• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3904 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور

جزييات جلسه شوراي عالي بورس

بازار سياه اوراق دولتي جمع مي‌شود

گروه اقتصادي| بازار سياه اوراق بدهي دولت قرار است سامان پيدا كند. اين عزم اگرچه به زبان مدتي است به راحتي بيان مي‌شود اما هنوز براي آن اقدامي نشده است. سخاب با نرخ‌هاي 48 درصد در ديوار و شيپور داد و ستد مي‌شود و هنوز ورود اين اوراق به بورس محقق نشده است.
اين اوراق، اخراج شده‌هاي بازار سرمايه هستند. سال گذشته فعالان اين بازار گلايه خود را از نرخ‌هاي اوراق بدهي پيش رييس كل بردند و تصميم آقاي رييس هم منجر به اخراج اين اوراق از بورس شد. پس از آنكه اوراق بدهي دولت، تحت عنوان سخاب در خارج از بورس، بازار سياه 48 درصدي راه‌انداخت؛ حالا بورس مي‌گويد آماده پذيرش دوباره اين اوراق است. ساماندهي اين اوراق هم از نكات مورد تاكيد وزير اقتصاد در جلسه شوراي عالي بورس بود. تاكيدي كه البته بدون اعلام هيچ ساز و كار و برنامه‌اي عنوان شد.
در اين جلسه وزير اقتصاد با تاكيد بر باور جدي دولت به افزايش سهم بازار سرمايه در راستاي تامين مالي پروژه‌ها از مديران سازمان بورس خواست همه ظرفيت‌ها را براي تحقق اين مهم به كار گيرند. به گزارش تسنيم، وزير اقتصاد در نخستين جلسه شوراي عالي بورس در دولت دوازدهم با تاكيد بر باور جدي دولت به افزايش سهم بازار سرمايه در راستاي تامين مالي پروژه‌ها از مديران سازمان بورس خواست همه ظرفيت‌ها را براي تحقق اين مهم به كار گيرند. مسعود كرباسيان در جلسه شوراي عالي بورس گفت: امنيت خاطر سهامداران موضوعي است كه بايد از اولويت‌هاي اصلي كار سازمان بورس باشد زيرا رابطه مستقيمي با جذب سرمايه‌هاي مردمي در بازار سرمايه دارد. وزير اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت ساماندهي و مديريت نحوه عرضه اوراق بدهي در بازار سرمايه اشاره كرد و افزود: سازمان بورس بايد براي كاهش نرخ سود اوراق بدهي برنامه‌ريزي جدي كند و شرايط را براي منطقي شدن اين نرخ فراهم كند كه قطعا نتيجه آن بر حجم اين بازار تاثير مثبت و اطمينان‌بخش خواهد داشت. كرباسيان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ايجاد تنوع در ابزارها و به‌كارگيري همه ظرفيت‌هاي قانوني براي توسعه و عمق‌بخشي به بازار سرمايه اجتناب‌ناپذير است به همين منظور سازمان بورس تلاش كند هر چه سريع‌تر در خصوص انتشار و فروش اوراق بهادار ارزي در حوزه تامين مالي برخي پروژه‌هاي نفتي كه توافقات آن صورت گرفته اقدام كند. محمدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در تشريح سخنان وزير اقتصاد و نتايج جلسه شورا، به ساماندهي معاملات اوراق سخاب و كاهش نرخ موثر اين اوراق در بازار سرمايه به عنوان موضوعات مصوب جلسه شوراي عالي بورس اشاره كرد و گفت: همچنين مصوب شد اوراقي كه با مجوز بانك مركزي منتشر شده و در خارج از بازار سرمايه عرضه مي‌شود، ساماندهي شود كه نتيجه آن نيز كاهش نرخ اين اوراق خواهد بود. شاپور محمدي، سخنگوي شوراي عالي بورس، دستورالعمل مربوط به معاملات انواع اوراق بهادار در بورس انرژي شامل گواهي ظرفيت، صندوق پروژه و ساير اوراق را از مباحثي برشمرد كه در اين جلسه طرح و تصويب شد. سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه انتشار فروش اوراق بهادار ارزي بر اساس ضوابط بودجه با هدف تسريع اجراي پروژه‌هاي نفتي كشور را از ديگر موارد طرح شده در اين جلسه عنوان كرد و گفت: بانك مركزي نحوه اجراي اين مصوبه را بررسي و با مشاركت سازمان بورس و اوراق بهادار عملياتي خواهد كرد. شاپور محمدي، ساماندهي معاملات اوراق سخاب و كاهش نرخ موثر اين اوراق در بازار سرمايه را از ديگر موضوعات مصوب اين نشست عنوان كرد و افزود: همچنين مصوب شد اوراقي كه با مجوز بانك مركزي منتشر شده و در خارج از بازار سرمايه عرضه مي‌شود ساماندهي شود كه نتيجه آن نيز كاهش نرخ اين اوراق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون