• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3877 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ مرداد

دو ديپلمات كوبايي از امريكا اخراج شدند

حمله صوتي به ديپلمات‌هاي كانادايي و امريكايي

گروه جهان | هرچند بسياري اين اميد را نداشتند كه روابط امريكا و كوبا در دولت ترامپ بهبود پيدا كند اما بسياري اميدوار بودند به صورت كج دارو مريز ادامه پيدا كند، اما شرايط حاكم موجب شده كه همين اندك رابطه نيز به سرانجامي نرسد. روز گذشته رسانه‌هاي مختلف جهان به نقل از سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كردند كه دو ديپلمات كوبايي به دليل آنچه كه اختلال در شنوايي ديپلمات‌هاي امريكايي به وسيله دستگاه صوتي پنهاني در هاوانا بوده اخراج شده‌اند. هدر نائورت، سخنگوي وزارت امورخارجه گفت كه از 23ماه مه ‌از كوبايي‌ها خواسته شده است كه واشنگتن را ترك كنند.
رسانه‌هاي امريكايي گزارش داده‌اند كه خروج آنها پس از تحقيق در خصوص يكسري حوادث عجيب و غريب كه در پاييز سال 2016 آغاز شده اتفاق افتاده است. هنگامي كه يكسري از ديپلمات‌هاي امريكايي شروع به شكايت در اختلال شنوايي خود كردند كه توضيحي براي آنها وجود نداشت.
ديپلمات‌هاي امريكايي در حالي وارد سفارت امريكا در كوبا شدند كه در سال 2015 به عنوان بخشي از بازسازي روابط باراك اوباما روابط ديپلماتيك را با كوبا آغاز كرد. برخي ديپلمات‌ها كه از سال 2016 وارد خاك كوبا شدند پس از اينكه اختلال‌هاي شنوايي آنها به‌شدت نمايان شد، مجبور شدند به صورت زودهنگام سفر خود را لغو كنند و به ايالات متحده بازگردند.
پس از چند ماه تحقيقات مقامات امريكايي اظهار داشتند كه ديپلمات‌ها به وسيله يك دستگاه پيشرفته روي ساختار شنيداري آنها اثر گذاشتند كه تحقيقات نشان داد برخي از اين دستگاه‌ها در داخل و خارج از محل سكونت آنها وجود داشته و در معرض امواج آن قرار گرفتند.
يك مقام به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن‌پست گفت: تحقيقات وجود يك اسلحه پنهاني و مشكوك را شناسايي نكرده‌اند اما اف بي‌آي و وزارت خارجه آن را به عنوان يك حمله مي‌بينند. يك مقام ديگر گفت كه حوادث در خانه‌هاي ديپلمات‌ها رخ داده است و ديپلمات‌هاي ايالات متحده در كوبا در خانه‌هاي متعلق به دولت زندگي مي‌كنند.
با اين وجود به صورت قطعي مشخص نيست كه آيا اين دستگاه به عنوان يك سلاح عمدي عليه ديپلمات‌ها استفاده شده يا هدف ديگري داشته است. وزارت خارجه اما در خصوص تعداد امريكايي‌هايي كه تحت‌تاثير قرار گرفتند، سخني نگفت. سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد كه من نمي‌توانم در خصوص تعداد امريكايي‌هايي كه دچار اين امواج شده‌اند، سخن بگويم اما مي‌توانم بگويم تعدادي از ديپلمات‌ها درگير اين موضوع شدند. اما رسانه‌هاي امريكايي گزارش داده‌اند كه حدود پنج نفر از ديپلمات‌ها و همسران‌شان، درگير اين موضوع شدند. همچنين برخي منابع عنوان كرده‌اند كه تعدادي از ديپلمات‌هاي كانادايي نيز درگير اين موضوع شدند. برين ماسول، سخنگوي وزارت امور خارجه كانادا نيز گفت: ما از علايم غيرمعمولي كه كاركنان ديپلماتيك كانادا و امريكا و خانواده‌هاي آنها در هاوانا را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند، آگاه هستيم.
با اين وجود وزارت خارجه امريكا نيز به تلافي اين موضوع دو ديپلمات كوبايي را از كشور اخراج كرده است. وزارت خارجه اما توضيح قطعي براي اين حوادث ارايه نداد اما تاكيد كرد كه آنها بسيار جدي در حال كار بر علت و معلول اين ماجرا هستند. وزارت خارجه تاكيده كرده است كه ما به كوبا در خصوص تعهد بين‌المللي براي محافظت از ديپلمات‌هاي خارجي گوشزد كرديم و دولت كوبا به ايالات متحده اطمينان داده است كه در حال بررسي موضوع است و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
دولت كوبا با اين وجود اعلام كرد كه كوبا هرگز اجازه نخواهد داد كه قلمروي اين كشور براي هرگونه اقدام عليه مقامات ديپلماتيك يا خانواده‌هاي‌شان بدون استثنا استفاده شود.
طبق بيانيه‌اي كه وزارت خارجه كوبا منتشر كرده، نشان مي‌دهد كه اين كشور از وقايع به وجود آمده مطلع است و بناست بررسي جامعي با اولويت فوري  بر اساس دستورالعمل‌هاي سطح بالاي دولت كوبا اين كار را انجام دهد ولي اين وزارتخانه اعلام كرد كه تصميم به اخراج دو ديپلمات كوبا غيرقابل توجيه و بي‌اساس بود.
در اين بيانيه آمده است كه اين وزارتخانه كميته تخصصي را براي تجزيه و تحليل حوادث ايجاد كرده و امنيت را در اطراف سفارت امريكا و خانه‌هاي ديپلماتيك ايالات متحده نيز تقويت كرده است. اين بيانيه مي‌افزايد: كوبا يك مقصد امن براي بازديدكنندگان و ديپلمات‌هاي خارجي از جمله شهروندان ايالات متحده محسوب مي‌شود.
برخي منابع به خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كردند كه محققان به مدارك و حتي امكاناتي دست پيدا كردند كه ممكن است اين اقدام توسط يك كشور ثالث مانند روسيه انجام شده باشد كه اين موضوع احتمالا بدون اطلاع رسمي كوبا بوده است.
گفتني است، باراك اوباما در دسامبر2014 اعلام كرد كه روابط ديپلماتيك خود را با كوبا برقرار مي‌كند و سفارت در سال بعد دوباره فعال شد. در ماه مارس 2016 اوباما به عنوان نخستين رييس‌جمهور ايالات متحده براي بازديد از اين جزيره پس از 80 سال به كوبا سفر كرد. با اين حال دونالد ترامپ، رييس‌جمهور جديد امريكا به مانند ساير ميراث باراك اوباما، از اين ميراث نيز دل خوشي ندارد و اعلام كرد كه بهبود روابط با كوبا موجب بازتر شدن نظام سياسي اين كشور نشده است و در ماه ژوئن تحريم‌هاي ديگري را عليه كوبا وضع كرد. ترامپ شهروندان امريكايي را براي سفر به كوبا بر اساس تورهاي سازمان يافته منع كرد و هرگونه معامله و تجارت با شركت‌هايي كه زيرنظر نظاميان اين كشور قرار دارد كه بخش گسترده‌اي از اقتصاد كوبا را در اختيار دارند، ممنوع كرد. با اين حال او از اقداماتي همچون تعطيل كردن سفارت را كنار گذاشت و كوبا نيز كه به اميد روزهاي بهتري در رابطه با امريكا است واكنش جدي به اقدامات دولت دونالد ترامپ نداد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها