• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

به دنبال امضاي قرارداد ايران با فرانسه

سرانجام گاز همراه با نفت جمع‌آوري مي‌شود

گروه: اقتصادي

قرارداد پروژه بازيافت و مصرف گاز مشعل پالايشگاه دوم پارس جنوبي (فازهاي ٢ و ٣)، بين شركت ملي نفت ايران و كنسرسيومي متشكل از شركت
SOFREGAZ فرانسه و شركت صنعت سازه‌ثمين امضا شد. براساس اين طرح، گازهاي همراه نفت جمع‌آوري شده و در بخش‌هايي كه مورد نياز است استفاده مي‌شود، تا هم ارزآوري حوزه نفت و گاز كشور بالاتر رود و هم آسيب‌هاي زيست محيطي ناشي از سوزاندن اين گازها كه همراه خود، نفت هم دارند، كمتر مي‌شود.
تكنولوژي حوزه نفت ايران، فناوري هزينه‌بر و كم‌بهره‌اي است. به بيان ديگر قديمي بودن تكنولوژي كشور سبب شده تا بهره‌وري از ميادين نفت و گاز كشور كمتر از حدي كه استانداردهاي جهاني فراهم آوردند، باشد. ظرف اين سال‌ها همواره هدر رفت بالاي منابع كشور مورد انتقاد قرار مي‌گرفت اما به دليل تحريم‌ها و مهم‌تر از آن، كم توجهي به اين سرمايه ملي، تاكنون اقدام موثري در اين رابطه صورت نگرفته است.
وزير نفت، در چهار سال دولت يازدهم چند بار مورد نقد مجلس و مخالفان قرار گرفت كه براي جمع‌آوري گازهاي همراه نفت اقدام موثري انجام نمي‌دهد. حتي در ميانه بهمن ماه سال گذشته، جواد كاظم نسب‌الباجي، نماينده اهواز مجلس، طي تذكر كتبي از وزير نفت نسبت به عدم جمع‌آوري گازهاي همراه نفت سوال كرد. با اين همه به نظر مي‌رسد وزارت نفت براي جامه عمل پوشاندن به اين خواسته، زمان بيشتري مي‌خواست و حالا در نخستين روزهاي آغاز به كار دولت دوازدهم اين اقدام عملي شد.  قرارداد پروژه بازيافت و مصرف گاز مشعل پالايشگاه دوم پارس جنوبي (فازهاي ٢ و٣)، صبح روز گذشته بين شركت ملي نفت ايران و كنسرسيومي متشكل از شركت SOFREGAZ فرانسه و شركت صنعت سازه ثمين امضا شد.  در جلسه انعقاد اين قرارداد، علي‎محمد احمدي، مجري طرح توسعه پايدار پارس جنوبي به نمايندگي از شركت ملي نفت ايران، يان‎اوبري لوكمت، مديرعامل شركت SOFREGAZ فرانسه و كوروش آهنج، مديرعامل شركت صنعت سازه ثمين حضور داشتند و به امضاي اين قرارداد دست زدند.
راهبرد بازيافت و مصرف گاز فلر به عنوان موثرترين فناوري و روشي پيشرفته در دنيا براي جمع‎آوري گازهاي مشعل پالايشگاه‎ها و تاسيسات مشابه صنعتي كاربرد دارد. شركت ملي نفت ايران، پس از اندازه‎گيري و شناخت وضع موجود و بر اساس اهداف تعريف شده مبني بر رفع آلايندگي‎ها و بازيافت و مصرف گازهاي مشعل، براي انتخاب پيمانكار براي اجرايي كردن اين راهبرد، مناقصه‎اي با حضور شركت‎هاي داخلي و خارجي فعال در پروژه‎هاي بازيافت گاز مشعل برگزار كرد كه سرانجام كنسرسيومي متشكل از شركت فرانسوي SOFREGAZ فرانسه و شركت ايراني صنعت سازه ثمين با قيمت تقريبي ۴۲ ميليون يورو برنده و براي اجراي اين پروژه انتخاب شدند.
پيش‌بيني مي‌شود از مهم‌ترين دستاوردهاي اين قرارداد جلوگيري از هدررفت ثروت ملي با بازيافت روزانه حدود نيم ميليون متر مكعب گاز مشعل، جلوگيري از انتشار مقادير زيادي گاز دي‎اكسيدكربن، قابليت تعميم و استفاده از تجارب و فناوري اين پروژه در ديگر فازهاي پارس جنوبي، قابليت جمع‎آوري و تزريق گاز مشعل به مخازن نفت و گاز براي افزايش برداشت و حفاظت از محيط زيست و بهبود نسبي كيفيت هوا به منظور پيشگيري و تامين شرايط سلامت مردم و كاركنان شاغل در منطقه اشاره كرد.
در رابطه با اهميت استفاده از جمع‌آوري گازهاي همراه با نفت، پيش‌تر علي كاردر آبان ماه سال 93 به عنوان معاون سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت ايران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فراخوان عمومي مزايده فروش گازهاي ارسالي به مشعل، گفته بود: از ميزان گاز مشعل مورد مزايده، بخش خصوصي مي‌تواند سه هزار مگاوات برق توليد و به خارج از كشور صادر كند. اين در حالي است كه هم‌اكنون روزانه يك هزار مگاوات برق از كشور به خارج صادر مي‌شود.
كاردر ارزش افزوده توليد سه هزار مگاوات برق را 5/1 ميليارد دلار با احتساب نرخ بين‌المللي در سال عنوان كرد و با بيان اينكه اين پروژه از بارزترين پروژه‌ها در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي است، اعلام كرد: كشور مي‌تواند در كوتاه‌ترين زمان ممكن از سوزاندن گازهاي مشعل جلوگيري و ايجاد ارزش افزوده و در بخش ديگر از آلودگي محيط زيست نيز جلوگيري كند. در عين حال از اجراي اين پروژه‌ها هنوز خبري نيست.

بايد 500 ميليون دلار در بخش بازيافت و مصرف گاز فلر سرمايه‌گذاري شود
پس از بسته شدن اين قرارداد، تعدادي از مديران حوزه انرژي كشور به اظهارنظر در مورد اهميت اين قرارداد پرداختند. درهمين رابطه محمد مشكين‌فام، مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه كاهش آلاينده‌هاي صنعتي يكي از دغدغه‌هاي مسوولان است، گفت: انعقاد اين قرارداد فتح‌البابي است براي ساير طرح‌هاي پارس جنوبي در حوزه كنترل آلاينده‌ها.
وي ادامه داد: اين طرح از دو منظر سلامت كاركنان و از بعد جهاني بسيار حايز اهميت است زيرا 75 درصد‌ آلاينده‌هاي صنعتي جهان توسط 10 كشور توليد مي‌شود كه ايران رتبه سوم جهان و رتبه اول خاورميانه را دارد.  مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به بروز موانع در اجراي پروژه‌هاي كنترل آلاينده‌ها در دوران تحريم، تصريح كرد: اميدواريم بعد از برجام مشكل اجراي پروژه‌هاي آلودگي فلرينگ حل شود. اين پروژه با اعتبار 40 ميليون يورو آغاز شده و اميدواريم در موعد مقرر به نتيجه برسد. وي با بيان اينكه تاكنون 70 ميليارد دلار در پارس جنوبي سرمايه‌گذاري شده است، گفت: پيش‌بيني ما اين است كه ميزان سرمايه‌گذاري‌ها به 90 ميليارد دلار برسد و در اين صورت براي 12 فاز ديگر پارس جنوبي بايد 500 ميليون دلار در زمينه فلرينگ اجرا شود.  مشكين‌فام اضافه كرد: علاوه بر فلرينگ براي پساب مواد نفتي برنامه‌ريزي كرده‌ايم اجراي پروژه‌هاي آن در حال پيگيري است.

تعريف 50 پروژه براي كنترل آلاينده‌ها
ركن الدين احمدي، مجري طرح توسعه پايدار منطقه پارس جنوبي با اشاره به شروع پيگيري اين پروژه در دوران وزارت رستم قاسمي، گفت: اين طرح در ابتداي وزارت آقاي زنگنه ادامه يافت و هم‌اكنون به مرحله انعقاد قرارداد رسيده است.  وي افزود: 10 برابر فلري كه مي‌بينيم آلودگي در هوا منتشر مي‌شود؛ فلر را به عنوان نخستين پروژه آغاز كرديم و اين طرح در 4 فاز و 50 پروژه تعريف شده كه قرارداد امروز، نخستين پروژه از مجموعه اين پروژه‌هاست.

يك ميليون مترمكعب گاز خوزستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد
كورش آهنج، مديرعامل شركت صنعت سازه ثمين اظهار داشت: در اين پروژه همكاري تنگاتنگي با شركت sofregaz خواهيم داشت و انتقال تكنولوژي انجام مي‌شود. وي اظهار داشت: در اين پروژه از گازهايي كه در حال سوختن است استفاده مي‌شود و پول پروژه در كمتر از يك سال برمي‌گردد.  وي افزود: در مناطق نفت‌خيز جنوب هم همكاري خود را آغاز كرده‌ايم و يك ميليون متر مكعب گازي كه در خوزستان مي‌سوزد، مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ به اين اميد كه هيچ فلري سوزانده نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون