• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

اعضاي شورای پنجم به رياست‌محسن هاشمي راي دادند

سكان شوراي شهر در دستان فرزند هاشمي

حميدرضا خالدي

ديروز بعد از گذشت حدود 2 ماه از انتخاب اعضاي شوراي پنجم شهر تهران توسط مردم، 21 عضو اصلاح‌طلب منتخب شورا در جلسه‌اي، تركيب هيات رييسه قطعي جديد را مشخص كردند. جلسه‌اي كه در نهايت به انتخاب محسن هاشمي، پرراي‌ترين عضو شوراي منتخب پنجم به عنوان رييس شوراي شهر منتهي شد. البته درابتداي جلسه محسن هاشمي تنها گزينه پيشنهادي نبود و از مرتضي الويري و احمد مسجدجامعي هم به عنوان كانديداهاي رياست نام برده مي‌شد ولي پيش از راي‌گيري نهايي اين دو عضو شاخص شورا از رياست كناره‌گيري كردند و اين چهره‌هاي شناخته شده اصلاح‌طلبان ترجيح دادند به دلايلي كه خود از آن به عنوان «تلاش براي حفظ انسجام و يكپارچگي» ياد مي‌كردند، از اين كانديداتوري انصراف دهند تا محسن هاشمي به عنوان تنها كانديداي مطرح شده، با 21 راي به عنوان رييس شوراي شهر پنجم، انتخاب شود. اما اين تنها خروجي جلسه ديروز منتخبين شوراي ديروز نبود زيرا آنها در ادامه سيد ابراهيم اميني را به عنوان نايب‌رييس، علي اعطا را به عنوان سخنگوي شوراي پنجم پايتخت و «بهاره آروين» و «زهرا نژادبهرام» را نيز به عنوان منشي‌هاي جلسات شورا انتخاب كردند.
 محسن هاشمي: تمام توانم را به كار خواهم گرفت
محسن هاشمي، رييس منتخب جديد شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» با تشكر از اعتماد اعضاي شوراي پنجم به وي، گفت: اميدوارم بتوانم با حمايت و همكاري تمامي همكارانم در شوراي پنجم؛ به خوبي از عهده وظيفه سنگيني كه به عنوان رييس شورا بردوش بنده گذاشته شده است، برآيم و در راستاي بهبود زندگي شهروندان تهراني و ايجاد شهري درخور شأن مردمي كه ما را به عنوان نماينده خود انتخاب كردند، تلاش كنم. وي با بيان اينكه الويري و مسجد جامعي با انصراف‌شان از كانديداتوري رياست شورا، من را شرمنده كردند، گفت: البته راي‌گيري امروز رسمي و قطعي نيست، چون جلسه ما رسمي نبود و تا وقتي كه نخستين جلسه شورا رسما تشكيل نشود و دوباره راي‌گيري نشود، نمي‌توان نتايج آراي اعضا را قطعي دانست. رييس جديد شوراي شهر پنجم در پاسخ به اين سوال كه چه رويه‌اي و چه اولويتي را در دوره رياست خود برشورا در پيش خواهيد گرفت؟ گفت: اجازه دهيد نخستين جلسه رسمي شورا برگزار و نتايج آرا قطعي شود تا بعد از آن بتوانيم در خصوص اين موارد صحبت كنيم. وي همچنين بعد از انتخابش در گفت‌وگو با ايسنا در مورد رابطه آينده شورا و شهرداري گفت: شورا و شهرداري هركدام وظايف خود را دارند و اميدواريم شورا و شهرداري در اين چهار سال بي‌حاشيه با يكديگر تعامل داشته باشند. هاشمي تاكيد كرد: رابطه شهرداري و شورا تعاملي خواهد بود اما نظارت را فراموش نمي‌كنيم و در مسير قانوني نظارت را ادامه خواهيم داد. وي در مورد اولويت‌هاي شهر تهران با بيان اينكه بخش عمده‌اي از بودجه شهرداري تهران به موضوع حمل و نقل اختصاص داده شده است كه اين نشان‌دهنده اهميت اين موضوع است، گفت: علاوه بر موضوع خدمات شهري و حمل و نقل، به نظرم آلودگي هوا و ترافيك از مهم‌ترين موضوعاتي است كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد.
مسجدجامعي: هاشمي گزينه مناسبي است
همچنين احمد مسجد جامعي كه پيش از اين ‌بارها اعلام كرده بود كه تمايلي براي كانديداتوري رياست شورا ندارد در خصوص ماجراي كانديداشدنش به «اعتماد» گفت: ديروز من كمي دير به جلسه رسيدم و ديدم همكاران عزيزم در جلسه به خاطر لطفي كه به بنده داشته و دارند بنده را هم كانديداي رياست شورا كره‌اند ولي از آنجايي كه همان‌طور كه بارها اعلام كرده‌ام، تمايلي براي حضور در اين جايگاه ندارم و البته به خاطر حفظ يكپارچگي جو حاكم بر شورا، از دوستان عذرخواهي كردم و انصراف دادم.
وي در خصوص انتخاب محسن هاشمي به عنوان رييس شوراي شهر نيز گفت: به اعتقاد من محسن هاشمي گزينه مناسبي براي رياست شوراست. درواقع همان‌طور كه 4 سال قبل نامزدهايي چون مهرعليزاده به نفع او از كانديداتوري شهرداري تهران انصراف و نشان دادند كه محسن هاشمي در قد و قواره مدير ارشد شهري، يكي از بهترين گزينه‌ها براي شهرداري تهران است، اين‌بار هم با انصراف بقيه كانديداها، همگي با راي خود تاييد كردند كه وي گزينه مناسبي براي اين كرسي است.
انتخاب سرپرست موقت از ميان كاركنان شهرداري
مرتضي الويري در حاشيه جلسه غيررسمي منتخبان پنجم و در جمع خبرنگاران با بيان اينكه اين جلسه آخرين جلسه غيررسمي شوراي پنجم قبل از قانوني شدن شوراي پنجم بود، گفت: ما تاكنون 35 جلسه غيررسمي داشتيم و از روز چهارشنبه جلسات خود را آغاز مي‌كنيم. در اين جلسه تركيب هيات رييسه شورا مشخص شد اما هنوز جايگاه قانوني ندارد و در جلسه اول رسميت پيدا مي‌كند زيرا هنوز شوراي پنجم قانونا آغاز به كار نكرده است. وي با بيان اينكه امروز محسن هاشمي با راي قاطع اعضا به عنوان رييس شورا انتخاب شد، گفت: در ابتداي جلسه، ساير دوستان احمد مسجد جامعي و بنده را به عنوان نامزد انتخاب كردند ولي ما به خاطر حفظ وحدت و انسجام شورا از كانديداتوري انصراف داده و نامزد اصلي ما براي رياست شورا محسن هاشمي بود، همچنين دوستان پيشنهاد دادند بنده نايب‌رييسي را قبول كنم كه احساس كردم ساير دوستان توانايي انجام اين مسووليت را دارند بنابراين از نامزدي نايب‌رييسي هم انصراف دادم و دكتر اميني با راي قاطع دوستان نايب‌رييس شوراي شهر پنجم شدند. وي با بيان اينكه سخنگوي شوراي شهر، علي اعطا و همچنين بهاره آروين و زهرا نژادبهرام منشي اول و دوم شدند، ادامه داد كه تا تشكيل جلسات رسمي شوراي پنجم، هيچ كدام از اين آرا جنبه قطعي ندارد. الويري در خصوص انتخاب سرپرست براي شهرداري نيز تصريح كرد: در دوران گذار كه ممكن است چند روز باشد بايد فردي به عنوان سرپرست انتخاب شود زيرا تا انتخاب نهايي شورا و حكم وزير كشور ممكن است مدت كوتاهي فاصله بيفتد كه من (الويري) به همراه نجفي براساس چارچوب‌هاي قانوني، فردي را كه در مجموعه شهرداري فعاليت مي‌كند و بازنشسته نيز نشده باشد به عنوان سرپرست انتخاب مي‌كنيم. اما اين سخنان الويري و اشاره او به انتخاب فردي به عنوان سرپرست براي شهرداري، حاشيه‌هايي را به وجود آورد كه شايد محمدعلي نجفي گزينه نهايي نباشد كه باعث شد مرتضي الويري دوباره درگفت‌وگويي با ايسنا اين موضوع را تكذيب و اصلاح كند و بگويد: «نجفي گزينه اصلي پست شهرداري تهران است و مطالب و شايعاتي كه گاهي اوقات مطرح مي‌شود، كذب است.» او در مورد چرايي انتخاب سرپرست براي شهرداري تهران گفت: از روز چهارشنبه اول شهريورماه، قاليباف ديگر شهردار تهران نيست و بايد براي انجام امور شهر، يك شهردار انتخاب شود، اما از آنجايي كه امضاي حكم نجفي توسط وزير كشور با توجه به فرآيند كاري وزير ممكن است چند روزي به طول انجامد و براي آنكه كارهاي تهران بر زمين نماند، اقدام به انتخاب سرپرست مي‌كنيم. الويري همچنين ديروز در خصوص سوگندنامه‌اي كه بايد نجفي به آن متعهد شود، توضيح داد: متن سوگندنامه مورد تاييد دكتر نجفي است و تاكيدي است بر رابطه شورا و شهرداري و نقش نظارتي شورا. اين سوگندنامه در دولت نيز توسط رييس‌جمهور خوانده مي‌شود در حالي كه رييس‌جمهور وظيفه قانوني براي اجراي قانون دارد و اين سوگندنامه تنها تاكيد بيشتر براي ايجاد قانون است.
اميني: انتخاب هاشمي در راستاي حفظ انسجام شورا بود
سيدابراهيم اميني، ديگر عضو شوراي پنجم كه به عنوان نايب‌رييس شورا انتخاب شد، در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: جلسه امروز درراستاي هدف كلي شوراي پنجم كه همان حفظ وفاق و همدلي و يكپارچگي است، برگزار شد و اعضا در محيطي صميمي و يكدست و يكدل، به كانديداهاي پيشنهادي راي اعتماد دادند. اميني تصريح كرد: «حتي براي حفظ اين همدلي، محسن هاشمي كه خودش هم تمايل به كانديداتوري شهرداري تهران داشت، وقتي ديد اعضا روي كانديداهاي ديگري اتفاق نظر دارند و ترجيح مي‌دهند از وي در پستي و جايگاهي ديگر استفاده كنند، به راي اكثريت گردن نهاد و از كانديداتوري شهرداري چشم پوشي كرد.»
وي با بيان اينكه اعضاي شورا با اين همدلي تلاش دارند تا از دغدغه‌هاي گذشته شهروندان در خصوص مديريت شهري و اداره شهر كم كنند در خصوص انتخاب محسن هاشمي به عنوان رياست شورا گفت: به نظرم انتخاب هاشمي، يكي از بهترين اتفاق‌هايي بود كه مي‌توانست بيفتد چرا كه با اين انتخاب اعضا نشان دادند كه با راي مردم به وي، احترام گذاشته‌اند و در عين حال به شايعاتي مبني براينكه جريان‌ها و دست‌هايي در كار است كه نمي‌خواهد وي مسووليتي در شهر و مديريت شهري داشته باشد، خاتمه دادند.
نژادبهرام: نجفي شهردار قطعي است
زهرا نژاد بهرام نيز كه پيش از اين به عنوان نماينده اطلاع‌رساني و سخنگوي شورا از وي ياد مي‌شد، بعد از اينكه علي اعطا جاي وي را گرفت و خود، به عنوان منشي جلسات انتخاب شد نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: جلسه ديروز، از حدود 8:30 آغاز وتقريبا تا 11:30 در فضايي كاملا آرام و صميمي و بدون هيچ گونه حاشيه‌اي ادامه داشت و درنهايت منتج به انتخاب اعضا هيات رييسه شد. وي نيز با تاكيد براينكه اين آرا تا راي‌گيري نهايي در نخستين جلسه رسمي شورا قطعي و رسمي نخواهد بود در خصوص حاشيه‌هاي انتخاب نجفي به عنوان شهردار تهران و اينكه گفته مي‌شود وي رييس موقتي و نمادين است و بعدها، اعضا فردي ديگر را انتخاب خواهند كرد گفت: «اصلا چنين چيزي صحت ندارد. نجفي با راي تمامي اعضا به عنوان شهردار «قطعي» و نهايي تهران انتخاب شده و دليلي ندارد كه بخواهيم فرد ديگري را انتخاب كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون