• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

معاون اول رييس‌جمهور امريكا خشونت‌ها در امريكا را شديدا محكوم كرد

مايك پنس به جاي ترامپ در امريكاي لاتين

گروه جهان| مايك پنس، معاون اول دونالد ترامپ هرچقدر تلاش مي‌كند كه به صورت ظاهري اعلام كند كه تفكرات رييس‌جمهور امريكا را نمايندگي مي‌كند، اما در پس ذهن خود مي‌داند آنچه كه او بيان مي‌كند و نسبت به آن اظهارنظر مي‌كند عقايد خود او و نه تفكر دونالد ترامپ است. شايد بسياري از نخبگان امريكايي علاقه‌مند بودند كه ‌اي كاش سخناني كه از زبان مايك پنس خارج مي‌شود از زبان دونالد ترامپ خارج مي‌شد. مايك پنس كه اكنون به امريكاي لاتين در نخستين مقصد خود در كلمبيا و در كنفرانس خبري با رييس‌جمهور اين كشور، هرگونه اقدام نظامي عليه ونزوئلا را رد كرد. او همچنين هرگونه اقدام براي ايجاد يك تغييرات جدي در ونزوئلا را نيز رد كرد. او تاكيد كرد كه ايالات متحده ترجيح مي‌دهد راه‌حل صلح‌آميز را براي يك بحران سياسي و بشردوستانه‌اي كه درحال رشد است انتخاب كند. وي در ادامه تاكيد كرد كه رييس‌جمهور من را به اينجا فرستاد تا همچنان با حمايت بي‌سابقه كشورهاي امريكاي لاتين به فرآيند بازسازي دموكراسي در ونزوئلا كمك كند و به آن دست پيدا كنيم و ما معتقديم كه اين موضوع قابل دستيابي است.
گفتني است اقدام دونالد ترامپ در رد نكردن اقدام نظامي در ونزوئلا بسياري را شوك زده كرد و حتي اعتراض تعدادي از كشورهاي امريكايي لاتين را نيز در پي داشت. خوزه مانوئل سانتوس رييس‌جمهور كلمبيا نيز گفت كه من در ديدارهاي خود با مايك پنس عنوان كردم كه در پاسخ به بحران ونزوئلا امريكا اصلا نبايد پاسخ نظامي به اين بحران را در نظر بگيرد.
وي در ادامه افزود: دو كشور متحدان مهم هم هستند، اما از آنجايي كه دوستان بايد حقيقت را به يكديگر بگويند، من به معاون اول رييس‌جمهور گفتم كه امكان دخالت نظامي نبايد در امريكاي لاتين مورد توجه قرار گيرد. او تاكيد كرد كه امريكا قاره صلح است. اين سرزمين صلح است و بگذاريد آن را به همين گونه حفظ كنيم. دوره دخالت نظامي براي سال‌هاي دور است و نمي‌خواهيم مجدد آن دوره بازگردد.
مايك پنس نيز تاكيد كرد كه ايالات متحده با همسايگان بسياري در نزديكي ونزوئلا همكاري خواهد كرد تا مادورو را تحت فشار قرار دهد تا دموكراسي مجدد بازسازي شود. او گفت: ما به سادگي ظهور يك ديكتاتوري را در قاره خود قبول نخواهيم كرد. وي افزود: گفت‌وگوهاي خود را ادامه مي‌دهيم تا بتوانيم رويكرد دونالد ترامپ نسبت به مادورو را در پيش بگيريم.
گفتني است مقامات كاخ سفيد از روز يكشنبه تلاش كرده‌اند تا به نوعي توضيح دهند كه دونالد ترامپ قصدي براي اقدام نظامي در ونزوئلا ندارد و تلاش كردند تا سخنان روز جمعه اورا به نحو ديگري تحليل كنند. مايك پومپئو مدير سيا گفت دونالد ترامپ تلاش مي‌كند تا اميد و فرصتي براي مردم ونزوئلا ايجاد كند كه بتوانند دموكراسي خود را بازسازي كنند. پمپئو در مصاحبه خود با فاكس نيوز گفت كه ونزوئلا بسيار مي‌تواند خطرناك باشد اگر هرج و مرج‌ها در اين كشور افزايش پيدا كند. با اين حال جمهوريخواهان در كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا سخنان ترامپ را بسيار ناخوشايند توصيف كردند و نسبت به حضور نيروهاي امريكايي در كاراكاس ابراز ترديد كردند. ليندزي گراهام سناتور كاروليناي جنوبي به فاكس نيوز گفت: من نمي‌دانم چرا ما بايد از نيروي نظامي در ونزوئلا استفاده كنيم. دليل براي توجيه آن بسيار دشوار است ما بايد زماني نيروهاي امريكايي را به جنگ بفرستيم كه منافع ملي در خطر باشد و آن را بتوان براي مردم امريكا بيان كرد.
مك مستر مشاور امنيت ملي ترامپ كه قبلا در خصوص اقدامات نظامي هشدار داده بود گفت كه دولت ترامپ قصد دارد كه نشان دهد نيكولاس مادورو مسوول وضعيت فعلي در ونزوئلا است و بايد نياز به بهتر شدن شرايط و بحران را درك كند. وي تاكيد كرد كه رييس‌جمهور هرگز هيچ گزينه‌اي در شرايط خاص و بحران‌ها كنار نمي‌گذارد و تمامي گزينه‌ها در اختيار او است.
از طرفي ديگر مايك پنس در سفر خود به كلمبيا در خصوص قاچاق كوكايين نيز با مقامات اين كشور سخن گفت. بسياري معاون اول رييس‌جمهور ونزوئلا را عامل قاچاق اين محصول به امريكا مي‌دانند كه طي ماه‌هاي اخير نيز در دادگاه‌هاي امريكا محكوم شده است. هرچند كه معاون مادورو اين اتهامات را رد كرده است.
محكوم كردن به جاي ترامپ
مايك پنس همچنين به وقايع خشونت‌بار و مرگبار تظاهرات در امريكا اشاره كرد و آن را محكوم كرد. مايك پنس معاون اول دونالد ترامپ اما موضعي سخت‌تر از رييس‌جمهور ايالات متحده نسبت به وقايع شارلوتسويل اتخاذ كرد. او گفت: ما نفرت و خشونت، نژادپرستي سفيد يا نئونازيست و ناسيوناليست‌هاي افراطي را به هيچ عنوان تحمل نخواهيم كرد. وي افزود: اين گروه‌هاي حاشيه‌اي خطرناك هيچ جايگاهي در زندگي عمومي امريكايي‌ها و در بحث‌هاي امريكا ندارند و ما آنها را شديد‌تر محكوم مي‌كنيم. گفتني است دموكرات‌ها و جمهوريخواهان در طول روزهاي اخير نوك پيكان انتقاد را به سمت كاخ سفيد نشانه گرفتند كه دونالد ترامپ در بيانيه خود به جاي محكوميت مستقيم راست‌هاي افراطي خشونت طرفين را محكوم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون