• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

عكاسان پارلمان محدود نمي‌شوند

گروه سياسي| قرار نيست محدوديتي براي خبرنگاران و عكاسان پارلمان ايجاد شود. اين را مهدي كيايي، مديركل فرهنگي و روابط عمومي مجلس در واكنش به خبري كه از دو روز قبل در راهروهاي مجلس شنيده مي‌شد، گفته است. ماجرا از اين قرار بود كه روز گذشته جعفرزاده ايمن‌آبادي، نماينده رشت از درخواست تعدادي از نمايندگان به هيات رييسه مجلس براي محدوديت حضور عكاسان در مجلس خبر داد. ظاهرا حاشيه‌هاي ايجاد شده توسط برخي از نمايندگان كه در قاب دوربين عكاسان خبري ثبت مي‌شود چندان براي آنها خوشايند نبوده است. در چند روز گذشته موضوع خوردن گلابي توسط قاضي‌پور، نماينده اروميه در حين بررسي صلاحيت وزرا و قبل‌تر از آن ماجراي سلفي نمايندگان با موگريني (مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا) در مراسم تحليف رييس‌جمهور حاشيه هاي زيادي ايجاد كرده و گويا برخي از نمايندگان را به صرافت محدود كردن حضور عكاسان و خبرنگاران انداخته است. 
حالا مهدي كيايي با تكذيب اظهارات درباره محدودسازي فعاليت خبرنگاران و عكاسان در مجلس گفته است: براساس اصل 69 قانون اساسي كه مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي كشور براي اطلاع عموم منتشر شود از ابتداي انقلاب تاكنون اين اصل خردمندانه قانون اساسي مورد توجه و اجرا بوده است و در هيچ برهه‌اي نيز محدوديتي اتخاذ نشده است. 
وي اظهار داشت در واقع اين اصل به دنبال آن است كه مردم بتوانند مذاكرات علني را استماع كرده و با قوانين مصوب و گزارش‌هاي مجلس شوراي اسلامي آشنا و از روند قانونگذاري در كشور مطلع شوند.
مديركل فرهنگي مجلس افزود: در واقع قانونگذار، با عقل و تدبير و خرد رفتار كرده و تاكيد كرده كه مجلس شوراي اسلامي به مثابه يك اتاق شيشه‌اي است كه وقايع آن بايد به طور كامل و شفاف براي ملت آشكار وعلني باشد و مردم كه خود صاحبان اصل انقلاب و مجلس هستند در جريان روند قانونگذاري در كشور قرار بگيرند. در همين راستا خبرگزاري خانه ملت نيز از مدتي قبل اقدام به انتشار تصويري و زنده همه جلسات علني مجلس از طريق سايت براي مخاطبان داخل و خارج كرده است. بر همين اساس طرح محدود كردن فعاليت عكاسان پارلمان به طور قطع ايده خوبي نبوده و مانند مواقع ديگري كه اين طرح مطرح شده بود اين‌بار نيز مورد قبول مجلس شوراي اسلامي نيست و قوه‌مقننه با محدودسازي فعاليت رسانه‌ها مخالف است. 
كيايي در مورد عكس‌هايي از سلفي گرفتن برخي نمايندگان با موگريني در مراسم تحليف و عكس‌هايي كه اين روزها از حواشي جلسات راي اعتماد منتشرشد، گفت: هرچند بهتر بود كه در روز تحليف آن عكس سلفي گرفته نمي‌شد و خود نماينده مورد نظر هم از اين موضوع اظهار تاسف و عذرخواهي كرد، اما متاسفانه اقدامات برخي رسانه‌ها به گونه‌اي بود كه اصل موضوع تحليف و شكوه و عظمت حضور بيش از 100 هيات عاليرتبه خارجي در مراسم كه در نوع خود بي‌نظير بود و نشان‌دهنده جايگاه و موقعيت ايران در عرصه جهاني است به حاشيه كشانده شد. وي با بيان اينكه طبيعي است كه رفتارهاي كلامي و غيركلامي افراد شاخص اعم از ورزشكاران، هنرمندان، نخبگان و سياستمداران هميشه مورد دقت و كنكاش رسانه‌ها و مردم است و طبيعتا اين افراد بايد دقت بيشتري بر اعمال و رفتارهاي كلامي و غيركلامي خود داشته باشند، تاكيد كرد: انتظار اين است كه رسانه‌ها نيز تنها به دنبال سوژه‌هاي حاشيه‌اي نباشند و اصل بر فرع ترجيح داده شود. 
وي خاطرنشان ساخت در طول روزهاي گذشته كه دستور كار مجلس شوراي اسلامي بررسي برنامه پيشنهادي وزراي كابينه در كميسيون‌ها و صحن علني مجلس بود، جلسات به طور متوالي و بي‌وقفه و گاه تا 12 ساعت در روز به طول مي‌انجاميد و رسانه‌ها انتظار مي‌رود از بزرگنمايي برخي موضوعات ساده و كم‌اهميت پرهيز كنند. 
وي در پايان تاكيد كرد: طرح موضوع محدود كردن فعاليت عكاسان صحيح نبوده و همواره هيات رييسه و نيز عموم نمايندگان محترم مجلس، حامي فعاليت مناسب‌تر رسانه‌ها در پوشش اخبار قوه‌مقننه هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون