• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3892 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۷ شهريور

رييس كميته امداد : يارانه دهك هاي بالا را حذف كنيد

اعتماد| پرويز فتاح، رييس كميته امداد روز گذشته با حضور در جلسه علني مجلس، گزارشي از اقدامات و فعاليت‌هاي اين نهاد حمايتي ارايه داد و ضمن آنكه خواستار حذف يارانه دهك‌هاي بالا و افزايش يارانه دهك‌هاي پايين، معافيت مالياتي براي حاميان مددجويان تحت پوشش كميته امداد و اختصاص رديف ويژه بودجه براي پوشش بيمه‌اي نيازمندان همچون بيماران صعب‌العلاج شد، گفت: «دولت در سال گذشته حدود 97 درصد از رديف اعتباري اين نهاد را پرداخت كرد كه برداشت ما اين است كه دولت با وجود تنگناهاي مالي، وظايف خود را به درستي انجام داده است. سال 95 با عنايت مردم، كمك‌هاي مردمي 50 درصد رشد داشته و اين شاخص خوبي براي افزايش مشاركت مردم و اعتماد عمومي مردم است. در كميته امداد تخصيص اعتبار به مناطق محروم در اولويت بوده و هست. در سال گذشته با حمايت مجلس و دولت موفق شديم 10 درصد از آمار افراد تحت پوشش – معادل 175 هزار خانواده - را براي نخستين بار كم كنيم كه اين خروج هم به دليل اشتغال و خودكفايي بوده است. منابع كميته امداد به سمت افراد نيازمند سوق يافته و از محل صرفه‌جويي‌ها سطح جهيزيه و وام ضروري، حذف يا به حداقل رسيده اما در شهرهاي زير 20 هزار نفر و روستاها اختيار بيمه پايه مددجويان را از ما سلب كرده‌اند و فقط در مورد نيازمندان شهري در حال حاضر بيمه را عهده‌دار هستيم براين اساس تقاضا داريم در اين زمينه تجديدنظر صورت گيرد. همچنين دولت براي رفع سوءتغذيه كودكان كمتر از 6سال كه در حال حاضر 60 هزار نفرشان در نوبت دريافت سبد غذايي هستند، توسعه بيمه اجتماعي نسبت به چند ميليون مشاغل آزاد و قوانين حمايتي از زنان سرپرست خانوار اهتمام ويژه داشته باشد.»
به دنبال ارايه اين گزارش، رييس كميسيون اجتماعي، رييس مركز پژوهش‌ها و سه نفر از نمايندگان مجلس هم ديدگاه‌هاي خود در زمينه فعاليت‌هاي اين نهاد حمايتي را مطرح كردند.
كاظم جلالي، رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس نگاه ويژه‌اي به كميته امداد دارد، گفت: «كميته امداد به مقوله‌ اشتغال توجه ويژه‌اي دارد. ميزان وام خوداشتغالي در سال96، 2100 ميليارد تومان افزايش داشته در حالي كه در سال 95، هزار ميليارد تومان بوده است. غير از افزايش وام خوداشتغالي در سال 96، كميته امداد هم 1100 ميليارد تومان از منابع خود را براي وام خوداشتغالي استفاده كرده كه با احتساب اختصاص بودجه مجلس، اين رقم بالغ بر 3 هزار ميليارد تومان مي‌شود. يكي از مزاياي كميته امداد پالايش مددجويان است و بيش از 200 هزار شغل براي سرپرستان خانوار ايجاد شده و حدود 160 هزار مددجو يا خانوار تحت پوشش هم با اين ميزان اشتغالزايي از چرخه حمايتي خارج شده‌اند كه اقدام موثر و خوبي است.»
سيده حميده زرآبادي، نماينده مردم قزوين در مجلس هم از تفاوت ارايه خدمات از سوي كميته امداد در خارج از كشور با داخل كشور و محقق نشدن كامل ماموريت كميته امداد در زمينه توانمندسازي افراد و جذب مشاركت مردمي انتقاد كرد. اصغر مسعودي، نماينده ني‌ريز و محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس از ديگر نمايندگاني بودند كه در اين جلسه سخناني داشتند. عبدالرضا عزيزي، رييس كميسيون اجتماعي مجلس هم در اظهارات خود گفت: «سرانه خدمات حمايتي ماهانه براي هر نفر از مددجويان كميته امداد با احتساب افزايش آن در برنامه ششم توسعه 252 هزار تومان است؛ هر چند شاهد افزايش اين رقم نسبت به گذشته هستيم ولي رقم قابل توجهي نيست. با وجود اينكه دولت از كاهش تورم به عنوان دستاورد اقتصادي نام مي‌برد، گزارش‌ها از كاهش رشد درآمدهاي اقتصادي كشور خصوصا قشر ضعيف حكايت دارد. اين كاهش تورم كه بيان مي‌شود حقيقي نيست؛ تورم زماني كاهش مي‌يابد كه افزايش توليد داشته باشيم ولي امروز توليد در كشور بيمار است و نقدينگي در جامعه وجود دارد. كاهش تورمي كه در موردش صحبت مي‌كنند براي اين است كه نقدينگي را از ميان مردم جمع كردند و پولي وجود ندارد به همين دليل است كه مي‌گويند كاهش تورم داريم. قدرت مالي اقشار نيازمند پايين آمده و در خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد نيز اين روند وجود دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون