• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

قرعه بخش ريلي به نام هندي‌ها و ايتاليايي‌ها افتاد

ساخت واگن با روپيه و يورو

گروه اقتصادي

يكي از برنامه‌هاي اصلي دولت افزايش توجه و تمركز بر بخش ريلي است و در اين زمينه نيز تاكنون فعاليت‌هاي زيادي شده است به گونه‌اي كه چندي پيش روس‌ها بودند كه بعد از فرانسوي‌ها در بخش ريلي ايران و در ساخت واگن سرمايه‌گذاري كردند و حالا گويا شركاي ايتاليايي و هندي قصد دارند در اين بخش سرمايه‌گذاري كنند.
در همين رابطه هم قراردادي بين ايدرو و شركت‌هاي Firema ايتاليا و Titagroup هند به صورت فاينانس در زمينه ساخت واگن مسافربري در يكي از مناطق محروم كشور منعقد شد تا اين روال جدي‌تر پيگيري شود البته پيش از اين ديدار موضوعات آن پيگيري و مطالب مورد بحث قرار گرفته بود و با حضور هيات هندي و ايتاليايي مسوولان ايدرويي اين موضوع را جدي‌تر پيگير شدند.
به نظر مي‌رسد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه تمام هم‌و‌غم خود را در سال گذشته به سرانجام رساندن قراردادهاي خودرويي گذاشته بود امسال قصد دارد تا بخش حمل‌و‌نقل ريلي را به سرانجام برساند و سپس وارد فاز صنايع‌ هاي‌تك شود؛ موضوعي كه پيش از اين منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن اشاره و اعلام كرده بود كه در سال 96 بخش‌هاي تك و ريلي را بيش از ساير بخش‌ها مورد توجه قرار مي‌دهد.
منصور معظمي در ديدار با هيات مديران عالي شركت‌هاي صنعتي هندي از توافق سه‌جانبه ايدرو با دو شركت ايتاليايي و هندي براي ساخت واگن به صورت فاينانس خبر داد.
رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي‌ صنايع ايران (ايدرو) در اين ديدار كه هياتي از مديران عالي شركت‌هاي هندي فعال در زمينه‌هاي نفت، انرژي، تايرسازي، قطعه‌سازي و صنايع تكنولوژي‌هاي نوين حضور داشتند با بيان اينكه با مذاكرات انجام‌شده زمينه سرمايه‌گذاري مشترك در ايران توسط كمپاني‌هاي بزرگ هندي يك آغاز براي همكاري‌هاي بزرگ مي‌تواند باشد، گفت: ايران در تلاش است تا با فراهم كردن زمينه‌ همكاري‌هاي مناسب براي سرمايه‌گذاران خارجي بتواند حضور شركت‌هاي بزرگ هندي و پيشرو در صنايع مختلف را در كشور فراهم كند و همچنين فرصتي را براي حضور شركت‌هاي ايراني در هند به وجود بياورد.
وي ادامه داد: مجموعه ايدرو با نيم قرن سابقه در حوزه صنعت به خوبي از قواعد همكاري‌هاي بين‌المللي آگاه است و به آن اشراف دارد و آمادگي دارد علاوه بر مذاكراتي كه در حال انجام است زمينه‌هاي همكاري با شركت‌هاي پيشرفته هند را نيز با شركت‌هاي خصوصي ايراني به وجود بياورد.
معظمي با اشاره به ظرفيت‌هاي فراوان همكاري مشترك در زمينه‌هاي فعاليت‌هاي ايدرو به عنوان يك سازمان توسعه‌اي در ايران گفت: مذاكرات و تعامل ايجاد شده در زمينه سرمايه‌گذاري و توليد مشترك در ايران توسط كمپاني‌هاي بزرگ هندي مي‌تواند راهگشاي يك فعاليت مشترك بلندمدت باشد.
رييس هيات عامل ايدرو با اشاره به پتانسيل‌هاي فراوان براي توليد كالاهاي صنعتي و توان متخصصين و همچنين نيروهاي متخصص در ايران گفت: ايدرو با پنجاه سال تجربه در حوزه صنعت و همكاري با شركت‌هاي بين‌المللي و كشورهاي پيشرفته صنعتي دنيا، قوانين همكاري‌هاي بين‌المللي را به خوبي مي‌داند و آمادگي دارد علاوه بر مذاكرات فعلي زمينه همكاري شركت‌هاي پيشرفته هندي را در زمينه صنعتي با شركت‌هاي خصوصي ايراني تسهيل كند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه هدف ما توسعه روابط بين دوكشور است، گفت: ايدرو تلاش مي‌كند كه فرصت را براي حضور شركت‌هاي ايراني در هند و شركت‌هاي هندي در ايران فراهم كند.
در اين ديدار، سفير كشور هندوستان نيز حضور داشت كه مجموعه مذاكرات را براي روابط دو كشور به ويژه در حوزه همكاري‌هاي صنعتي مفيد و موثر توصيف كرد و از آمادگي دولت هندوستان براي تسهيل و تسريع فعاليت‌هاي مشترك صنعتي با ايران خبر داد.
سانوراب كومار، سفير كشور هندوستان هم در اين ديدار با اشاره به همكاري‌هاي قابل انجام در زمينه توليد صنعتي گفت: دولت هند براي تسريع فعاليت‌هاي مشترك صنعتي با شركت‌هاي ايراني آمادگي دارد.
البته در اين ديدار نوشاد فوربز، رييس كنفدراسيون صنعت هند با اعلام آمادگي اين كنفدراسيون براي همكاري با صنعتگران و شركت‌هاي دولتي و خصوصي ايراني گفت: اين كنفدراسيون دويست هزار شركت زيرمجموعه دارد و زمينه‌هاي فعاليت مشترك فراواني در ايران در مناطق مختلف وجود دارد و آمادگي كامل براي اين امر در اين كنفدراسيون وجود دارد.
در ديدار دكتر معظمي و هياتي ازمديران عالي شركت‌هاي هندي فعال در زمينه‌هاي نفت انرژي، خودرو، تايرسازي، قطعه‌سازي و صنايع تكنولوژي نوين به همراه سفير و رييس كنفدارسيون صنعت هند زمينه‌هاي همكاري‌هاي مشترك مورد بررسي قرار گرفت.
پيش از اين و در مردادماه بود كه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، توافقنامه‌اي سه جانبه ميان ايدرو، شركت آلستوم فرانسه و ايريكو (شركت توسعه صنايع ريلي ايرانيان) به منظور ورود تكنولوژي و دانش اين صنعت و همچنين ايجاد فاينانس ميلياردي فرانسوي‌ها در ايران به امضا رساند.
در مراسم امضاي اين توافقنامه، نماينده شركت آلستوم فرانسه به عنوان صاحب 60 درصد از پروژه اجرايي ساخت و توليد واگن‌هاي متروي شهري و حومه، منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و غلامرضا حسن‌نژاد، مديرعامل ايريكو به عنوان بزرگ‌ترين واگن‌ساز داخلي و مجري ايراني اين توافقنامه نسبت به اجرا و عملياتي شدن مفاد اين قرارداد و به سرانجام رسيدن بندهاي مذكور قرارداد تا پايان برنامه ششم توسعه ابراز اميدواري كردند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضاي اين توافقنامه گفت: با وجود ركود سال‌هاي اخير صنايع كشور، اما با تدبير دولت يازدهم و سياست‌هاي صنعتي كشور در برنامه ششم توسعه، توسعه صنايع ريلي جزو اولويت‌هاي دولت قرار گرفته است.
يك هفته بعد از آن بود كه روس‌ها پاي قرارداد جديد ريلي ايران نشستند و با سرمايه‌گذاري 80 درصدي روس‌ها در كارخانه واگن‌سازي ايران مقرر شد تا يكساله فعال شود.
در آن روز معظمي، رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: حجم سرمايه‌گذاري روس‌ها در قرارداد توليد مشترك واگن با ايران معادل ۸۰ درصد است؛ شركت ترنس مش هلدينگ روسيه بزرگ‌ترين شركت ساخت اتومبيل در اين كشور است از محورهاي مورد نظر در اين توافقنامه اين است كه حداكثر ساخت داخل با استفاده از توانمندي‌هاي كشور مدنظر قرار مي‌گيرد و مديريت به صورت چرخشي خواهد بود. علاوه بر اين منابع مالي از طريق شركت مشترك تامين خواهد بود كه از طريق شركت روسي تامين مي‌شود.
گفتني است كه سال گذشته شوراي اقتصاد مصوبه‌اي براي ساخت 2 هزار دستگاه واگن جهت استفاده در مترو مصوب كرد كه هماهنگي اين كار برعهده سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است. طبق نيازسنجي‌هاي صورت گرفته توسط وزارت كشور به 8 تا ۱۰ هزار واگن نيازمنديم و اين تعداد جداي از ميزان واگن‌هاي مورد نياز شهري است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون