• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

بررسي صلاحيت 17 وزير پيشنهادي امروز پايان مي‌يابد

نوبت راي

« اعتماد» در گفت‌و‌گو با نمايندگان فراكسيون‌هاي مختلف پيش‌بيني‌ها و واقعيت‌هاي راي اعتماد را بررسي كرد

زينب صفري

 فضاي مجلس چند ساعت مانده به راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم همچنان رازآلود است. تقريبا هيچ نماينده‌اي حاضر نيست در همين ساعات پاياني هم به صورت رسمي از راي و نگاهش به وزرا بگويد. فراكسيون‌هاي سياسي مجلس هم تصميم نهايي خودشان را به صبح امروز و پيش از آغاز صحن علني موكول كردند. دفاعيات آخر رييس‌جمهور در جلسه امروز هم در راي نمايندگان تاثير خواهد داشت. با اين همه اما از ميان همان اظهارنظرهاي غيررسمي و برخي اظهارنظرهاي در لفافه چند نماينده‌اي كه با« اعتماد» سخن گفتند پيداست كه چند وزير كار سخت‌تري براي جلب اعتماد نمايندگان دارند، صحن مجلس ديروز بيشتر از چند جلسه قبل از آن صحنه رايزني‌ها و خوش و‌بش‌هاي نمايندگان فراكسيون‌ها و نمايندگان دولت با آنها بود. اطراف علي ربيعي، وزير پيشنهادي كار و رفاه ديروز شلوغ‌تر از هميشه بود. رسول خضري، عضو هيات‌رييسه فراكسيون مستقلين، خدادادي و عباسي نمايندگان اصولگرا ساعت‌هاي طولاني و در جريان بررسي صلاحيت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با او سخن مي‌گفتند و عبدالكريم حسين‌زاده، نايب رييس فراكسيون اميد ساعت‌هاي طولاني در حال گفت‌وگو با ساير اعضاي هيات رييسه فراكسيون اميد همچون عارف و پارسايي بود.
 از فراكسيون ولايي چهره‌هايي مانند نقوي حسيني، زاهدي، كوهكن، ذوالنوري، ادياني، پاپي‌زاده و محبي‌نيا بيشتر از بقيه در حال گفت‌وگو و رفت و آمد در ميان نمايندگان بودند. نقوي‌حسيني حتي دقايقي را هم با عارف، رييس فراكسيون اميد همكلام شد. از فراكسيون مستقلين كاظم جلالي، رييس اين فراكسيون در ميان نمايندگان راه مي‌رفت و با نمايندگان مختلفي گفت‌وگو مي‌كرد و دست آخر با روبوسي از آنها جدا مي‌شد. او دست در دست واعظي كه حالا قرار است رييس دفتر رييس‌جمهور باشد بين صندلي‌هاي نمايندگان حركت مي‌كردند تا واعظي با آنها ديده بوسي و خوش و بش كند. از جمله آنها نزديك به 10 دقيقه با عليرضا رحيمي نماينده تهران و شهروز حسن پور نماينده سلماس همصحبت شدند. گويا واعظي از تذكر رحيمي به خاطر عدم پاسخگويي جهرمي، وزير پيشنهادي ارتباطات به سوالات نمايندگان در صحن مجلس، دلخور شده بود و دوستانه اين دلخوري را با او در ميان مي‌گذاشت.

فضاي مثبت براي رحماني فضلي و بطحايي
گوشه ديگري از مجلس هم جمعي از نمايندگان از جمله نقوي حسيني، فولادگر، شاعري و چند نماينده ديگر اطراف پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي جمع شده بودند و او با هيجان موضوعي را توضيح مي‌داد. ظاهرا ماجرا به متني برمي‌گشت كه پورابراهيمي عليه يك وزير ادعا كرده بود. نمايندگان از پورابراهيمي خواسته بودند اگر سند و مدركي دارد ارايه كند و در غير اين صورت چنين ادعاهايي را مطرح نكند. احمد مازني هم كمي بعد به اين جمع اضافه شد و حدود نيم ساعت با شاعري به گفت‌وگو پرداختند. اما آن‌طور كه از شواهد امر پيداست و همانطور كه رحيمي، نماينده تهران هم پيش از اين در كانال تلگرامي خودش خبر داده بود فضاي مجلس نسبت به رحماني‌فضلي وزير پيشنهادي كشور و بطحايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش مثبت‌تر از دو هفته قبل شده است. اما در اين چند روز چه اتفاقي رخ داده كه فضاي مجلس نسبت به چهار وزيري كه شانس كمتري براي راي‌آوري داشتند تغيير كرده است؟بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد درباره شرايط راي آوري رحماني فضلي و بطحايي به «اعتماد» مي‌گويد: به هر حال ممكن است برخي وزرا بتوانند در حين رايزني‌ها و صحبت‌هاي‌شان با فراكسيون‌ها و نمايندگان نظرات آنها را جلب كنند و برخي هم نتوانند و شرايط‌شان رو به افول باشد. اما قطعا سه يا چهار وزير راي‌اعتماد مجلس را كسب نخواهند كرد. او با تاكيد بر اينكه فراكسيون اميد قرار است به صورت مستقل در فرآيند راي به وزراي پيشنهادي وارد شود و قصد هيچ ائتلافي با فراكسيون‌هاي ديگر نخواهد داشت، گفت: نظر فراكسيون امروز صبح و پيش از آغاز راي‌گيري به اطلاع اعضاي فراكسيون خواهد رسيد. آ‌ن‌طور كه او توضيح داد در جلسه صبح ديروز مجمع عمومي فراكسيون اميد با حضور ۹۰ نفر از اعضاي فراكسيون كميته‌هاي تخصصي گزارشي را در مورد ارزيابي‌هاي خود نسبت به وزارتخانه‌هاي مختلف ارايه دادند و دكتر عارف و برخي نمايندگان نظرات خودشان را در اين زمينه مطرح كردند. به گفته او فرم‌هايي با اسامي ۱۷ وزير پيشنهادي به اعضاي فراكسيون داده شد تا نظر مخالف و موافق خودشان را به صورت مخفي بنويسند.
 پارسايي مي‌گويد اين پاسخ‌ها همچنان پلمب شده در فراكسيون وجود دارد و صبح امروز قرار است با جمع‌بندي آنها نظر نهايي فراكسيون به اعضا اعلام شود. عليرضا رحيمي، نماينده تهران و عضو فراكسيون اميد هم در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره روند رو به بهبود آراي بطحايي، وزير پيشنهادي آموزش‌و‌پرورش به «اعتماد» مي‌گويد: حمايت‌هاي فرهنگيان از ايشان و همين‌طور تاييد مديريت و توانمندي او توسط شخصيت‌ها و گروه‌هاي مرجع در ميان فرهنگيان، در تغيير رويكردها نسبت به او موثر بوده است. خود آقاي بطحايي هم روشنگري‌هاي خوبي براي نمايندگان داشت.
او درباره رحماني فضلي هم مي‌گويد: آقاي رحماني فضلي توضيحاتش را علاوه بر توضيحات رسمي در صحن به‌‌صورت گروهي براي نمايندگان مطرح كردند و به شايبه‌ها پاسخ داد. از جمله ايشان توضيح داد كه 25 استاندار اصلاح‌طلب هستند و اگر ضعفي وجود دارد، ضعف در عملكرد استانداران است و نه اينكه نيروهاي مقابل دولت منصوب شده باشند. يا درباره نگرفتن حدود چهارميليون راي هم گفتند كه اين‌طور نبوده و ارزيابي خود ما هم در تهران اين بود كه حدود 50 هزار راي گرفته نشده است و نه چهار ميليون.

صبر در مورد وزير پيشنهادي ارتباطات
رحيمي مي‌گويد: فعلا درباره آقاي جهرمي بايد صبر كنيم. حواشي و چالش‌ها به صورت جدي ادامه دارد.
اما جعفرزاده، نايب‌رييس فراكسيون مستقلين هم در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: جلساتي كه با وزرا گذاشته شده و دفاع‌هاي وزرا از خودشان باعث شد تا ما نسبت به كساني كه از ابتدا مخالف بوديم، موافق شويم و حتي برعكس نسبت به برخي كه موافق بوديم، نظرمان عوض شود.
جعفرزاده تصميم فراكسيون مستقلين را به صبح امروز موكول كرد. او درباره وضعيت آذري‌جهرمي هم مي‌گويد: من ديروز از ايشان خواستم خارج از صحن جلسه‌اي بگذارد و با توجه به مطالبي كه در فضاهاي مجازي درباره ايشان منتشر مي‌شود به اينها پاسخ دهد. ايشان هم قول داد جلسه‌اي خارج از صحن بگذارد و پاسخ دهد.
 من از آقاي واعظي هم خواستم به اين موضوع توجه كند و قبل از اينكه مجلس وارد راي‌گيري شود، اين جلسه را برگزار كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون