• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

بازگشت سينما فرهنگ به چرخه اكران

صندلي‌هاي هنر و تجربه محدودتر شد

الهام نداف

 

شوراي صنفي نمايش بالاخره سينما فرهنگ را به چرخه اكران فيلم‌ها برگرداند؛ اتفاقي كه شايد بتوان از آن به عنوان يكي از بزرگ‌ترين كشمكش‌هاي سازمان سينمايي در سال‌هاي اخير ياد كرد. اين جنجال اما از زمان شكل‌گيري گروه سينمايي هنروتجربه و توجه به نمايش محدود آثار سينمايي و مستند آغاز شد. پيش از اين هم حتما مخالفت‌هايي با روند سياستگذاري و شروع و ادامه كار هنر و تجربه وجود داشت اما شوراي صنفي نمايش و انجمن تهيه‌كنندگان سينماي ايران اكران موازي برخي آثار سينمايي را بهانه اصلي مخالفت‌شان اعلام كردند؛ استدلالي كه از سوي علاقه‌مندان سينماي تجربي چندان منطقي نبود و به همين خاطر جدال به رسانه‌ها كشيده شد. در اين ميان شوراي سياستگذاري هنر و تجربه به دبيري اميرحسين علم‌الهدي بارها جواب تصميمات شوراي صنفي نمايش را از طريق نامه‌هاي سرگشاده در رسانه‌ها منتشر كرد: «بيش از يك سال است كه شوراي محترم صنفي نمايش خانه سينما با دلايل واهي در حال چوب لاي چرخ گذاشتن مهم‌ترين دستاورد دولت يازدهم در حوزه فرهنگ و هنر است! » البته همايون اسعديان، رييس شوراي صنفي نمايش نيز در مقابل اين اظهارات سكوت نكرد و بزرگ‌ترين مشكل را اكران موازي فيلم‌ها در سالن‌هاي محدود هنر و تجربه دانست: «در يك سال گذشته به درخواست آقاي علم‌الهدي از شوراي صنفي اكران، ما موافقت كرديم تا فيلم‌هايي چون «فروشنده» و «لانتوري» بتوانند در سينماهاي گروه «هنر و تجربه» هم در شكل محدودي اكران شوند و هر سالن سينماي «هنروتجربه» 15 سانس در ماه براي اين فيلم‌ها داشته باشد. ظاهرا ايشان با آمار مخاطبان اين فيلم‌ها مي‌خواستند ميزاني از عدم موفقيت‌شان را جبران كنند و نيازي به اينچنين فيلم‌هايي داشتند.»اين اتفاق تا امروز بزرگ‌ترين پاشنه آشيل گروه سينمايي هنروتجربه و بهانه‌اي براي بازپس گرفتن سينما فرهنگ از اين گروه سينمايي بود. در ادامه ماجرا، تير ماه 96، شوراي صنفي نمايش در مصوبه‌اي تعداد سانس‌هاي آثار هنر و تجربه را در سينما فرهنگ كاهش داد و اين اقدام اعتراض برخي فيلمسازان را در پي داشت؛ اعتراضي كه در نهايت بي‌نتيجه ماند و هنروتجربه نتوانست حقانيت ماهيت مخاطبان خاص محدود خود را براي سينماگران معترض، اثبات كند. اين در حالي است كه گروه سينمايي هنر و تجربه در كل كشور تنها 1500 صندلي در اختيار دارد و از چهار سالن موزه سينما، خانه هنرمندان و دو سالن سينما فرهنگ دو سالن پيش از راه‌اندازي گروه هنر و تجربه از چرخه اكران خارج بود. با اين همه بازگو كردن اين حرف‌ها در شرايط فعلي ظاهرا بي‌فايده است چرا كه غلامرضا فرجي سخنگوي شوراي صنفي نمايش در حضور منوچهر شاهسواري، مديرعامل خانه سينما از بازگشت سينما فرهنگ به چرخه اكران فيلم‌ها خبر داد. با اين تفاسير مصوبه‌   لغو صدور حواله نمايش براي سينما فرهنگ باطل و قرار شد حواله اكران براي سالن‌هاي اين سينما جهت نمايش فيلم‌هاي سينمايي براي مخاطب عام صادر شود. حالا تنها دو سانس مرده سينما فرهنگ يعني ساعات 14 و 16 به فيلم‌هاي هنر و تجربه اختصاص دارد. اين اتفاق در حالي افتاد كه شوراي سياستگذاري گروه هنر و تجربه مدت‌هاست قيد اكران موازي آثار سينمايي را كه با داشتن سرگروه در سينماهاي كشور اكران مي‌شوند در سالن‌هاي محدود هنر و تجربه زده است. اين گروه سينمايي همچنين تا امروز بيش از 40 ميليارد تومان وارد چرخه اقتصادي سينما كرده و شوراي صنفي نمايش را از فشار فيلمسازان متقاضي اكران در سينماها نجات داده است. در چنين شرايطي اين گروه سينمايي بيش از هميشه به احداث پرديس سينمايي مختص خود نياز دارد. سالن‌هايي كه پاتوق سينماگران جوان و مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار تجربي باشد و هيچ مصوبه‌اي هم نتواند ستون‌هاي آن را بلرزاند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون