• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

احمد توكلي در نامه‌اي به رييس‌جمهور خواستار شد

ليست اموال خود و فرزندان‌تان را منتشر كنيد

گروه سياسي| احمد توكلي باز هم دست به قلم شده و اين‌بار نامه‌اي خطاب به حسن روحاني رييس‌جمهور نوشته است. 
او كه در حال حاضر رييس هيات‌مديره ديده‌بان شفافيت وعدالت است در نامه خودش به رييس‌جمهور خواسته تا در جهت شفافيت هرچه بيشتر، فهرست اموال ودارايي‌هاي خود و فرزندانش را در اختيارعموم قراردهد. طبق قانون روساي جمهور قبل و بعد از دوره رياست‌جمهوري‌شان بايد ليست اموال خودشان را در اختيار قوه قضاييه قرار دهند. اما حالا توكلي از رييس‌جمهور خواسته تا فراتر از اين بند قانوني، رييس‌جمهور اموالش را به اطلاع مردم برساند. 
 در بخشي از نامه توكلي براي حصول اطمينان و اعتماد مردم از اينكه تصميماتي كه مسوولان مي‌گيرند متاثر از انگيزه‌هاي شخصي آنها نيست چند پيشنهاد مطرح شده است. توكلي خطاب به رييس‌جمهور نوشته است: حسب بررسي دقيق تجربيات موفق جهاني در امر پيشگيري و مبارزه با فساد، اقدامات زير را به جنابعالي، معاونان‌تان و همه وزراي كابينه دوازدهم پيشنهاد و بلكه جرأت مي‌كنم و از جانب همه ملت ايران، آنها را مطالبه مي‌كنم. 
او ادامه داده است: نخستين گام در پيشگيري موثر از فساد، شفافيت و ايجاد امكان نظارت عمومي است. لذا بنا بر تجربه بيش از ۶۰ كشور جهان، فهرست دقيقي از اموال و دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندان‌تان را براي اطلاع عموم مردم در اختيار رسانه‌ها قرار دهيد و آن را به صورت متناوب به روز نماييد. 
توكلي نوشته است: ذيل اين فهرست نيز به مردم ضمانت بدهيد كه اگر كسي چيزي بيش از آنچه را كه اعلام نموده‌ايد در مجموعه دارايي‌هاي شما شناسايي كرد، اولا اموال شناسايي شده را بدون كم و كاست به همان فرد مي‌بخشيد و ثانيا از سمت خود استعفا داده و هرگز به ساحت مسووليت‌هاي دولتي و عمومي باز نخواهيد گشت. 
توكلي در ادامه پيشنهادات خود آورده است: از همين امروز تمام مناصب و منافع خود در بخش خصوصي را واگذار كنيد و براي اجتناب از فساد «درهاي چرخان» ضمانت بدهيد كه حداقل تا دو سال پس از وزارت، به فعاليت‌هاي رده‌ بالا (عضو هيات‌مديره يا مديرعامل) در بخش خصوصي (به‌ويژه در حوزه مرتبط با مسووليت دوره صدارت) مشغول نخواهيد شد. اين كار در كشورهاي موفق در مبارزه با فساد به شكل قانوني و الزامي رايج است.  او نوشته است: متناسب با ضرورت‌هاي مقابله با فساد و تا هنگام تصويب قوانين مورد نياز آن، خود و وابستگان خود و تمام اعضاي دولت و تمامي مديران مجموعه وزارتخانه‌ها را از طرف معامله قرار گرفتن پروژه‌هاي دولتي به كلي محروم كنيد تا نشانه‌اي قابل اعتماد از صداقت مقامات و مديران بلندپايه دولت دوازدهم باشد. 
توكلي همچين به رييس‌جمهور پيشنهاد داده پيش از هر انتصابي از همه مديران‌تان تعهد مكتوب بگيريد كه به راهكارهاي فوق عمل مي‌كنند. 
او در پايان نوشته است: هر دستگاهي كه به فساد متهم شد در كنار تقاضا از سازمان بازرسي كل كشور براي رسيدگي ازسازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز دعوت كنيد براي بازرسي و تهيه گزارش براي جنابعالي به كمك بيايند. اكتفا به حراست‌ها با توجه با تعارض منافع موجود در ساختار فعلي كه مسوول حراست به حكم وزير نصب مي‌شود به روشني خلاف مصلحت است. 
ديده‌بان شفافيت و عدالت آمادگي كامل دارد در اين عرصه به ياري دولت محترم برخيزد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون