرد ارجح براي مقابله با كره شمالي تحريم‌هاي اقتصادي است.
خويشتنداري كنيد
مشاور ارشد رياست‌جمهوري كره‌جنوبي گفت: امريكا و كره‌شمالي بايد از انجام اقدامات تحريك‌آميز عليه يكديگر خودداري كرده و به جاي آن، به دنبال تلاش در راستاي انجام مذاكره باشند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، مون جونگ اين، مشاور ارشد رياست‌جمهوري كره جنوبي در امور خارجي اظهار كرد: لازم است كره شمالي و امريكا خويشتنداري به خرج داده و از انجام اقدامات نامطلوب عليه يكديگر خودداري كنند. مشاور ارشد رياست‌جمهوري كره‌جنوبي گفت: امريكا و كره‌شمالي بايد تلاش‌هاي خود را به اين سمت معطوف كنند كه مذاكرات جديدي آغاز شود. اين مقام ارشد سئول تاكيد كرد كه كشورش با هر گونه بالا گرفتن تنش در شبه‌جزيره كره مخالف است. وي با بيان اينكه تلاش‌ها براي تحقق مذاكره مستلزم مشاركت واشنگتن است، تصريح كرد: كره‌شمالي تهديد كرده كه از شركت در هر گفت‌وگويي تا زمان توقف سياست‌هاي خصمانه امريكا عليه پيونگ‌يانگ خودداري خواهد كرد. از سوي ديگر، يك سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي اعلام كرد كه اين كشور و امريكا توافق كرده‌اند قبل از انجام هر نوع اقدامي در مورد پيونگ‌يانگ، با يكديگر رايزني داشته باشند. بر اساس گزارش خبرگزاري يونهاپ، رييس دفتر امنيت ملي رياست‌جمهوري كره جنوبي در اين رابطه با هربرت مك‌مستر، مشاور امنيت ملي امريكا تلفني گفت‌وگو كرده است. در اين گفت‌وگوي تلفني ۴۰ دقيقه‌اي دوطرف آخرين تحولات در وضعيت شبه‌جزيره كره را مرور كردند.
هشدار مركل
صدراعظم آلمان به امريكا درمورد اينكه عليه كره شمالي اقدام نظامي صورت دهد، هشدار داد. به گزارش فارس، مركل معتقد است كه اقدام نظامي راهكار حل بحران موجود نيست و بايد تلاش‌ها در جهت دستيابي به راهكاري غيرنظامي بيشتر شود. وي در اين مورد گفت: «از ديد من اين بحران هيچ راهكار نظامي ندارد. مركل همچنين از رويكرد كره شمالي به‌شدت انتقاد كرد و گفت: صحبت‌هاي تنش‌آفرين هم از نظر من پاسخي اشتباه هستند. زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان هم پيش‌تر گفته بود كه بحران كره و امريكا راهكار نظامي ندارد. صدراعظم آلمان همكاري هرچه بيشتر كشورهاي درگير در اين بحران به ويژه امريكا و چين را براي حل مشكل موجود ضروري دانست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها