• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

هنداونه روي دست كشاورز ترك خورد

درحالي كه مشكل گراني يا ارزاني محصولات كشاورزي در بازار وجود دارد و درحال حاضر نرخ خريد هر كيلوگرم هندوانه از كشاورز سرمزرعه تا ۵۰ تومان كاهش يافته است، وزير كشاورزي روز گذشته وعده داد كه اين مشكل به طور ريشه‌اي ظرف كمتر از يك سال آينده رفع شود. موضوع توليد بيش از اندازه يا كمتر از نياز يك محصول كشاورزي در كشور از سال‌هاي متمادي وجود دارد و دولت براي جلوگيري از ضرر و زيان توليدكنندگان در برخي محصولات اقدام به خريد تضميني و توافقي محصولات آنها به قيمتي فراتر از بازار مي‌كند تا از اين طريق از ميزان ضرر و زيان توليدكنندگان بكاهد.
برخي از محصولات اما شامل اين خريد توافقي و تضميني نمي‌شود و كشاورزان باوجود زحمت و سرمايه‌گذاري‌اي كه كرده‌اند حتي امكان برداشت محصول خود از زمين‌هاي كشاورزي را ندارند و قيمت در بازار به شكلي تعيين مي‌شود كه حتي پاسخگوي هزينه‌هاي برداشت و حمل و نقل به بازار عمده‌فروشي محصول نيست. بنا بر اين گزارش روز گذشته نيز فيلمي از يك كشاورز در فضاي مجازي منتشر شد كه كشاورز با مشاهده خريد هر كيلوگرم از اين محصول با قيمت 50 تومان در سر زمين، محصولات خود را از بين مي‌برد.
حسين مهاجران، رييس اتحاديه بارفروشان ميوه و تربار در اين باره به تسنيم گفت: در حال حاضر هر كيلوگرم هندوانه در ميادين ميوه و تر‌بار به قيمت 200 تا 300 تومان از كشاورز خريداري مي‌شود اما اگر اين محصول كيفيت كمتري داشته باشد قيمت‌هاي پايين‌تري دارد و حتي ممكن است هر كيلو 50 تومان نيز خريداري نشود. هندوانه‌اي كه در پشت وانت و برخي از واحدهاي صنفي به قيمت هر كيلوگرم 300 تومان خريداري مي‌شود به قيمت همان 50 تومان از كشاورزان خريداري‌ شده است. هندوانه موجود در بازار از شهرستان‌هاي اراك، همدان و اطراف تهران به كشور مي‌آيد كه متوسط هزينه حمل‌ونقل اين محصولات تا تهران حدود هر كيلوگرم 100 تومان است.
در گزارشي كه تسنيم چندي پيش نيز درباره وضعيت كشت و مشكلات توليد هندوانه در كشور منتشر كرده، آمده بود كه سيد عمران تقوي، مدير كشاورزي شهرستان كهگيلويه به صراحت اعلام مي‌كند كه متوسط خريد هر كيلوگرم هندوانه از كشاورزان منطقه حدود 70 تومان است. به دليل بسته شدن مرزها در استان‌هاي مرزي كشور، استقبال خوبي از خريد هندوانه كشاورزان صورت نگرفت. امسال به دليل نبود بازار مناسب قيمت فروش هندوانه در كهگيلويه به 700 ريال رسيد.
تقوي به برنامه‌هاي جهاد كشاورزي براي جايگزين كردن محصولات با مصرف كم آب به جاي هندوانه اشاره كرد و يادآور شد: با توجه به اينكه هندوانه، يونجه و برنج محصولات پر مصرفي هستند ما در فصل‌هاي زراعي آينده برنامه داريم كه كشاورزان را به سمت محصولات استراتژيك مانند كلزا سوق دهيم. در اين گزارش همچنين كشاورزان از عدم سوددهي در كشت محصول خود گلايه مي‌كنند كه مشابه اين گلايه‌ها در محصولات ديگري مانند: سيب زميني، پياز، سيب‌درختي، گوجه فرنگي، انگور و غيره نيز در گذشته مشاهده شده بود و مانند دور باطلي هرساله ادامه دارد اما محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي روز گذشته در آغاز سال زراعي سال جاري جديد خبر مهمي داد كه گويا رفع‌كننده اين مشكل طي يك سال آينده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون