• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

رويكرد واقعي امريكا در قبال كره شمالي از زبان وزراي دفاع و خارجه

پاسخ استراتژيك، جايگزين صبر استراتژيك شد

گروه جهان| معدود عاقله مندهاي نزديك به دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده، تلاش مي‌كنند تا هرچه بيشتر اجازه ندهند عمل او تيز‌تر از زبانش شود. جيمز متيس، وزير دفاع و ركس تيلرسون، وزيرخارجه ايالات متحده در مقاله مشترك در وال‌ استريت ژورنال سعي كردند تا رويكرد واقعي و معتدل‌تري ازسوي امريكا در خصوص بحران كره شمالي به نمايش بگذارند. هدف آنها در مقاله مشترك خود، افزايش فشار و مبارزه صلح‌آميز از سوي ايالات متحده براي خلع سلاح هسته‌اي در شبه‌جزيره كره و نه تغيير رژيم است. آنها در يادداشت مشترك نوشتند: ما هيچ تمايلي براي اعمال آسيب به مردم كره شمالي نداريم و آنها از رژيم خصمانه در پيونگ يانگ براي ما متمايز هستند. ما سياست شكست خورده صبر استراتژيك را كنار مي‌گذاريم و يك سياست پاسخگويي استراتژيك را دنبال مي‌كنيم.
در اين مقاله متيس و تيلرسون تاكيد مي‌كنند كه كره شمالي حق انتخاب دارد. اينكه مسير جديدي را براي صلح، رفاه و پذيرش بين‌المللي به دست بياورد يا اينكه به جنگ، كوچه پس‌كوچه‌هاي مرده، فقر و انزوا ادامه دهد. در واكنش به اين مقاله مشاور ارشد رييس‌جمهور كره جنوبي از پيونگ يانگ خواست تا انتخاب صحيح را انجام دهد. در ادامه اين مصاحبه همچنين از چين خواسته شده است تا پيونگ يانگ را به ميز مذاكره برساند. آنها تاكيد كردند كه منطقه و جهان نياز دارد كه چين اقدامات بيشتري را انجام دهد. از همين رو روز دوشنبه چين رسما اعلام كرد كه ممنوعيت كامل واردات مواد معدني كره شمالي و غذاهاي دريايي كه در آخرين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل به آن ذكر شده است را از روز سه‌شنبه آغاز مي‌كند. چين يكي از مهم‌ترين كشورهاي خريدار محصولات كره شمالي به حساب مي‌آمد. گفتني است در ماه ژوئن شوراي امنيت سازمان ملل متحد پس از دو آزمايش موشك بالستيك بين قاره‌اي توسط كره شمالي تحريم‌هاي جديدي را عليه اين كشور وضع كرد.
در حال حاضر خبرهايي به گوش مي‌رسد كه چهره‌هاي نظامي كره شمالي در حال برنامه‌ريزي و طراحي حمله موشكي به سمت گوام هستند كه بناست تا پايان ماه جاري ميلادي به رهبر اين كشور ارايه شود. البته هنوز روشن نيست كه كيم جونگ اون بخواهد دستور چنين اقدامي را بدهد يا خير! از سوي ديگر در يك اعلاميه، مقامات محلي گوام هشدار دادند كه ساكنان چگون مي‌توانند براي يك تهديد موشكي قريب الوقوع آماده شوند.
از طرفي ديگر كره جنوبي معتقد است اگرچه هنوز فرآيند توسعه توان موشكي كره شمالي كامل نشده است اما طبق گفته وزير دفاع كره جنوبي گفت كه فرآيند توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي كره شمالي به مرحله نهايي خود رسيده است. او گفت كه نه ايالات متحده و نه كره جنوبي به طور كامل باورد دارند كه كره شمالي به تكنولوژي لازم در خصوص هدايت موشك‌هاي بالستيك رسيده است. هرچند سوالاتي در مورد اينكه آنها توانسته‌اند به كلاهك هسته‌اي دست پيدا كنند وجود دارد. طبق گفته وزير دفاع كره جنوبي لازم است كه تمامي اين بررسي‌ها پيش از هرگونه اقدام و حمله اتمي از سوي كره شمالي صورت گيرد. وي تاكيد كرد كه كره جنوبي نمي‌تواند زمان دقيقي را در مورد اين موضوع تعيين كند اما حداقل رسيدن به يك فرآيند كامل يك يا دو سال ديگر به طول مي‌انجامد.
با اين حال، تحليل‌ها در كره جنوبي اين است كه مقامات امريكايي با ارايه اين مقاله قصد داشتند شرايطي را ايجاد كنند تا سخنان هفته پيش ترامپ را تعديل كنند؛ ترامپي كه از آتش و خشم در خصوص كره شمالي استفاده و بسياري را نگران كرد كه شايد امريكا بخواهد حمله جدي را عليه كره شمالي انجام دهد.
از سوي ديگر روز گذشته ژنرال جوزف دانفورد، رييس ستاد مشترك نيروهاي ايالات متحده، روز دوشنبه به پايگاه اوساني رفت و با ژنرال لي سون جين، همتاي كره‌اي خود ديدار و گفت‌وگو كرد. طبق بيانيه وزارت دفاع اين سفر در راستاي اطمينان بخشيدن به متحدان و بهبود روابط ارتش و نظاميان دو كشور در شرايط پيچيده منطقه شبه جزيره كره است.
طبق گفته فرمانده نيروهاي مسلح كره جنوبي، ژنرال دانفورد به او گفته است كه ايالات متحده در حال آماده شدن براي گزينه‌هاي احتمالي در مورد اقدامات ديپلماتيك و اقتصادي در مقابله با پيونگ يانگ است. وي به نقل از دانفورد نيز گفت كه امريكا در حال اعمال فشار بر چين براي فشار بيشتر روي كره شمالي است.
لازم به ذكر است به گفته پنتاگون اين سفر از قبل برنامه‌ريزي شده بود و در پاسخ به تهديد هسته‌اي كره شمالي تنظيم نشده است. همچنين دانفورد طبق برنامه بناست با همتايان ژاپني و همچنين با ابرقدرت منطقه‌اي يعني چين ديدار كند. طبق برنامه نيز روز دوشنبه قرار بود دونالد ترامپ با شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن گفت‌وگو كند كه تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز ديدار صورت نگرفته است. گفتني است كه ايالات متحده امريكا بيش از 3هزار نيرو در كره جنوبي دارد و تمرين‌هاي هماهنگ و از پيش طراحي شده‌اي نيز ميان ايالات متحده و كره جنوبي برقرار است كه بناست در روزهاي 21 تا 31 آگوست ديگر تمرين مشترك ميان دو كشور برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون