• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

چهره‌ها- خبرها

پايان مذاكرات اروپا با تركيه اشتباهي تاكتيكي و راهبردي خواهد بود

«الكسيس سيپراس»، نخست‌وزير يونان از قطع مذاكرات براي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا انتقاد كرد. وي در حاشيه نمايشگاهي اقتصادي در كشورش گفت: «پايان مذاكرات با تركيه اشتباهي تاكتيكي و راهبردي خواهد بود. اشتباه است كه درها را ببنديم و چشم‌انداز پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا را از بين ببريم.» يونان به اين وسيله اعلام كرد كه مواضعش با آلمان متفاوت است. «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان و «مارتين شولتس» رقيب وي در انتخابات پارلماني آتي، در جريان نخستين مناظره تلويزيوني اعلام كرده بودند كه از ادامه مذاكره براي پيوستن تركيه در اتحاديه اروپا حمايت نمي‌كنند. مذاكرات براي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا از سال 2005 آغاز شده است و تاكنون به 16 مورد از 35 مورد پرداخته شده كه به استانداردهاي اروپايي براي عضويت اين كشور در اروپا ارتباط دارند.

 

حضور خارجي‌ها در سوريه بدون اجازه دمشق، نقض قوانين بين‌المللي است

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در كنفرانس خبري با ايمن الصفدي، وزير خارجه اردن در امان اعلام كرد: ما اوضاع در عراق، ليبي و يمن را مورد بررسي قرار داديم و بر لزوم حل و فصل اين بحران‌ها از طريق تعيين سرنوشت اين كشورها توسط مردم‌شان تاكيد كرديم. وزير خارجه روسيه همچنين گفت: ما در ديدار با وزير خارجه اردن به بررسي مناطق كاهش تنش در جنوب سوريه كه در حال برقرار شدن است، پرداختيم. لاوروف تصريح كرد: ما با امان در مورد تحكيم هماهنگي‌ها جهت مبارزه با تروريسم توافق كرديم. وزير خارجه روسيه همچنين اظهار كرد: ما بر لزوم حل مساله فلسطين بر اساس طرح صلح عربي توافق كرديم. وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در مورد تغيير رويكرد عربستان در قبال سوريه اظهار كرد: عربستان عملا در حل و فصل بحران سوريه جدي است و رياض حمايت خود را از روند مذاكرات در آستانه اعلام كرد. لاوروف گفت: ما رويكردهاي مشتركي با اردن درخصوص سوريه داريم. معيارهاي دوگانه‌اي در زمينه النصره وجود دارد و اعضا در ائتلاف آن بيشتر شده و ائتلاف ضد داعش تلاش مي‌كند آن را حفظ كند. وزير خارجه روسيه تصريح كرد: هركس كه بدون موافقت دمشق وارد سوريه شده است، قانون بين‌المللي را نقض كرده است. روسيه زماني كه وارد سوريه شد، اين كار را بنا به دعوت دولت قانوني سوريه انجام داد و اين مساله درخصوص حضور حزب‌الله و ايران در سوريه نيز صدق مي‌كند.

 

تاكيد وزراي خارجه ايران و پاكستان بر موضع‌گيري هماهنگ در مسائل منطقه

وزير خارجه ايران در ديدار همتاي پاكستاني بر مقابله با افراط‌گرايي و گروه‌هاي تروريستي فعال در منطقه و همكاري مشترك در جهت استقرار صلح، ثبات و امنيت در افغانستان از طريق گفت‌وگوهاي سياسي منطقه‌اي و چند‌جانبه تاكيد كرد. در ديدار خواجه محمد آصف، وزير امور خارجه پاكستان و ظريف راه‌هاي توسعه و تقويت روابط دوجانبه از جمله تقويت همكاري‌هاي بانكي، حمل و نقل و نيز تقويت همكاري‌هاي دو كشور در نقاط مشترك مرزي به ويژه مبارزه با تروريسم مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.  موضوعات مورد نگراني منطقه‌اي مشترك بين دو كشور از جمله وضعيت مساله آوارگان و پناهندگان، قاچاق مواد مخدر، مقابله با گروه‌هاي افراط‌گرا و تروريستي و همچنين وضعيت مسلمانان ميانمار از جمله محورهاي ديگر گفت‌وگو بين وزير امور خارجه كشورمان با همتاي پاكستاني وي بود. وزير امور خارجه پاكستان با توجه به نامتوازن بودن سياست‌هاي كنوني در منطقه از لزوم اتخاذ يك سياست مشخص در قبال اوضاع منطقه سخن گفت. وي با اشاره به حضور تعداد قابل توجهي از نيروهاي نظامي كشورهاي جهان در افغانستان طي بيش از دو دهه گذشته افزود: «با اين حال اوضاع امنيتي اين كشور تاكنون تغيير زيادي در جهت بهبود آن پيدا نكرده است.» ظريف نيز با اشاره به تلاش‌هاي دو كشور در جهت افزايش بيشتر سطح روابط سياسي لزوم همكاري بين دو كشور در ديگر بخش‌ها از جمله تقويت بيشتر همكاري‌هاي بانكي بين دو كشور را يادآور شد. مقابله با افراط‌گرايي و گروه‌هاي تروريستي فعال در منطقه و همكاري مشترك در جهت استقرار صلح، ثبات و امنيت در افغانستان از طريق گفت‌وگوهاي سياسي منطقه‌اي و چند‌جانبه از جمله محورهاي ديگر اظهارات وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون