• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

یازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی

جزييات تازه از بابک زنجانی ، قشم‌ایر و تامين‌اجتماعي

گروه سياسي| در يازدهمين جلسه دادگاه انقلاب با موضوع رسيدگي به اتهامات دو متهم نفتي، بحث به فروش 138 شركت تامين اجتماعي مي‌رسد؛ شركت‌هايي كه در زمان مديريت سعيد مرتضوي به زنجاني واگذار شده و البته در اين ميان مديرعامل سابق تامين اجتماعي از هرگونه اتهامي تبرئه شده است. موضوع جلسه ديروز رسيدگي به اتهامات حميد فلاح هروي بود؛ فردي با 30 سال سابقه امنيتي كه به عنوان منشأ تخلفات زنجاني از او نام مي‌برده مي‌شود، ديروز در جايگاه حاضر شد تا در دفاع از خود، از روندي كه براي امضاي تفاهمنامه خريد شركت‌هاي تامين اجتماعي انجام شد، بگويد. اظهارات ديروز فلاح هروي البته تنها به خريد 138 شركت تامين اجتماعي محدود نشد. او در جلسه شعبه 28 دادگاه انقلاب از خريد هواپيمايي قشم‌اير متعلق به يكي از نهادهاي نظامي توسط بابك زنجاني هم گفت كه البته در هر دو مورد سعي در بيان عدم نقش‌آفريني خود داشت.

متهم: زنجاني قشم‌اير را از يك نهاد نظامي خريداري كرد

به گزارش خبرگزاري ايرنا، حميد فلاح‌هروي متهم رديف سوم با حضور در جايگاه و در دفاع از خود اظهار كرد: زنجاني قشم‌اير را از نهاد نظامي خريداري كرد و به دنبال تجهيز ناوگان بود كه شمس را به او معرفي كردم؛ در آن زمان نه موضوع نفت مطرح بود و نه چيز ديگري. در گزارش اطلاعات سپاه هم اين موضوع كه من در سال 87 شمس را به زنجاني معرفي كرده‌ام، مورد تاكيد قرار گرفته است. متهم رديف سوم پرونده نفتي در ادامه دفاعيات خود، درباره معرفي زنجاني به سازمان‌هاي دولتي كه در كيفرخواست هم به آن اشاره شده، با ارايه توضيحاتي، گفت: اواسط سال 89 زنجاني فعاليت‌هاي زيادي در امور بانكي داشت و بايد نظارت مي‌شد.

قاضي: نظام بايد پول نفت را از حلقوم ايادي باند شما بيرون بياورد

قاضي تصريح كرد: حرف ما اين است شما، زنجاني و شمس يك باند بوديد و ايادي بسياري در داخل و خارج از بالا تا پايين داريد و نظام قضايي بايد اين افراد را بگيرد و برخورد كند و پول نفت را از حلقوم‌‌شان بيرون بياورد. فلاح هروي پاسخ داد: اين برداشت درستي نيست و ربط دادن اين معرفي به تشكيل باند، تحليل است. شما داريد تحليل مي‌كنيد زيرا هيچ ارتباطي بين اين معرفي‌ها وجود ندارد.

متهم: زنجاني را به مسوولان اقتصادي وقت وزارت اطلاعات معرفي كردم

فلاح در توضيح معرفي زنجاني به نهاد‌ها و دستگاه‌هاي دولتي گفت: بنده آقاي زنجاني را هم به مسوولان اقتصادي وقت وزارت اطلاعات معرفي كردم. البته آنها از سوابق آقاي زنجاني اطلاع داشتند. آنها خواستند كه زنجاني در حوزه هواپيمايي فعاليت و كمك كند. قاضي پرسيد: آيا همكاران شما مي‌دانستند كه اين فرد دوسال زنداني بود يا اينكه شما اين موضوع را كتمان كرده بوديد؟ اصلا خود شما خبر داشتيد كه اين فرد در زندان بوده است؟

متهم: زنجاني را به سازمان حج معرفي كردم

متهم رديف سوم در ادامه دفاعيات خود به بحث چگونگي معرفي بابك زنجاني به سازمان حج و زيارت پرداخت و گفت: بنده كار معرفي زنجاني به سازمان حج را انجام دادم، اين كار سه روز مانده بود به مراسم حج و قبل از آماده‌سازي چادر‌هاي سازمان حج انجام شد كه زنجاني با همكاري خود، اين مشكل سازمان حج را برطرف كرد. آن ستاد برخي موضوعات را خارج از قوانين جاري كشور به علت شرايط تحريم تصويب مي‌كرد. رييس‌جمهور و چند وزير هم عضو آن ستاد بودند، اما من در آن ستاد سمتي نداشتم. در رابطه با نفت نيز آقاي وزير نفت من را از نزديك، نه ديده و نه مي‌شناسد.

قاضي: مسوولان امنيتي را شريك جرم خود نكنيد

قاضي مقيسه سپس از نماينده تامين اجتماعي خواست تا با حضور در جايگاه درباره اصل موضوع فروش 138 شركت زيرمجموعه اين سازمان به بابك زنجاني توضيح دهد و بگويد كه چگونه بدون پول در مورد 138 شركت قرارداد بسته شده است. فرزاد ملكي، نماينده سازمان تامين اجتماعي با حضور در جايگاه گفت: در تاريخ 27 آذر ماه 91 آقاي فلاح هروي و بابك زنجاني تفاهمنامه‌اي با موضوع خريد شركت‌هاي تامين اجتماعي به مبلغ 4 ميليارد يورو امضا كردند. قاضي خطاب به متهم: آيا امضاي‌تان را قبول داريد؟ فلاح هروي: بله قبول دارم. قاضي: شما شخصا جهت معامله 138 شركت تامين اجتماعي جلسه داشتيد و شركت‌هاي سودآور را شناسايي و به بابك زنجاني معرفي كرديد. چه‌ كاره بوديد كه هم شناسايي شركت‌ها، هم امضاي قرارداد خريد شركت‌ها، هم حضور درجلسات و هم دريافت چك‌ها توسط شما بوده است؟ فلاح هروي: براي اينكه متوجه شوم آقاي زنجاني پول نقدي براي خريد شركت‌هاي سازمان تامين اجتماعي دارد يا نه، از معاون اقتصادي وزارت اطلاعات استعلام گرفتم. براساس سابقه‌‌ام موظف بودم هر اتفاقي كه براي من مي‌افتد را اطلاع دهم. قاضي مقيسه: مسوولان امنيتي را شريك جرم خود نكنيد و مسووليت جرم خود را به گردن ديگران نيندازيد.

متهم: وزارت اطلاعات وقت، دارايي زنجاني براي خريد را تاييد كرد

فلاح هروي: وظيفه داشتم از مسوولان استعلام بگيرم كه اگر زنجاني چنين پول نقدي دارد پاي قرارداد بنشيند و لذا معاون اقتصادي وزارت اطلاعات تاييد كرد كه زنجاني چنين مبلغي دارد و امكان خريد شركت‌هاي تامين اجتماعي وجود دارد. قاضي مقيسه: براي من كه حجت تمام شده است اما شما بگوييد كه چكاره بوديد كه رفتيد براي خريد شركت‌هاي سازمان تامين اجتماعي اقدام كرديد؟ مگر شما نماينده وزارت اطلاعات يا سازمان تامين اجتماعي يا بانك بوديد؟ فلاح هروي: من با توجه به تجربه و تحصيلاتم كارشناس اقتصادي بودم و در اين زمينه چندين مشاوره اقتصادي ارايه كردم. قاضي مقيسه: كجاي دنيا كارشناس مي‌رود و پاي قراردادها را امضا مي‌كند و چك معامله را تحويل مي‌گيرد؟ جرات داشته باش و بگو كه من عضو هيات‌مديره هلدينگ بودم. فلاح هروي: بله من عضو بوده‌ام اما سهم من يك درصد و فقط اماني بوده است؛ از اين‌رو سهم 30 درصدي‌ام از شركت هلدينگ را قبول ندارم. اما شما دوست داريد هرچه مي‌گوييد را من قبول كنم.

براساس گزارشات اطلاعات سپاه، فلاح هروي از عوامل اصلي معرفي زنجاني بود

نجفي، نماينده دادستان سپس در دفاع از كيفرخواست، اظهار كرد: اين فرد براي امضاي تفاهمنامه با سازمان چهار بار در جلسات حضور پيدا كرد و به‌عنوان رييس هيات‌مديره شركت هلدينگ معرفي شده بود. اين فرد مدعي بود در خارج از كشور داراي بانك هستند و به دليل شرايط تحريمي قصد خريد اموال غيرمنقول سازمان را دارند. در اظهارات خود گفتيد كه يك تيم
20 نفره از اعضاي يك شركت را جمع كرده و حدود چند روز وقت گذاشتيد و در شركت‌هاي سازمان حضور پيدا كرديد تا ببينيد كدام شركت‌ها سودآور است. متهم ادعا دارد زنجاني از دوبي به او زنگ زده و گفته ما چون وجه شركت‌ها را به حساب سازمان ريخته‌‌ايم به دليل زمان بر بودن انتقال‌ها، برويد يك چك تضميني از سازمان بگيريد. به گفته نماينده دادستان و براساس گزارشات سازمان اطلاعات سپاه فلاح هروي از عوامل اصلي معرفي زنجاني به بانك‌ها و دستگاه‌ها و منفصل وزارت اطلاعات بود كه آقاي فلاح علت انفصال را توضيح بدهند.

متهم: چك‌هاي تضمين را از مسوولان وقت تامين اجتماعي تحويل گرفته بودم

فلاح هروي پاسخ داد: نسبت به نقد بودن پول زنجاني در خريد شركت‌ها شك داشتم براي همين از معاون اقتصادي وزارت اطلاعات استعلام گرفتم كه گفتند زنجاني چنين پولي را دارد و پس از اطلاع از اين موضوع، بنده پاي تفاهمنامه را امضا كردم. در اين تفاهمنامه قرار شد زنجاني پول شركت‌ها را به حساب سازمان بريزد و سهام شركت‌ها به زنجاني منتقل شود. من در اينجا اعتراض كردم كه اين تفاهمنامه قانوني نيست چون بايد تمام شركت‌ها يك به يك واگذار شود. همچنين من نسبت به برخي شركت‌ها اعتراض داشتم و به زنجاني گفتم كه برخي از اين شركت‌ها زيان ده هستند البته 138 شركت نبود بلكه براي برخي‌ها ميزاني از سهام آنها خريداري مي‌شد. بنده نسبت به امضاي تفاهمنامه استنكاف كردم اما مسوولان وقت تامين اجتماعي گفتند چندين نفر اين تفاهمنامه را امضا كردند شما هم امضا كن. از آنجا كه خريد اين شركت‌ها سه تا پنج ماه طول مي‌كشيد و به‌دليل خارج از كشور بودن زنجاني، من آن تفاهمنامه را صرفا امضا كردم تا بگوييم قصد خريد داريم. به دستور زنجاني چك‌هاي تضمين را از مسوولان وقت تامين اجتماعي تحويل گرفته بودم.

متهم: من مرتضوي را نمي‌شناختم

قاضي مقيسه خطاب به متهم: شما يك فرد بيكار نبوديد و شريك بابك زنجاني بوديد آيا چهار جلسه حضورتان را در جلسات مربوط به خريد 138 شركت از تامين اجتماعي قبول داريد؟ فلاح هروي: من اطلاعي از عمليات كاري نداشتم، سه جلسه حضور را قبول دارم، آقاي م دوست صميمي مرتضوي بود و ايشان بابك زنجاني را به آقاي مرتضوي معرفي كرد و من آقاي مرتضوي را نمي‌شناختم؛ مرتضوي از من خواست نامه‌اي دست‌نويس مبني بر اينكه اين مبلغ را به پنج چك تبديل كنم بنويسم تا بخش مالي نسبت به آن اقدام كند، به اندازه سر سوزن اين عمليات به من ربط نداشت خودشان چك‌ها را نوشتند و اينكه چرا سه ميليارد بيشتر نوشتند، ربطي به من ندارد.

قاضي: با 30 سال سابقه، مجري دستور زنجاني بوديد؟

قاضي مقيسه خطاب به متهم: آيا انجام اين كارهايي كه گفتي عمليات اجرايي محسوب نمي‌شود، دست ‌خط خودتان در تاريخ 15 آبان‌ماه 93 در رابطه با اين موضوع در پرونده موجود است ولي شما مدام مي‌گوييد كه همراه بوده‌ايد، خيلي عجيب است كه هيچ نظارتي نبوده و اين كارها را مي‌كرديد. آيا شما با 30 سال سابقه كار، مجري دستور بابك زنجاني بوديد؟ آقاي فلاح شما يك برده نبوديد شما از موضع بالا دستور مي‌‌داديد؛ 2 ميليارد يورو بيشترگرفتن غارت بيت‌المال است. فلاح هروي گفت: نخست يك چك دادند و آقاي زنجاني و مرتضوي با هم صحبت كردند و سپس آقاي زنجاني تقاضا كرد كه اين چك به چهار چك تبديل شود، اشتباه آقايان بوده و به من ربطي ندارد چون ضرب و تقسيم آن با من نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون