• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

چهره‌ها- خبرها

دست رد نخست‌وزير عراق به سينه وزير خارجه بحرين

يك پايگاه خبري عربي اعلام كرد كه نخست‌وزير عراق براي بار چندم به كشورهاي محاصره‌كننده دوحه، اعلام كرد كه بغداد حاضر نيست عليه قطر موضعي بگيرد و بي‌طرف است. به گزارش خبرگزاري فارس، «العربي الجديد» با اشاره به اين مساله نوشت: فشارهاي كشورهاي تحريم‌كننده قطر بر عراق براي اتخاذ موضعي منفي عليه دوحه، بار ديگر شكست خورد و «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق، روز يكشنبه، در نشست با «خالد بن احمد آل خليفه» وزير خارجه بحرين كه به بغداد سفر كرده است، گفت: عراق از همراهي با هر طرفي در بحران ايجاد شده ميان برخي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، خودداري مي‌كند.
اين اظهارنظر العبادي به منزله موضع رسمي بغداد در قبال فشارهاي مستمر امارات، عربستان و بحرين و مصر براي همراه شدن عراق با آنها عليه دوحه است. وزير خارجه بحرين در سفري اعلام نشده، روز يكشنبه وارد بغداد شد و پس از ديدار با همتاي عراقي‌اش و رييس‌جمهور با نخست‌وزير عراق نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. همزمان با اين موضع بغداد در قبال قطر، «عبدالقادر مسالم» وزير خارجه الجزاير نيز گفت كه كشورش از هيچ يك از كشورهاي دخيل در بحران عليه ديگري حمايت نمي‌كند و بهترين راهكار، گفت‌وگو در قالب شوراي همكاري خليج‌فارس است. يك وزير عراقي اعلام كرد كه اين نشست يك ساعت و نيم طول كشيد و دو طرف در داخل منطقه سبز بغداد اين ديدار را انجام دادند.

 

بي‌اعتمادي تشكيلات خودگردان به فرستاده  صلح امريكا

تشكيلات خودگردان فلسطين «جيسون گرينبلات» فرستاده ويژه صلح امريكا به خاورميانه را فردي دروغگو و حامي اسراييل خوانده و خواستار تغيير او شده است.
به گزارش خبرگزاري تسنيم و به نقل از مركز اطلاع‌رساني فلسطين، برخي مسوولان ارشد فلسطيني از جمله صائب عريقات، دبيركميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين گفته‌اند كه تشكيلات خودگردان، ديگر اعتمادي به امريكايي‌ها به عنوان واسطه و ميانجي مذاكرات سازش ندارد و اكنون طرفين امريكايي و اسراييلي اتفاق‌نظر دارند كه مذاكرات سازش بر اساس راه‌حل تشكيل دو كشور به بن‌بست رسيده و بي‌نتيجه خواهد بود. منبع مذكور به نقل از يك مسوول ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين آورده است كه محمود عباس و برخي نزديكان او از سياست‌هاي دولت امريكا در قبال منازعه فلسطيني صهيونيستي نااميد شده و ترامپ را به جانبداري از اسراييل متهم كرده‌اند. يك مسوول فلسطيني ديگر نيز گفته است كه واشنگتن ديگر نمي‌تواند واسطه‌اي بي‌طرف باشد، زيرا همچنان از اسراييل و مواضع آن حمايت مي‌كند.
 اين مسوول فلسطيني اظهار داشت كه در پي بي‌اعتمادي طرف فلسطيني به امريكا و نااميدي از احياي روند مذاكرات سازش، تشكيلات خودگردان مجددا قصد مراجعه به ديوان كيفري بين‌المللي در لاهه و تنظيم كيفرخواست عليه مسوولان رژيم صهيونيستي به خاطر ارتكاب جنايت‌هاي جنگي عليه فلسطينيان را دارند. تشكيلات خودگردان همچنين دوباره در مسير عضويت در نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي گام برمي‌دارد، اقدامي كه پس از ورود ترامپ به كاخ سفيد متوقف شده است. در همين راستا، شبكه 20 تلويزيون رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه تشكيلات خودگردان «جيسون گرينبلات» فرستاده صلح ويژه امريكا به خاورميانه را به جانبداري از اسراييل و دروغگويي و انتقال فحواي مذاكرات بين طرفين فلسطيني و صهيونيستي به بنيامين نتانياهو متهم كرده است. اين شبكه فاش كرد كه نزديكان ابو مازن درخواستي را براي واشنگتن به منظور تغيير جيسون گرينبلات و تعيين شخصي ديگر به جاي او ارسال كرده و گفته‌اند كه ديگر به او اعتماد ندارند و او حامي و مدافع نتانياهو است. اين در حالي است كه كاخ سفيد دو روز پيش اعلام كرد كه «جيسون گرينبلات» فرستاده ويژه رييس‌جمهور امريكا به خاورميانه به زودي همراه «جارد كوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ براي بررسي راه‌هاي احياي روند مذاكرات سازش بين تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي راهي فلسطين اشغالي مي‌شوند. كاخ سفيد تصريح كرد كه اين هيات امريكايي ديدارهايي با مسوولان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي و شماري از كشورهاي ديگر در خاورميانه از جمله اردن، عربستان سعودي و مصر خواهد داشت. البته ناگفته نماند كه جارد كوشنر مشاور دونالد ترامپ اخيرا در اظهاراتي بيان كرد كه دولت ترامپ نيز همانند دولت‌هاي سابق امريكا قادر به پيشبرد مذاكرات سازش در فلسطين نخواهد بود و هيچ راه‌حلي براي منازعه فلسطين ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون