• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

با انتشار فراخوان براي بهمن‌ماه

دومين جايزه ابوالحسن نجفي برگزار مي‌شود

هرچند نظرات گوناگوني درباره گسترش و برگزاري جوايز ادبي وجود دارد، با اين حال گاهگاه جوايز ادبي تازه‌اي هم راه‌اندازي مي‌شوند و مسلما برگزاركنندگان اين جوايز، در آن زمينه خاص احساس نيازي داشته‌اند.
از سال گذشته نيز جايزه ادبي ابوالحسن نجفي راه‌اندازي شده است. بي‌نياز از توضيح است كه برگزاركنندگان اين جايزه، اميدوارند با بر پايي اين رويداد فرهنگي، توجه بيشتري به حوزه ترجمه جلب شود و اين حوزه كه با مشكلات گوناگوني دست به گريبان است، قدري مجال بروز
بيابد و دست‌كم نوعي دلگرمي براي مترجمان ايجاد شود.
سال گذشته اين جايزه به كوشش شهر كتاب آغاز به كار كرد و گروهي از مترجمان داوري آثار را بر عهده گرفتند. ديروز نيز فراخوان دومين دوره‌ اين جايزه‌ در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت. در فراخوان اين جايزه اعلام شده است كه دومين دوره جايزه ابوالحسن نجفي با هدف پاسداشت ياد استاد نجفي در عرصه‌ ترجمه و تشويق مترجمان در اعتلاي زبان فارسي برگزار مي‌شود.
دومين دوره‌ جايزه‌ ابوالحسن نجفي توسط مركز فرهنگي شهر كتاب در بهمن امسال برگزار مي‌شود و از بهترين ترجمه‌ رمان و مجموعه داستان كوتاهي كه در سال ۱۳۹۵ منتشر شده، تقدير خواهد شد. هيات داوران اين دوره از جايزه نيز تركيبي مشابه سال گذشته دارد و گروهي مركب از ضياء موحد، حسين معصومي‌همداني، عبدالله كوثري، مهستي بحريني، موسي‌ اسوار، مژده دقيقي و محمود حسيني‌زاد، ارزيابي آثار متقاضيان را انجام مي‌دهند و دبيري جايزه را نيز علي‌اصغر محمدخاني بر عهده دارد.
سال گذشته آبتين گلكار با ترجمه‌ رمان «آشيانه‌ اشراف» نوشته‌ ايوان تورگنيف برگزيده‌ نخستين دوره‌ اين جايزه شد. زنده‌ياد ابوالحسن نجفي نه تنها با ترجمه آثاري همچون « شازده كوچولو»، « گوشه‌نشينان آلتونا»، «شيطان و خدا»، « ادبيات چيست»، « كاليگولا»، «عيش و نيستي»، «پرندگان مي‌روند در پرو مي‌ميرند» و... بخشي از مهم‌ترين آثار ادبي جهان را كه به قلم نويسندگاني مانند آنتوان دو سنت آگزوپري، آلبر كامو، ژان پل سارتر، تيري مونيه، رومن گاري و... به فارسي برگرداند كه در زمينه نگارش زبان فارسي و درست‌‌نويسي نيز فعاليت‌ها و تاليف‌هاي بسيار داشت كه از آن ميان مي‌توان به آثاري همچون «مباني زبان‌شناسي و كاربرد آن در زبان فارسي»، «اختيارات شاعري و مقالات ديگر در عروض فارسي»، «غلط ننويسيم»، «فرهنگ فارسي عاميانه»، «مباني زبان‌شناسي و كاربرد آن در زبان فارسي» و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون