• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3887 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور

علي‌اكبر صالحي:

طرف مقابل متوجه پيام فني ما مي‌شود

علي‌اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما، در مورد آخرين وضعيت اجراي برجام و توانمندي هسته‌اي ايران سخن گفت. چكيده‌هايي از سخنان وي به شرح زير است:
    برخي مي‌گويند صنعت هسته‌اي متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخوريد فايده‌اي ندارد.
  كساني كه با ارايه تصاوير فتوشاپي از چاله‌اي كه با سيمان پر شده بود مدعي شدند در قلب رآكتور اراك سيمان ريخته‌اند عذرخواهي يا استغفار كنند زيرا افكار عمومي را نابجا مشوش كردند.
  اگر اراده كنيم در فردو حداكثر تا پنج روز مي‌توانيم غني‌سازي 20 درصدي را آغاز كنيم. اين اقدام از نظر فني و حرفه‌اي پيام‌هاي گوناگون دارد و طرف مقابل پيام آن را مي‌فهمد.
  ما براي برجام خيلي زحمت كشيديم و آن را به آساني به دست نياورديم كه به آساني از دست بدهيم، ما برجام را قبول داريم به آن پايبنديم، مي‌خواهيم بماند و اين را در چارچوب مصالح و منافع ملي، منطقه‌اي، ان‌پي‌تي و بين‌المللي مي‌دانيم.
  اگر برجام را به هم بزنند كره شمالي به آنان مي‌گويد كه شما اصلا به قول و عمل‌تان هم وفادار نيستيد، فرض كنيم كه بخواهند موضوع آن كشور را به شكل سياسي و علمي حل و فصل كنند. اگر برجام را به هم بزنند كره شمالي مي‌گويد شما با ايران توافق كرديد و ايران هم اصرار دارد كه پابرجا بماند پس چرا آن را بر هم زديد.
  بزرگ‌ترين اولويت ما حفظ برجام است البته نه به هر قيمتي، اگر طرف مقابل با برجام همراهي كرد، بهتر؛ ما نيز همراهي مي‌كنيم اما اگر خواستند خدشه‌اي به آن وارد كنند اخطار و انذار داديم، اميدواريم چنين روزي نيايد وگرنه كاري مي‌كنيم كه شگفت‌زده شوند.
   سانتريفيوژ ‌آي‌آر8 آزمون مكانيكي‌اش را به خوبي پس داده است و فوق تصور ما بود فكر نمي‌كرديم كه اين آزمايش‌هاي مكانيكي را به خوبي سپري كند.
  هيچ محدوديتي در تحقيق و توسعه نداريم و طبق برجام مي‌توانيم در عرصه سانتريفيوژهاي پيشرفته كار تحقيقاتي كنيم در حالي كه ابتدا مايل نبودند اجازه دهند تحقيقات مربوط به سانتريفيوژ ‌آي‌آر8  را پيش ببريم. اكنون دو سانتريفيوژ بسيار پيشرفته داريم يكي آي‌آر6 و ديگري‌ آي‌آر‌8 كه آن را با جديت جلو مي‌بريم.
  دولت جديد امريكا دچار سردرگمي در راهبرد سياسي شده است و برخي دولت‌هاي منطقه نيز بر اين سردرگمي افزوده‌اند. اين مانع از پيش‌بيني اقدامات‌شان مي‌شود، با اين حال وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي، اقدامات‌شان را رصد مي‌كنند.
   اروپايي‌ها به صراحت اعلام كرده‌اند كه اگر امريكا نقض فاحش برجام كند اين كشور را همراهي نمي‌كنند و حتي شنيدم از جانب اتحاديه اروپا گفته‌اند كه در اين صورت به سازمان تجارت جهاني شكايت مي‌كنند، روسيه و چين هم كه مشابه همين مواضع را گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون