• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

نخستين مصاحبه استراتژيست ارشد سابق كاخ سفيد پس از اخراج

« بنن» جنگ با سران جمهوريخواه را كليد زد

ميثم سليماني

 

استيو بنن، استراتژيست ارشد كاخ سفيد كه او را مرد پشت‌پرده تمام اقدامات دونالد ترامپ در كمپين انتخاباتي و حتي در كاخ سفيد مي‌دانستند، حالا پس از خروج از دولت، در نخستين مصاحبه تلويزيوني خود، در برنامه 60دقيقه شبكه CBS با مجري‌گري چارلي رز حضور پيدا كرد. بنن در مصاحبه تفصيلي خود از دونالد ترامپ دفاع كرد و در مورد مسائلي صحبت كرد كه تا پيش از آن كمتر مطرح شده بود. چارلي رز در خصوص مباحثي همچون اختلافات بنن با جمهوريخواهان، اوباماكر، مهاجرت، مناقشه تجاري با چين، دخالت روسيه در انتخابات امريكا و موضوع كره شمالي و... سوالاتي پرسيد كه پاسخ‌هاي آن نيز بسيار جالب توجه بود. از طرفي ديگر شرايط مصاحبه ميان دو طرف به‌شدت چالشي بود. چارلي رز، مجري كهنه‌كار شبكه خبري كه شايد كمتر در برنامه‌هاي خود با لحني تند و عصبي سخن مي‌گفت نيز در بخش‌هايي از مصاحبه به‌خصوص در موضوع مهاجرت، نسبت به نوع نگاه بنن عصبي به نظر مي‌رسيد. حتي در طرف مقابل نيز استيو بنن زماني كه بحث در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا مطرح شد و چارلي رز سوال‌هاي چالشي خود در اين زمينه را مطرح كرد، سعي مي‌كرد تا كنترل اعصاب خود را حفظ كند ولي نبض كنار صورت او به شكل بسيار مشهودي تكان مي‌خورد كه نشان مي‌داد او نيز عصبي شده است.
بنن در اين مصاحبه به‌شدت عليه ساختار واشنگتن و حزب جمهوريخواه انتقاد كرد. او به رسانه‌ها نيز تاخت و گفت: من فكر نمي‌كنم ترامپ نياز به واشنگتن‌پست، نيويورك‌تايمز و CBS داشته باشد. آنها در تلاش براي از بين بردن دونالد ترامپ هستند و تنها منافع خود را در نظر مي‌گيرند. او در دفاع از استفاده ترامپ از توييتر نيز گفت: او مي‌داند كه از طريق توييتر مي‌تواند به طور مستقيم با افرادي كه مخاطب او هستند صحبت كند. او گاهي اوقات صحبت‌هايي را مي‌كند كه حزب مخالف آن است، اما او نمي‌خواهد در يك مكان متوقف شود. بنن تاكيد كرد كه حتي جان كلي، رييس جديد كاركنان كاخ سفيد نيز نمي‌تواند او را كنترل كند، چرا كه او دونالد ترامپ است كه به طور مستقيم با مردم صحبت مي‌كند.
اما يكي ديگر از بخش‌هاي جنجالي اين مصاحبه، بخش مربوط به اخراج جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي بود. چارلي رز به بنن گفت: كسي به من گفت كه شما اخراج جيمز كومي را به عنوان بزرگ‌ترين اشتباه تاريخ سياسي خوانديد، در اين خصوص توضيح مي‌دهيد؟ بنن در پاسخ به اين سوال گفت: اين موضوع حتي براي من بسيار مبهم  است اما شايد اين را بتوان در تاريخ سياسي مدرن خواند. رز نيز در پاسخ گفت: پس شما مي‌گوييد اخراج جيمز كومي بزرگ‌ترين اشتباه در تاريخ سياسي مدرن بود. بنن نيز در پاسخ گفت كه اگر شما اين را در ارتباط با حرف من مي‌دانيد، پس من هم آن را اين‌گونه نامگذاري مي‌كنم.
گفتني است پيش‌تر گزارش شد كه در روزهاي پيش از تصميم‌گيري ترامپ براي اخراج كومي در اوايل ماه مه ‌ميلادي، بنن شديدا عليه اخراج كومي از اف بي‌آي استدلال كرده است. گفتني است در آن دوره كومي كه پيگيري پرونده دخالت روسيه در انتخابات سال 2016 رياست‌جمهوري را برعهده داشت، در حال بررسي تمامي ارتباطات كمپين ترامپ با مسكو بود. با اين وجود تعدادي از افراد نزديك ترامپ از جمله جرد كوشنر، مشاور ارشد از اخراج كومي حمايت كردند. اما بنن در آن دوره به‌شدت مخالفت كرد و به نوشته مجله نيويورك، او در كاخ سفيد عنوان كرد كه «شما نمي‌توانيد اف‌بي‌آي را به آتش بكشيد.»
اما اين تصميم در نهايت شرايط را بدتر كرد و منجر به تعيين رابرت مولر، رييس سابق اف‌بي‌آي به عنوان دادستان ويژه پرونده رسيدگي به دخالت روسيه در انتخابات شد. بنن در مصاحبه خود عنوان كرد، اف‌بي‌آي يك نهاد است. رييس مجلس نمايندگان يك نهاد است، رهبر اكثريت يك نهاد است و دادگستري نيز يك نهاد ديگر است. آنها از يك منطق نهادي تبعيت مي‌كنند و شما نمي‌توانيد گرفتار فرد شويد.
بنن عنوان كرد كه اگر كومي اخراج نمي‌شد، مولر به عنوان دادستان ويژه انتخاب نمي‌شد و تحقيقات مولر را در گستره وسيعي نمي‌ديديم. رز از بنن پرسيد كه آيا معتقد است كه مولر بايد اخراج شود، بنن گفت: من اين كار را انجام نمي‌دادم و در كاخ سفيد نيز چنين بحثي در دست اقدام نيست. گفتني است ترامپ بارها عنوان كرده كه مولر قصد شكار جادوگر را دارد. اگرچه مشخص نيست كه ترامپ به طور جدي به دنبال اخراج مولر است، اما گزارش شده است كه او در حال بررسي قدرت عفو خود است، زيرا تحقيقات مولر روزبه‌روز گسترش مي‌يابد.
اما استيو بنن در مصاحبه خود با چارلي رز تاكيد كرد كه قصد دارد به جنگ نهادهاي مربوط به جمهوريخواهان برود و عليه آنها اقدام كند. رز در سوال خود عنوان كرد كه شما مي‌خواهيد با پل رايان وارد جنگ شويد و او نماينده يك نهاد است، بنابراين شما مي‌خواهيد به جنگ با او برويد، اما نمي‌خواستيد به جنگ با جيمز كومي برويد، زيرا شما فكر مي‌كنيد كه او نماينده يكي ديگر از نهادها را بر عهده دارد، آيا اين دو موضوع در تضاد با يكديگر نيستند؟ بنن اما در پاسخ گفت اگرچه ميچ مك كانل و پل رايان نمايندگان نهاد خود هستند اما اگر آنها تغيير كند، نهاد آنها نيز مي‌تواند دچار تغيير شود، اما برعكس ماهيت نهادي مانند اف‌بي‌آي به خصوص در رابطه با تحقيقات كار خود را انجام مي‌دهد و احتمالا با تغيير رييس، سياست آن تغييري نخواهد كرد.
رز از بنن پرسيد حالا كه شما خارج كاخ سفيد هستيد، مي‌خواهيد با آنها وارد جنگ شويد؟ او در پاسخ گفت، كاملا. رز در طرف مقابل پرسيد آيا باتلاق را تميز كرديد؟ بنن نيز در پاسخ گفت: باتلاق 50 سال است كه ساخته شده، حالا بياييد در مورد آن صحبت كنيم. باتلاق يك مدل تجاري است. يك سيستم يك مشاوره و لابي‌گري است كه در واشنگتن‌دي‌سي وجود دارد.
در بخش ديگري از مصاحبه بنن ادعايي را عليه جمهوريخواهان مطرح كرد كه برمبناي آن ميچ مك كانل و پل رايان را متهم به تلاش براي لغو انتخابات 2016 كرد. او تاكيد كرد كه آنها علاقه زيادي داشتند تا شرايط را به سمتي ببرند تا انتخابات لغو شود. بنن عنوان كرد كه آنها نمي‌خواهند دستور كار ملي‌گرايانه، اقتصادي و پوپوليستي ترامپ را اجرا كنند. اين بسيار واضح است كه آنها شبانه‌روز دنبال اين موضوع بودند. مك كانل در نخستين ملاقات خود حتي قصد نداشت به برج ترامپ بيايد اما در نهايت عقب‌نشيني كرد. وي افزود: آنها به شما كمك نمي‌كنند مگر اينكه مجبور شوند. اگر آنها از رييس‌جمهور حمايت نكنند بايد پاسخگو باشند. در حال حاضر هيچ پاسخگويي از سوي آنها وجود ندارد. آنها از برنامه‌هاي رييس‌جمهور حمايت نمي‌كنند و همه اين را در اين شهر مي‌دانند.
چارلي رز در بخش ديگري از مصاحبه در خصوص اوباما كر پرسيد و گفت وقتي كه به ليست برنامه‌هاي ترامپ مي‌رسيم، بحث برداشته شدن اوباماكر مطرح مي‌شود، او مي‌خواست تا اوباماكر را جايگزين كند، چه اتفاقي افتاد. بنن جواب داد كه ما جلساتي با سران جمهوريخواه داشتيم، خاطرم هست كه پل رايان، رييس مجلس نمايندگان گفت: ما هفت سال است كه مي‌خواهيم اين كار را انجام دهيم. ما 50 بار براي اين موضوع راي‌گيري كرديم، ما اين كار را بهتر از هر كسي مي‌توانيم انجام دهيم. ما مي‌دانيم چگونه آن را لغو و چگونه آن را جايگزين كنيم و بنا بود كه اين كار هرچه سريع‌تر انجام شود و سپس بحث ماليات مطرح شود. اما در نهايت اين اتفاق رخ نداد. بنن در ادامه تاكيد كرد كه من آنها را سرزنش نمي‌كنم. همان‌طور كه مي‌دانيم اختلافات گسترده‌اي در حزب جمهوريخواه وجود دارد. اما بايد به شما بگويم كه رهبري حزب اين موضوع را در زمان اقدام براي جايگزيني و لغو اوباماكر نمي‌دانست. استيو بنن در خصوص لغو قانون داكا گفت: من اكنون پس از لغو داكا نگران آن شدم كه مجلس نمايندگان را از دست بدهيم. ترس من اين است كه اگر ما در اين شش ماه فرصت براي جايگزين قانون داكا به نتيجه منطقي نرسيم، در ماه فوريه و مارس يك جنگ داخلي در داخل حزب جمهوريخواه رخ مي‌دهد و اين كار تا قبل از انتخابات ميان‌دوره‌اي 2018 غيرمنطقي به نظر مي‌رسيد. هرچند چارلي رز تلاش كرد تا از جملات بنن اين واژه را بيرون بكشد كه آيا رييس‌جمهور اشتباه كرده، اما در نهايت گفت: من فكر مي‌كنم كه رييس‌جمهور روي شهروندان امريكا تمركز دارد. چارلي رز اما عنوان كرد كه امريكا به چشم مردم جايي است كه افرادي كه توانستند به اينجا بيايند، جايگاهي پيدا كنند و به اقتصاد كمك كنند و به همين دليل مردم براي امريكا احترام قايلند. امريكا برپايه مهاجرت بنا شده و به نظر مي‌رسد كه مي‌خواهيد آن را متوقف كنيد؟ اما بنن گفت كه شما نمي‌توانيد بيشتر اشتباه كنيد، امريكا برپايه شهروندانش ساخته شده است. چارلي رز اما گفت ما همه مهاجر هستيم، اما بنن معتقد است كه اين القايي است كه چپ‌ها به آن باور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون