• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3877 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ مرداد

چهره‌ها- خبرها

احتمال اتحاد صدر  با العبادي و حكيم
رهبر جريان صدر عراق اعلام كرد كه درصدد تشكيل فراكسيوني به دور از سهميه‌بندي است و بعيد نيست در اين راستا با نخست‌وزير عراق و رييس جريان حكمت ملي ائتلاف كند. به گزارش ايسنا، مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: وجود حشد شعبي خارج از چارچوب دولت مشكلات زيادي را به دنبال خواهد داشت. وي بعيد ندانست كه با فراكسيون‌هاي حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق و عمار حكيم، رييس جريان حكمت ملي در انتخابات آتي ائتلاف كند. مقتدي صدر گفت: ما درصدد تشكيل فراكسيوني هستيم كه به دور از سهميه‌بندي باشد و از شخصيت‌هاي تكنوكرات مستقل تشكيل شود تا بتوانيم خدمات لازم را براي شهروندان فراهم آوريم. وي درباره مساله استقلال اقليم كردستان عراق گفت: من با رهبران اين اقليم تماس گرفته و از آنها خواستم همه‌پرسي را به تاخير بيندازند. كردها بخشي از مردم عراق هستند و مي‌خواهيم ميان ما و از ما باشند اما مشكلات زياد دولت سابق موجب دور شدن آنها شد و به اينجا رسيدند كه خواهان جدايي هستند. در صورتي كه كردستان از عراق جدا شود مشكلات داخلي و خارجي به وجود خواهد آمد.


پيروزي همزمان ارتش سوريه و ائتلاف ضدداعش

ارتش سوريه در حال افزودن بر توفيق‌هاي ميداني خود است. در تازه‌ترين اين تحولات، منابع سوري از كنترل ارتش اين كشور بر مناطق وسيعي در استان سويدا در مرز با اردن خبر دادند. اين پيشروي پيروزي‌اي استراتژيك براي دولت دمشق محسوب مي‌شود. ارتش سوريه از زمان آغاز عمليات در ماه مه گذشته 4000 كيلومتر مربع از مرزهاي سوريه با اردن را آزاد كرده است. استان سويدا شامل توافق آتش‌بسي كه روسيه و امريكا اخيرا به آن دست يافته بودند، نمي‌شود. براساس گزارش، ارتش سوريه و متحدانش در عملياتي كه حزب‌الله لبنان هم در آن حضور داشت، كنترل حدود ۳۰ كيلومتر از مرز سوريه با اردن را از مخالفان مسلح گرفته‌اند. مناطق بياباني جنوب شرق سويدا در مرز اردن، مدت‌ها در اختيار گروه‌هاي مخالفي بوده است كه مورد حمايت برخي كشورهاي غربي و عرب هستند. يك سخنگوي شورشيان به رويترز گفته است پيروزي ارتش سوريه و متحدانش در اين منطقه با عقب‌نشيني ناگهاني نيروهاي گروه جيش العشاير، مورد حمايت اردن، ممكن شده است. در توافق امريكا و روسيه براي برقراري مناطق عاري از درگيري در جنوب سوريه، اردن هم مشاركت كرده بود.

آزادي 50 درصد از رقه

همزمان با اين پيشروي ارتش، سخنگوي ائتلاف ضد داعش نيز اعلام كرد كه بيش از 50 درصد شهر رقه از كنترل داعش خارج شده و اكنون در اختيار نيروهاي سوريه دموكراتيك است. رايان ديلون، سخنگوي اين ائتلاف تحت رهبري امريكا در كنفرانس مطبوعاتي گفت: بيش از 50 درصد شهر رقه تحت كنترل نيروهاي سوريه دموكراتيك است و درگيري‌ها بين داعش و اين نيروها محله به محله ادامه دارد. وي گفت كه نيروهاي سوريه دموكراتيك در دوره اخير به دليل مقاومت شديد داعشي‌ها پيشروي كندي داشته‌اند. در همين راستا، هوال جبار، يكي از فرماندهان نيروهاي مدافع خلق كرد سوريه كه ستون فقرات نيروهاي سوريه دموكراتيك محسوب مي‌شوند نيز اعلام كرد كه نيروهاي سوريه دموكراتيك نيمي از بخش قديمي شهر رقه را آزاد كرده‌اند و در حال پيشروي از تمامي محورها هستند. به گفته جبار، تروريست‌هاي داعش در مركز شهر رقه محاصره شده‌اند و نيروهاي كرد در حال پيشروي در مناطق المنصور و الرشيد هستند. جبار تاكيد كرد كه عمليات رقه احتمالا سه تا چهار ماه ديگر به طول مي‌انجامد.


استقبال ترامپ از اخراج ديپلمات‌هاي امريكا

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا از تصميم مسكو براي كاهش ديپلمات‌هاي امريكايي در روسيه استقبال كرده و گفت با اين كار پول زيادي صرفه‌جويي مي‌شود! به گزارش ايسنا، به نقل از دويچه‌وله، تصميم مسكو در واكنش به تحريم‌هاي جديد امريكا عليه روسيه گرفته شده و ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه حدود دو هفته پيش خواستار خروج ۷۵۵ ديپلمات و كارمند واحدهاي ديپلماتيك امريكا از كشورش شد. رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند كه «رييس‌جمهور امريكا به خاطر اين تصميم از مسكو تشكر كرده است.»
بنا بر اين گزارش، ترامپ كه به شهر بدمينستر ايالت نيوجرسي سفر كرده، گفته است: من واقعا از اين مساله استقبال مي‌كنم كه ليست حقوق‌بگيران ما كوتاه‌تر شود. رييس‌جمهور امريكا در اظهاراتي كنايه‌آميز خاطرنشان كرد كه وزارت خارجه اين كشور در هر حال قصد صرفه‌جويي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها